2021-06-16, 23:57
Medlem
MahaNakhons avatar
Hur kommer det sig att värdeinvestering har knappt en bråkdel av alla diskussionsgrupper som dedikeras för "aktieraketer"? (Facebook, Reddit, Discord, forum, Youtube osv)
Citera
2021-06-17, 00:22
Medlem
SYSTEMexes avatar
Mediet styr meddelandet.

Nybörjare dras till grupper där de får snabba tips om hur man tjänar pengar snabbt
Citera
2021-06-17, 01:17
Medlem
Snabba och enkla pengar som man kan tjäna utan kunskap och utan stor ansträngning lockar ju, och ordet aktieraket ger ju upphov till att lättpåverkade vill läsa. De som skriver vill ju ha åt lättpåverkade som kan skapa ett momentum tills det faller. Värdeaktier är inte intresanta i ett sånt avseende. Det ska vara snabbväxare som är drivet av en omfattande förvärvsverksamhet
Citera
2021-06-17, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Hur kommer det sig att värdeinvestering har knappt en bråkdel av alla diskussionsgrupper som dedikeras för "aktieraketer"? (Facebook, Reddit, Discord, forum, Youtube osv)

Värdeinvesterare klarar sig själv, men för raketer krävs boskap för pump and dump
Citera
2021-06-17, 10:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

För att värdebolag växer för långsamt, de flesta hoppas på att pricka in raketer som dubblas nästa vecka.
Citera
2021-06-17, 10:48
Medlem
Värdebolag är stabila och ger ofta en bra avkastning. De överraskar dock sällan och upplevs därför av flera som lite tråkiga att diskutera.
Citera
2021-06-17, 11:45
Medlem
Tråkiga gubbaktier brukar i det långa loppet vara rätt bra. Kanske inte den bästa investeringen men man sover hyffsat gott om nätterna. Att tillverka och sälja saker som folk efterfrågar bör man kunna göra med en viss vinst över lång tid.
Många av företagen har överlevt i flera hundra år och har en förmåga till att anpassa sig efter situationen.

Raketer måste gå från visioner och idéer till en färdig produkt som kunder är beredda på att betala för. Dessutom så måste man förr eller senare ta så mycket betalt så att man går med vinst.

Så klart mycket roligare med raketer som man kan följa och diskutera på olika forum. Gamla tråkiga gubbaktier ligger ju bara i byrålådan och skräpar. Ingen som vill diskutera dessa på forumet.

Mina tråkiga gubbaktier får ligga i byrålådan och skräpa till pension. Avkastar lagom mycket och jag sover gott om nätterna. Men några roliga aktier vill man ju ha också så att man har lite att diskutera och följa. Det ena utesluter inte det andra även om jag främst håller mig till tråkiga företag.
Citera
2021-06-17, 12:44
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
...Avkastar lagom mycket och jag sover gott om nätterna...

Man kan dock göra fin avkastning med "tråkiga aktier" om man tajmar rätt.

Acrinova B tror jag ett bra exempel tror jag. B aktien handlas just nu med substansrabatt och med kraftig rabatt mot A aktien. För någon vecka sen föll aktien kraftigt i samband med riktad nyemission, vilket är konstigt för att nyemissionen användes för att finansiera expansion, inte likviditetsproblem. Bolaget har stabila finanser och växer snabbt. Aktien lär återhämta sig inom kort, vilket borde betyda ganska snabba +15% eller +25%.
"Tråkiga aktier" utesluter inte fin avkastning.
Citera
2021-06-17, 12:44
Medlem
MahaNakhons avatar
Riktigt bra svar i tråden.

Vad rekommenderar ni för diskussioner om aktier och investeringar? T.ex. diskussioner av aktiecase. Majoriteten av diskussionsforum/grupper som jag hittat har P&D vibbar.
Citera
2021-06-17, 13:07
Medlem
Citat:
Riktigt bra svar i tråden.

Vad rekommenderar ni för diskussioner om aktier och investeringar? T.ex. diskussioner av aktiecase. Majoriteten av diskussionsforum/grupper som jag hittat har P&D vibbar.
Visst är det så, nästan alla diskuterar företag som små och där varje pressmeddelande är en "stororder" för företaget och att man är nära ett genombrott. Eftersom företagen är små så kan man med inlägg försöka öka på intresset för aktien och driva upp kursen.

Men hur kul är det att diskutera kullagertillverkaren SKF. Det händer inte så mycket. Varje dag så producerar man stora mängder komplicerade kullager som ser till att industrin i världen fungerar. Spelar ingen roll hur många inlägg man gör i ett diskussionsforum för man kommer ändå aldrig kunna påverka kursutvecklingen. Det enda som avgör kursen är världskonjunkturen. Kullager går åt som smör i solsken när industrin låter hjulen rulla.
Här på Flashback så finns inte ens ett forum och på Avanza har det varit 6 inlägg i år och 20 st under fjolåret. Jämför med exempelvis Millicom som hade 7 inlägg den senaste timmen.

Skillnaden är bara att SKF gått upp 30% på 3 år och Millicom gått -34%...
Senast redigerad av Mynicname 2021-06-17 kl. 13:35.
Citera
2021-06-17, 22:10
Medlem
på aktieraketer rekas nästan uteslutande bolag som redan har gått upp flera 100% - fallhöjden blir enorm när de väl vänder
Citera
2021-06-21, 23:10
Medlem
ksvs avatar
Bra frågeställning!

Svaret är nog delvis okunnighet om vad värdeinvestering innebär.

Värdeinvestering handlar inte om gubbaktier, stora långsamväxande bolag eller att äga tråkiga aktier långa tider i förhoppning om att det ska ge en lite tryggare pension.
Så länge folk fortsätter att tro att det finns snabbare vägar till bestående rikedom via börsen kommer intresset antagligen förbli svalt.

Värdeinvestering är en strategi för att överavkasta över tid, både över börs- och konjunkturcykler.
Tillvägagångssättet bygger på att man gör en fundamental värdering av vad varje ägarandel i företaget bör vara värd, köper om rabatten är tillräckligt stor och sedan säljer när priset (aktiekursen) klart överstiger värdet.

Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Värdeinvesterare klarar sig själv, men för raketer krävs boskap för pump and dump
Bra reflektion.
Som värdeinvesterare har man ganska små incitament att försöka övertyga övriga internet om förträffligheten i aktiecasen.
Senast redigerad av ksv 2021-06-21 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in