2021-06-21, 15:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Några egenskaper hos anmälerskorna som jag tänker på:
– Skicklig att manipulera.
– Teatralisk i klass med toppelever från dramatens elevskola.
– Lögnaktig.
– Förmåga att "på beställning" visa upp känsloyttingar, som intensiva gråtattacker.
– Ett antal diagnoser som tagits upp tidigare i tråden, som borderline, schizo, vanföreställningar, bipolär sjukdom, m.m.

Jag har förstått att EAs skådespel i förtalsrättegången var av god klass. Även om hon inte imponerade på tingsrätten.

Intressant då att EAs biologiska farmor (vet inte om hon haft en farmorsroll i EA liv) är en framstående skådespelerska. I en intervju från 1960 då EAs far var 2 1/2 fick hon frågan Do you like children? och svarade To be honest with you, I don’t. Med tanke på EAs studieval även intressant att farmoderns föräldrar egentligen ville att farmodern skulle studera juridik och bli advokat som sin far:

https://www.tsa.org.tr/en/yazi/yazidetay/119/suna-selen---gelecegin-buyuk-tiyatro-yildizi-

Måste vara trist för EA att ha haft en så svår uppväxt och samtidigt ha en så framgångsrik släkt i Turkiet. Fadern kom från en konstnärssläkt (på sin fars sida) om vilken skrivits en bok (eller flera) Şakir Pasha Family: Wonderful Crazy People (Google translate? den engelska översättningen av boken har ev en annan titel)

Artikel från 2017 som beskriver ett möte med EAs far:
Fairy tale lives

(Observera att översättningsfunktionen verkar ha svårt att skilja på maskulina och feminina pronomen och andra könsidentifierande ord så man får gissa lite vad som avses.)

Bok på engelska:

https://www.amazon.co.uk/Turkish-Tapestry-Shakirs-Istanbul/dp/0704370638

Ovanstående koppling bygger på att ett tidigare inlägg identifierade EAs far:

Citat:
Ursprungligen postat av OSINT
Personen som anklagade Lambertz för våldtäkt är född i Westminster i London 1991. Personen hade då ett annat förnamn än idag då hen bytt flera av sina förnamn. Förnamnet som hen hade är ett namn som är vanligt i Turkiet och används av både kvinnor och män (finns ett annan uppmärksammat fall med en militär som var försvunnen som har samma namn). Den person som är registrerad som hens far hos Skatteverket har också ett turkiskt namn.

http://sabetayciavcisi.blogspot.com/2015/01/munir-ozkul-sakir-pasa-ailesi.html
Senast redigerad av outoftheblue 2021-06-21 kl. 15:43.
Citera
2021-06-21, 16:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Är anmälningarna mot PA, DU och Göran Lambertz uppenbart fabricerade?
Jag vill ha med den här vinkeln som skiljer lite från mitt förra inlägg.

Vid anmälningen av PA var det rätt uppenbart att det var tre tjejer som "pratade ihop sig" innan dom polisanmälde PA för att ha "torterat och våldtagit" dom i över åtta timmar. Det är lite för metodiskt för att "bara" vara något som orsakas av psykisk ohälsa.

Vid anmälan av DU så spelade EA in. Sedan gick hon hem och redigerade inspelningen så att hon fick något som kunde tolkas som stöd för våldtäkt och som hon lämnade till polisen. Innan hon lämnade telefonen till polisen fabriksåterställde hon den för att dölja bevis för samtycke.

Vid anmälan av Göran Lambertz var den en "väninna" som gjorde anmälan. Det dröjde nästan en månad innan EA bestämde sig för att delta i förundersökningen. Även här hade hon spelat in "bevis". Även här hade hon fabriksåterställt telefonen så att bevisen för samtycke och för att hon inte var "däckad" inte skulle finnas kvar i telefonen när den överlämnades till polisen.

Hon är metodisk och systematisk. För att kunna få män åtalade och fällda för våldtäkt.

F-n vet vad som rör sig i hennes huvud!

Det fetade: Observera att händelsen med DU inträffade ett halvår innan samtyckeslagen trädde i kraft. Som du är inne på finns det tveksamheter i alla tre fallen du nämner, men vad var det för "bevis för samtycke" som doldes ( eller förvann?) genom fabriksåterställningen i fallet DU?
Citera
2021-06-21, 17:50
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det fetade: Observera att händelsen med DU inträffade ett halvår innan samtyckeslagen trädde i kraft. Som du är inne på finns det tveksamheter i alla tre fallen du nämner, men vad var det för "bevis för samtycke" som doldes ( eller förvann?) genom fabriksåterställningen i fallet DU?

Skämtar du nu eller har du allvarligt missat detta..?

Det är ju en hyfsat relevant detalj eftersom samma modus användes mot GL.
Citera
2021-06-21, 18:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Skämtar du nu eller har du allvarligt missat detta..?

Det är ju en hyfsat relevant detalj eftersom samma modus användes mot GL.
Då kan väl du tala om vad det är för bevis för samtycke i fallet DU som lasternassumma avser i sitt inlägg. Beskriv beviset och dess innehåll. Det borde vara lätt för dig eftersom du har koll.

lasternassumma skriver att beviset för samtycke doldes genom fabriksåterställningen av mobilen. Rimligtvis måste detta bevis på något sätt vara återskapat för att det lasternassumma skriver ska stämma.

Citat:
Vid anmälan av DU så spelade EA in. Sedan gick hon hem och redigerade inspelningen så att hon fick något som kunde tolkas som stöd för våldtäkt och som hon lämnade till polisen. Innan hon lämnade telefonen till polisen fabriksåterställde hon den för att dölja bevis för samtycke.
Citera
2021-06-21, 18:33
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Då kan väl du tala om vad det är för bevis för samtycke i fallet DU som lasternassumma avser i sitt inlägg. Beskriv beviset och dess innehåll. Det borde vara lätt för dig eftersom du har koll.

lasternassumma skriver att beviset för samtycke doldes genom fabriksåterställningen av mobilen. Rimligtvis måste detta bevis på något sätt vara återskapat för att det lasternassumma skriver ska stämma.

Verkar som du skitit i alla svar du fått tidigare, samt inte varit vidare intresserad av att söka eller värdera information, utöver det som EA lyckades koka ihop i Kalla Fakta.

Det framgår bl.a. i föreläsningen av (DU's) advokat David Massi, som du kan se här: https://youtu.be/Fe7Gev0OCHA

Nämns även i Hovrätten.
Senast redigerad av Vaxad 2021-06-21 kl. 18:38.
Citera
2021-06-21, 18:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Man fick väl till slut fram filen i dess helhet ur "molnet" men bara på grund av en ihärdig försvarsadvokat som verkligen utnyttjade försvarets möjligheter att kräva extra utredningsåtgärder. Vid ett tillfälle begärde han t o m överprövning av åklagarens avslag.

Säg inte att du inte sett den berömda videon med försvarsadvokaten Massi från en föreläsning för polisstudenter. Tack vare överprövningen av en åtgärd åklagaren vägrat så lyckades han få fram att fabriksåterställningen skett efter att polisen ringt EA och bett henne lämna in sin telefon till polisen. M a o ett sannolikt försök att dölja bevismaterial på sin telefon vilket alltså uppenbarades enbart på grund av ett ihärdigt försvar som visste att utnyttja möjligheten att kräva ytterligare utredningsåtgärder som polis och åklagare själva struntat i, och till och med begära överprövning där det så krävdes.

Edit: Länk till videon hittar du i föregående inlägg av Vaxad.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-06-21 kl. 18:48.
Citera
2021-06-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Utifrån egna erfarenheter så är jag helt övertygad om att EA har en Bordelinestörning. Hon har alla kryssen i protokollet.

Även jag har personlig erfarenhet och instämmer 100%.

Sanning och verklighet blir tyvärr relativ för personer som ”Emma”.
Citera
2021-06-21, 20:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Från minnet...

Två sekvenser var bortklippta från ljudfilen/klippet som EA skickade till polisen.

En strax före klippet, där EA sa ungefär "jag vet hur skönt det här är".

Ett strax efter klippet, där EA och hennes väninna i en dialog säger ungefär "det där klarade vi fint".

Hade EA lämnat telefonen med originalinspelningen till polisen så hade dom hört detta och troligen lagt ner förundersökningen. Nu plockades hela inspelningen fram, trots att den var raderad.

I hovrätten friades DU, i hög grad tack vare den fullständiga inspelningen.

Citera
2021-06-22, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så hon inte i Kalla fakta att hennes far dött i England? Han verkar ju ha flyttat hem till Turkiet (efter 17 år i UK) och förmodligen avlidit där, när hon var 15.

Jag hoppas det är ok att ta upp eftersom det handlar om att hon verkar ha ljugit i TV. Och hon tog ju själv upp sin far i programmet, så det bör inte vara helt tabu att beröra, särskilt om hon talade osanning. Hon hade ju inte behövt ljuga om det, för hon hade inte behövt säga någonting alls om det.

Han verkar ha varit konstnär med diagnosen schizofreni. Farmor verkar i så fall vara en känd turkisk skådespelerska, vilket kanske förklarar varför EA vill hålla en låg profil och inte synas i bild. Drar mig för att länka till källor för att inte avslöja alltför mycket detaljer.

Nej, EA nämner sin biologiska far vid ett tillfälle (04:55) och säger endast:

Citat:
Min biologiska pappa gick bort när jag var barn och han [GL] har fyllt det tomrummet på senaste tiden (...)
Citera
2021-06-22, 04:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKLambertz
Nej, EA nämner sin biologiska far vid ett tillfälle (04:55) och säger endast:
OK. Dumt av mig, då mindes jag uppenbarligen fel.

Edit: Fast hon var 15, så möjligtvis lite missvisande ändå. Själv skulle jag inte säga att något hände när jag var barn om det hände när jag var tonåring, men en del tycker kanske att man är barn tills man fyller 18.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-06-22 kl. 04:52.
Citera
2021-06-22, 09:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tänka sig, EAs farmors mormor finns avbildad på turkiska 50-liresedlar från 2009. Tydligen den första kvinnan som fått den äran.

Fatma Aliye Topuz was one of the first women's rights activists, appearing in Western clothing throughout her public life

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fatma_Aliye_Topuz

Hon var författare och

... debuted in literature in 1889 with the translation of Georges Ohnet's novel Volonté from French into Turkish under the title Meram with her husband's permission, ten years after her marriage. The book was published under her pen name "Bir Hanım" ("A Lady").[5] Renowned writer Ahmet Mithat was so impressed by her that he declared her as his honorary daughter in the newspaper Tercüman-ı Hakikat ("The Interpreter of Truth").

Vilka fascinerande kvinnliga förebilder hon har i släkten.

EAs släktträd på faderns sida
Jag har pusslat lite i släktträdet på faderns sida, men har stött på lite svårigheter.
Många personer förefaller finnas med två eller flera namn. Är det vanligt att man använder flera namn i Turkiet? Är det normalt att man transkriberar namnet till ett latinskt (eller angliserat) namn? Om någon kan hjälpa mig att förstå detta så tror jag att jag kan komplettera släktträdet.

Fatma Aliye Topuz (1862–1936), författarinnan som finns på en sedel, är intressant. Fatmas far, Ahmed Cevdet Pasha (22 mars 1822 – 25 maj 1895) är också intressant. Han förefaller ha varit lite av ett universalgeni.
«Ahmed Cevdet Pasha (22 March 1822 – 25 May 1895) was an Ottoman scholar, intellectual, bureaucrat, administrator, and historian who was a prominent figure in the Tanzimat reforms of the Ottoman Empire. He was the head of the Mecelle commission that codified Islamic law for the first time in response to the Westernization of law. He is often regarded as a pioneer in the codification of a civil law based on the European legal system. The Mecelle remained intact in several modern Arab states in the early and mid-20th-century. In addition to Turkish, he was proficient in Arabic, Persian, French and Bulgarian. He wrote numerous books on history, law, grammar, linguistics, logic and astronomy

https://en.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Cevdet_Pasha
Tankar om släkthistoriken
EA har flera prominenta kulturpersonligheter, intellektuella och jurister bland släktingarna på faderns sida. Jag kan inte släppa farmoderns uttalande att hon inte tycker om barn.
Jag har sett människor säga så och inte sällan kunnat kopplat det till dåliga föräldrar med barn som efter en mindre lyckad uppväxt haft svårt att finna sig till rätta och uppnå ett bra liv. Det är ett handikapp att vara ett oönskat barn.
EAs farmor tycker inte om barn. EAs pappa växte upp till att bli drogberoende och med allvarliga psykiska/psykiatriska problem. Som drabbade EA under hennes barndom och bidrog till att forma henne. EAs pappa sågs, när han höll distans till droger och alkohol, som en mycket lovande konstnär. Jag hoppas EA kan få ordning på sitt liv.

Citera
2021-06-22, 14:58
Medlem
Lambertz får inte ta del av förhören med EA

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/lambertz-nekas-forhoren-med-kvinnan-han-pastods-ha-valdtagit/?utm_source=apsis&utm_medium=email&utm_campaign=21 0622
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in