2021-06-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tvivlar på att flockimmunitet kommer vara nådd i september. Dels går det för långsamt. Nu är det sommar och många har inte ens fått sin första dos. Dessutom dalar vaccinationsviljan nu under sommaren. Sedan har vi hösten. Sen finns det många foliehattar som är rädda för vaccinet. Tvivlar på att vi ens kommer ha nått 65-70% vaccinationstäckning sista september. Dvs, 2 veckor efter andra dosen. Har vi då ett Deltavirus som är helt dominerande kommer smittspridningen att ta en ordentlig fart under oktober.

Jag tror inte det blir ordentlig fart.

Snarare få fall som vi sett i UK med låg andel sjukhusinläggningar och dödsfall.

Förmodligen kommer vi klara oss mycket bättre än UK (som också klarat sig bra) då vi i mycket större omfattning använt oss av Pfizers vaccin som enligt rapporter från UK klarar Delta mycket bättre.
Citera
2021-06-22, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tvärtom. Hon är en av de främsta experterna vi har i Sverige. Björn Olsen är bra också. Liksom Fredrik Elgh.

Åh fy fan .. vilken samling tomtar och troll. Nej de där gänget ska man inte lyssna på.
Citera
2021-06-22, 09:28
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror inte lockdown och munskydd gjort det bättre. Han har ett omöjligt jobb presidenten.

Kör han på lockdown och munskydd är risken att han kraschar ekonomin samtidigt och folk kommer att dö ändå. Och det kommer att slå ännu hårdare mot de som redan har det tufft ekonomiskt.

I grund och botten handlar Brasiliens problem om en dålig folkhälsa hos en stor del av befolkningen.

Jag tycker det är oseriöst att jämföra olika länders strategier med varandra då varje land har olika förutsättningar att lyckas.
Har man en president som kallar viruset för kinasnuvan och vägrar införa sanktioner så kan man mycket väl jämföra detta med övriga länder. Folkhälsa är ju bara skitsnack, det finns många länder med sämre folkhälsa som lyckats bättre…
Citera
2021-06-22, 09:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sverige hade en jättehög CFR tidigt i pandemin, i Stockholm låg den på 10%. Men det berodde väl på gamlingarna som inte dog på sjukhus. I Frankrike har dom nog inga geriatriska vårdavdelningar utan alla läggs in på covidavdelningar. Konstigt då att dom måste uppräkna dödstalet med 40%. Kan vara folk som vårdats på andra avdelningar som dött.

Att vi hade skyhög CFR i början beror ju inte på att vi missade de som dog, utan att vi inte i testning fångade upp de som hade milda symptom. Testningsstrategin (eller strategin, det var mer den enda alternativet eftersom vi inte hade testinfrastruktur) att bara testa de som behövde vård innebar ju ändå att vi fångade de allra flesta dödsfallen. Visst missades säkerligen en del på äldreboende men inte så många som vissa vill göra gällande. Det ser man ju om man jämför FHM:s data över avlidna med Socialstyrelsens data.
Citera
2021-06-22, 09:40
Medlem
Madagascars avatar
Kommer det siffror från FHM idag eller har de fortfarande IT-bekymmer?
Citera
2021-06-22, 09:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kommer det siffror från FHM idag eller har de fortfarande IT-bekymmer?

SmiNet har varit igång sedan i onsdags så idag borde det komma siffror igen.
Citera
2021-06-22, 09:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du får gärna pm:a hur fasen du fått tag i Ivermektin, jag hittar bara massa skojar-annonser med dito risker att posttullen snor allt...

Tror du har rört ihop Bromhexine (som också funkar) med Bundesonide, finns inget Bundesonide i Bisolvon när jag kollade FASS.

Kanske läge att starta en tråd enbart för fungerande off-label mediciner mot Covid, sån här info drunknar i denna megatråd på 40386 sidor...
Bra idé. Nu med deltan känns det mer relevant att skaffa ett bra husapotek bra med god info om vad och var.
Citera
2021-06-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det var ingen som var orolig. Bara bitter och avundsjuk. I denna pandemi blomstrar förlorarna och auktoritets-ivrarna. Oftast är det samma individer.
Den här tycker jag inte är varken bitter eller avundsjuk. Ganska rakt på sak och visar på att inställda flygningar från Kina inte hade hjälpt.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-06-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har personligen inte tid att leta nu, men du kan ju bara kolla mina inlägg i den här tråden från början.
Om du påstår en sak måste du kunna visa det. Det var alltså bara påhitt från din sida..
Citera
2021-06-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Krisen i Wuhan borde ha utlöst larm på smittskyddsmyndigheter runt om i Världen. Alla flygplan från Kina borde ha stoppats omedelbart.

Ännu bättre hade det varit ifall smittskyddsmyndigheterna hade försökt få insikt vad som hände i Kina redan innan krisen i Wuhan.

Jag har i första hand förespråkat att Europa skulle ha stängt till sina yttre gränser, hellre än att Sverige skulle ha stängt sina gränser.

Att gränserna inom Europa har stängts, är resultatet av misslyckandet att hålla viruset borta från Europa.
Vad andra skulle ha gjort DÅ är helt ointressant om du inte föreslog det då. Det var ingen som visste då vad vi vet nu.
Citera
2021-06-22, 10:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Immuniteten är ju inte evig och nu undersöker man hur länge vaccinet ger ett skydd.
Hur länge man har ett skydd av vaccinet mot covid-19 undersöks nu i Umeå, Östersund, Eskilstuna, Örebro och Karlstad.
Efter sommaren ska även äldre på särskilda boenden ingå i forskningsprojektet.
https://sverigesradio.se/artikel/200-umeabor-i-studie-for-att-se-hur-lange-vaccinet-skyddar

Tar väl en evighet innan vi får svar på detta De skulle ha börjat med de äldre först eftersom de vaccinerades först och man tror att de får ett sämre skydd en yngre.
Citera
2021-06-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Spreds smittan utanför all kontrol redan i december 2019? Var kan jag läsa om det?
Alla personer sitter inte och skriver att nu har vi inte kontroll på alla händelser i världen. Däremot skriver de som anser sig ha kontroll över något att de har det. Ingen skrev att de hade kontroll över smittan under december 2019. Frågan är om nån har det än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in