2021-06-22, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Läste någonstans att regeringen och FHM planerar att dra tillbaks de sista restriktionerna i september. Låter som ett vansinnigt beslut enligt mig. Det borde väl snarare vara klokare att dra tillbaks restriktionerna nu, så folk kan njuta av sommaren nu när smittan är låg. Läste att midsommarfirandet kommer ställas in på många platser. Varför då? I september kan man ju återinföra restriktionerna då skolorna öppnar och smittan ökar igen.
Citera
2021-06-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är inte jag som har fel. Det är du som har fel. Jag har stöd av all seriös forskning inom området.
Lena Einhorn har exempelvis varnat för detta från dag1 och hon har haft helt rätt.

Lena Einhorn har ju sagt att vi får en ökning när skolorna börjar OCH FOLK GÅR TILLBAKA TILL JOBBET.

Skulle smittspridningen bli mindre om alla skolorna stängde? Med största sannolikhet JA.
Skulle smittspridningen bli mindre om alla arbetsplatser stängde? Med största sannolikhet JA.
Citera
2021-06-22, 08:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, det är inte jag som har fel. Det är du som har fel. Jag har stöd av all seriös forskning inom området.
Lena Einhorn har exempelvis varnat för detta från dag1 och hon har haft helt rätt.

Lena Einhorn är en av de värsta foliehattarna i covid-debatten och tillhör de där vetcov-19 trollen. Nej hon är allt annat än en seriös människa.
Citera
2021-06-22, 08:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är vad som krävs om man vill pressa tillbaks smittan. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Varför ska föräldrar sitta och jobba hemma om de ändå har skolbarn som drar hem skiten?

Du kan låsa in allt och alla men det får ännu mer negativa konsekvenser än om folk blir smittade. Smittan är inte farlig för de allra flesta och det finns ingen som helst anledning att barnen inte ska få gå i skolan.

Som vi lever är det ett extremt dålig råd att folk ska hålla sig hemma. Det är sannolikt mkt säkrare ur ett smittskyddsperspektib att barnen är i skolan.
Citera
2021-06-22, 08:46
Medlem
Citat:
Läste någonstans att regeringen och FHM planerar att dra tillbaks de sista restriktionerna i september. Låter som ett vansinnigt beslut enligt mig. Det borde väl snarare vara klokare att dra tillbaks restriktionerna nu, så folk kan njuta av sommaren nu när smittan är låg. Läste att midsommarfirandet kommer ställas in på många platser. Varför då? I september kan man ju återinföra restriktionerna då skolorna öppnar och smittan ökar igen.

Det går alldeles utmärkt att njuta av sommaren med dessa restriktioner.

I September (om 3 månader) kommer vi ha en mycket högre vaccineringsgrad - det är bättre att vi får den eventuella lilla ökningen då.
Citera
2021-06-22, 08:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Har just nu Mirtazapin hemma som vi ger till katten som matvägrar pga infektioner i bukspottkörteln, där medicinen är mot depression där biverkningen är ökad matlust, därav förskrivningen av den medicinen. Man kanske skulle fråga veterinären om hen kan skriva ut fluvoxamin istället.. (mjauuuu)

Mirtazapine är troligen effektivt för att förhindra svår Covid-19. Läste en studie där de som gick på mirtazapine var mindre sannolikt att hamna på IVA/avlida. HR på 0.23.

Dock blir man sjukt trött av Mirtazapine så inte mitt förstaval.

Kopplingen mellan serotonin i lungorna o svår Covid-19 är väldigt intressant.
Citera
2021-06-22, 08:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lena Einhorn är en av de värsta foliehattarna i covid-debatten och tillhör de där vetcov-19 trollen. Nej hon är allt annat än en seriös människa.

Tvärtom. Hon är en av de främsta experterna vi har i Sverige. Björn Olsen är bra också. Liksom Fredrik Elgh.
Citera
2021-06-22, 08:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag har inget emot munskydd där de har effekt, dvs inom vården. I allmänheten är det totalt värdelöst som folk använder munskydden och lever sina liv.

Jag vet inte om du sett på fotbolls-EM och matcherna från exempelvis Spanien. Det är ungefär ett tvärsnitt på hur folk använder munskydd skulle jag gissa på.

Hur det ska stoppa covid är du svaret skyldig som fortsätter att tro att det fungerar?!

Du missade kanske diskussionen om konform population? Sverige är mer konformistiskt än sydeuropa. Kolla bara hur noga folk spritade händerna i början av pandemin....
Citera
2021-06-22, 08:52
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Du kan låsa in allt och alla men det får ännu mer negativa konsekvenser än om folk blir smittade. Smittan är inte farlig för de allra flesta och det finns ingen som helst anledning att barnen inte ska få gå i skolan.

Som vi lever är det ett extremt dålig råd att folk ska hålla sig hemma. Det är sannolikt mkt säkrare ur ett smittskyddsperspektib att barnen är i skolan.
Så du tycker att Brasilien är ett föredöme då det gäller hantering av pandemin?
Där har det ju gått bra?
Citera
2021-06-22, 08:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det går alldeles utmärkt att njuta av sommaren med dessa restriktioner.

I September (om 3 månader) kommer vi ha en mycket högre vaccineringsgrad - det är bättre att vi får den eventuella lilla ökningen då.

Jag tvivlar på att flockimmunitet kommer vara nådd i september. Dels går det för långsamt. Nu är det sommar och många har inte ens fått sin första dos. Dessutom dalar vaccinationsviljan nu under sommaren. Sedan har vi hösten. Sen finns det många foliehattar som är rädda för vaccinet. Tvivlar på att vi ens kommer ha nått 65-70% vaccinationstäckning sista september. Dvs, 2 veckor efter andra dosen. Har vi då ett Deltavirus som är helt dominerande kommer smittspridningen att ta en ordentlig fart under oktober.
Citera
2021-06-22, 08:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Så du tycker att Brasilien är ett föredöme då det gäller hantering av pandemin?
Där har det ju gått bra?

Jag tror inte lockdown och munskydd gjort det bättre. Han har ett omöjligt jobb presidenten.

Kör han på lockdown och munskydd är risken att han kraschar ekonomin samtidigt och folk kommer att dö ändå. Och det kommer att slå ännu hårdare mot de som redan har det tufft ekonomiskt.

I grund och botten handlar Brasiliens problem om en dålig folkhälsa hos en stor del av befolkningen.

Jag tycker det är oseriöst att jämföra olika länders strategier med varandra då varje land har olika förutsättningar att lyckas.
Citera
2021-06-22, 08:59
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mirtazapine är troligen effektivt för att förhindra svår Covid-19. Läste en studie där de som gick på mirtazapine var mindre sannolikt att hamna på IVA/avlida. HR på 0.23.

Dock blir man sjukt trött av Mirtazapine så inte mitt förstaval.

Kopplingen mellan serotonin i lungorna o svår Covid-19 är väldigt intressant.

Förklarar då varför katten är så slö.....
Vad är grejen med serotonin ? Är det för mycket eller för litet i lungorna som ökar riskerna ?
Är vi då inte närmare fransmännens tes om nikotin-nivåer som det var sånt liv om förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in