2021-06-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag hatar verkligen den här arrogansen, om och om upprepas att folket inte vill ha ett extra val men det finns inga som helst undersökningar om det. Ändå upprepas det i samtliga medier så taktiken är uppenbarligen att detta ska trummas in tills folket tycker så.
Sifo: 54% vill inte ha extraval

https://www.tv4.se/artikel/7dYi4YVyZNpn2wFYqMeONl/ny-undersoekning-svenska-folket-vill-inte-ha-extraval

Novus: 54% tycker extraval är dålig idé, 29% bra idé

https://svt.se/nyheter/inrikes/svenskarnas-dom-vi-vill-inte-ha-nagot-extraval

Även Demoskop har gjort en relaterad mätning, dock om misstroendeförklaring o inte specifikt om extraval.

”inga som helst”…
Citera
2021-06-21, 21:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Menar du att C blev blåsta? För det kommer knappast som en överraskning att V inte skulle släppa igenom just den punkten.
Menar jag naturligtvis inte. Feltänk där.

Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Med blåsta menar jag att de gav upp makten under antagligen den viktigaste perioden att ha regeringsmakten i modern tid (Corona), utan att få igenom en av de viktigaste punkterna för det.
Vilken makt har dom gett upp?
C satt inte i någon regeringsställning.
Citera
2021-06-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Stefan kommer göra allt för att behålla makten. Kohandlar fram en lösning där man slopar marknadshyror och C får något i utbyte. Sen sitter han kvar som kejsare.
Ja precis, det var något åt det hållet som jag tänkte också. Det C får i utbyte är att de får vara med i regeringen.
Citera
2021-06-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Det var tvärtom bra jobbat av C och L. Trots att Riksdagens majoritet var vänster så lyckas C+L få igenom borgerlig politik. Det är en bragd.

Du tänker helt irrationellt med "svek".

Det viktiga är vilken politik som genomförs. Skattekvoten har minskat.

.

Större högermajoritet kan jag inte minnas att det någonsin har varit. Vad pratar du för noja? Vänstern (S+V) har 128 ledamöter, högern (M+L+SD+C+KD) har 205 ledamöter. MP tillhör varken högern eller vänstern direkt, de vill bara sverige illa helt enkelt.
Citera
2021-06-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Enligt uppgifter till Aftonbladet försöker Socialdemokraterna få Centerpartiet att släppa på punkten om fri hyressättning i nybyggnation.

Wallenbergarna har bestämt sig för regeringsbyte. Annie har fått order från högsta ort att inte släppa punkten.
Citera
2021-06-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo: 54% vill inte ha extraval

https://www.tv4.se/artikel/7dYi4YVyZNpn2wFYqMeONl/ny-undersoekning-svenska-folket-vill-inte-ha-extraval

Novus: 54% tycker extraval är dålig idé, 29% bra idé

https://svt.se/nyheter/inrikes/svenskarnas-dom-vi-vill-inte-ha-nagot-extraval

Även Demoskop har gjort en relaterad mätning, dock om misstroendeförklaring o inte specifikt om extraval.

”inga som helst”…
Förlorar ni jobbet om sossarna förlorar makten?
Citera
2021-06-21, 21:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det var mycket bra att Åkesson talade väl om Nooshi. De var ju också överens i just denna politiska sakfråga.

Ingen kommer undan politiken och sakfrågor i längden. Det går inte att bara tala om vem man inte kan tänka sig att gå till sängs med. Förnuftets röst är tyst men ger sig aldrig, som Freud sa.

Hoppas att detta var en vändpunkt i svensk politik där politiken åter hamnar i förgrunden.
Citera
2021-06-21, 21:32
Medlem
Kommer C gå med på att stryka marknadshyror?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
SD stödjer V i frågan om marknadshyror.
SD stödjer M i frågan om invandringen.
SD stödjer C i frågan om lantbrukspolitiken.
SD stödjer S i frågan om skolpolitiken.

Det innebär samarbete.
Det kallas demokrati.

Nu är du ute o cyklar.

SD stöder inte V i frågan om marknadshyror utan SD tar alla chanser de får att fälla regeringen.
Vilket parti var det som väckte frågan man nu röstat om?
SD är de som leder invandringsfrågorna. Alla andra är kopior.

Regeringskris är kanske att ta i kan en tycka.
Stefan kommer backa tillbaks och omgruppera o komma tillbaka med vänsterpartiet i den nya regeringen.
De kommer troligen få ministerposter.
Något nyval/extraval ser jag inte hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Kommer C gå med på att stryka marknadshyror?
ja
Citera
2021-06-21, 21:33
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3m.22
Det står att enbart 24 % av C-väljarna anser att marknadshyror är en bra idé.

Jag vet inte hur viktig frågan är för dem, däremot verkar det vara mycket viktigare för Annie att få igenom detta än för hennes väljare, som inte ens anser att det är en bra idé. Man undrar vilka hon företräder när hon vägrar ge sig i frågan.
Notera att hon på presskonferemsen igår fick frågan om vad partiet (dvs C) ansåg om hyresfrågan.
Svar: Partiledningen & riksdagsgruppen hade gett sitt medgivande.
Med andra ord, hon har inte ens partiets stöd i frågan. Den är toppstyrd från partiledningen och riksdagsgruppen går lydigt i ledbandet.
Citera
2021-06-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Menar jag naturligtvis inte. Feltänk där.

Vilken makt har dom gett upp?
C satt inte i någon regeringsställning.

De valde mellan två alternativ, regeringspost eller större reformer än vad de fått igenom i regering. De valde reformer, som inte visade sig bli av. Nu köptes små lättnader av LAS för en satans massa pengar och värnskatten försvann. I efterhand hade man nog fått mer i regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in