Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Några klipp ur L:s migrationspolitiska program:
Samtidigt går det inte att förena helt öppna gränser med ett välfärdssamhälle där alla i ett land har samma rättigheter, eller en fungerande integration där nya svenskar får en chans att hitta bostad, jobb och en plats i samhället. Att reglera invandringen är därför nödvändigt.
Vi vill se snabbare handläggning och ökade insatser för att hjälpa människor att återvända om de inte får uppehållstillstånd. Det är ohållbart med den växande gruppen av papperslösa som fastnar i ett skuggsamhälle.
https://www.liberalerna.se/politik/migration
Vi anser inte att gymnasiestudier är ett skäl för att få asyl och vi är emot särlagstiftningar för vissa grupper.
När det finns oklarheter kring en persons ålder kan medicinska åldersbedömningar behöva göras.
https://www.liberalerna.se/politik/ensamkommande-unga
Vad är det i detta som du inte gillar?
Reglera, inte stoppa. Helt olika saker. Sverige har redan idag reglerad invandring, den är bara generöst reglerad.
Fokuset på återvandring gällande L handlar om de som får avslag, inte att jobba för att skicka hem även de som fått uppehållstillstånd. Helt enkelt göra det jobbigt att bo i Sverige om man inte anpassar sig (dra in bidrag, minska tolkstöd, inget LSS utan medborgarskap, även småbrott räcker för att utvisas, invandrarna får inte längre förtur till bostäder och annat), samtidigt som stora återvandringsstöd erbjuds. L vill köra en mjukisvariant där status quo råder men man ber lite snällt om de inte vill åka hem. Helt enkelt fortsatt daltande.
Självklart är L bättre än MP i frågan, men det är lite som fråga om du vill köra ner i diket med bilen i 120 km/h eller 80 km/h.
Men du är mjukisliberal så jag förstår att du tycker L tar i tillräckligt, det tycker inte jag (och då är jag född och uppvuxen utomlands) och då är det bättre att L faller ut på kort sikt (säg i ett extraval 2021) om det innebär mycket hårdare tag på längre sikt (från valet 2022 t.ex).