Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
De två möjligheter UK har att bilda regering är vad jag kan se om C byter sida och stödjer honom. Vilket de nog inte kommer göra. Men han kan ju alltid prova och se om han kan övertala dem med löfte om att genomföra olika saker de gillar. Kruxet är att dessa löften nog lär gå stick i stäv med vad SD önskar.
Ja, SD lär obstruera. Men jag kan tänka mig att C är villiga att underlätta för UK. Dvs inte avsiktligt obstruera.
Det finns ett värde för C om de kan avtala och få igenom sin högerpolitik. Dvs det är positivt för deras väljare.
Så dom kan välja sådant där dom är kompatibla med M. Men det är ju inte särskilt kompatibelt med SD.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Den andra möjligheten är ett extra val där M+SD+KD+L får majoritet. Vilket nog kräver antingen att L håller sig kvar i riksdagen och/eller att MP åker ut. Vilket nog inte heller kommer ske.
Ett extra val kan förändra mandaten. Och en ny spelplan uppstår.
Jag tänker mig dock att Löfven väljer Talmansrundor så oppositionen får misslyckas. Så kan han skända dom för att vara odugliga.
Och kan ta fram det även nästa val.
Sedan är frågan om V är lika rabiata, efter talmansvändorna. Och kroknar vid sista, så att Löfven får köra mandatperioden ut.