Citat:
Ursprungligen postat av
Futurist
Jag försöker välja att vara realistisk. Jag har som kommunist röstat på V i flera val trots partiets upprepade förräderier. Never again.
Du nämner i en tidigare post att du känner många som stämmer in på din beskrivning av vänsterpartiets väljare. Jag är bara industriarbetare och känner ingen sådan längre alls. Nåja, gamla chefen som nyss gick i pension röstade på V.
I den mån V haft ett arbetarstöd (ytterst litet) har de förlorat det. De hade kunnat bli ett reellt arbetaralternativ innan Jök. Efter att man medvetet lät sig rövknullas i den överenskommelsen...
Jag förstår nog ditt perspektiv när du förklarat mer här. Även jag hade förlorat hoppet om V, framför allt med senaste partiledaren som var ”all bark and no bite” i mina ögon. Så pass mkt hade jag förlorat hoppet att jag faktiskt inte ens tyckte det var värt att rösta längre… och då har det gått långt, då jag alltid vurmat för arbetarklassens hjärtefrågor osv.
Men så kommer nu V ut från ingenstans och ger S (framför allt Löfven) en ”rak vänster”, som någon sa.
Då tycker jag att man som gammal V-väljare får förnyat hopp.
Återstår att se om V orkar stå fast. Tror att pressen på dem nu från mainstream-media, från S, osv, kan bli enorm. Vilket ej är lätt att hantera, som ny partiledare.
Men står de pall, så kan väldigt mkt intressant hända i framtiden. De kan vara den motvikt som behövs för att S ska fatta att de inte kan köra borgerlig/nyliberal politik ända in i kaklet. Mycket spännande tider framöver. Att döma av S agerande nu, verkar det som att S är beredda att göra i princip vad som helst för makten, vilket dock är skrämmande i sig. Det betyder att de kanske inte lärt sig nåt alls….