2021-06-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man kan notera att svensken är en mes, och att man kan göra uppror mot t.ex en partiledare tar ett tag att greppa. och man vågar bara göra det om man ser att man har majoriteten med sig. Vi är inte där än, men det är svårt att veta vad som viskas i C:s korridorer.

Och det är exakt därför jag inte tror på s+mp+v+c som har exakt 175 mandat (om man räknar med hon som lämnat V)

Räcker att en person är frånvarande utan kvittering, att en röstar emot ledningen, eller att hon som är partilös inte röstar i linje med vad som förväntas så fallerar allt.
Citera
2021-06-21, 19:42
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Sossarna kommer ju ha det tufft vid nyval

Gjort Sverige till ett mer otryggt land
Höjt skatter
Gjort skolorna sämre
Ökat kriminaliteten
Ökat antalet våldtäkter
Ökat antalet mord
Ökat arbetslösheten
Ökat klan -samhälle
Ökat vårdköerna
Ökat bostadsklyftan
Hanteringen av Covid-19

Listan kan säkerligen göras längre.
Det mesta av de här är högerpolitik, som sossarna tvingas till eftersom de inte har egen majoritet. Privatiseringar, utförsäljningar och skattesänkningar har lett till den usla vård vi har idag, och de brister som finns inom skola och de allt längre bostadsköerna. Utförsäljningen av allmännyttan har dränerat bostadsmarknaden på hundratusen hyresrätter bara i Stockholm. Nyliberalismen har mycket att stå till svars för.
Citera
2021-06-21, 19:43
Avslutad
Vad är er analys, lutar det mot extraval eller kommer Stefan säga "ok vi skiter i det där med fria marknadshyror"?
Citera
2021-06-21, 19:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Tror inte det är så enkelt. Nu har regeringen fallit och därmed också JÖK. Nu blir det nya regeringsförhandlingar där Vänsterpartiet kommer kräva att få inflytande i proportion till storlek.

Det finns nog ingen som vill dra igång nya jobbiga förhandlingar. V vill bara ha bort punkt 44 så blir de lyckliga. S och MP är helt fine med det och C kommer kräva något som räddar deras ansikte samt att fasaden måste vara att kommunisterna hålls på avstånd.

Detta ska bara gälla 1,5 år ändå och bara ett halvår till den sista höstbudgeten. Efter valet 2022 blir det nya förhandlingar för den kommande mandatperioden.
Citera
2021-06-21, 19:45
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det jag tänker mig är att det blir en del rundgång och politikersvar
1. Det är väl samma svar som han öppnade med: "Vi tycker vi har gjort en rimlig kompromiss här som V borde acceptera. Det är flera partier med här och vi måste förhålla oss till alla"
2. "V hade som krav att få förhandla fram det hela, vi gav dom det. Nu vill de ha mer"
3. "Vi vill gjärna skjuta upp frågan men V vill inte det"
4. "Du sa ju nyss själv i fråga 3att det känns sisådär att fälla en regering mitt i en pandemi"

Inte för att på nåt vis försvara Socialdemokraterna.

Men menar bara att det snabbt går i cirklar tillbaka till samma svar som innan.

Ja definitivt. En rakryggad politiker som talar klarspråk skulle kunna vinna mycket hos folket.
Citera
2021-06-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
En fingervisning om att Annie Lööf och hennes parti ändå är beredda till eftergifter för att behålla sitt centrala inflytande över politiken, är att de i söndags gick med på att låta parterna på bostadsmarknaden – hyresgästerna och fastighetsägarna – förhandla fram ett alternativ till förslagen i den statliga utredning som retat upp Vänsterpartiet. Resultatet skulle i så fall ligga till grund för förändringar av hyreslagen.

Varken jag eller Vänstern köper den ”eftergiften”.

Vi kan ta ett annat exempel; om du och jag har en tvist, och jag får veta att jag kommer få 100% rätt om vi inte kommer överens. Varför ska vi då komma överens överhuvudtaget, sett från min synvinkel?

Det är ju vad ”eftergiften” går ut på; om dom inte kommer överens så ska remissförslaget gälla.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2021-06-21 kl. 19:49.
Citera
2021-06-21, 19:47
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Enligt ett utdrag av förslaget som någon citerade så gäller det inte alla renoveringar och att de skulle bedömmas från fll till fall.

Men nu kommer det dröja innan det blir av, så inget värt att diskutera.

Stämmer inte riktigt va?
"Lägenheter inom nyproduktionsbeståndet utgör nya lägenheter i
rättsligt hänseende. Det är dock inte endast inom nyproduktions-
beståndet som nya lägenheter återfinns. I det befintliga bostads-
beståndet kan den lägenhet som utgör resultatet av konvertering av
lägenhet som använts för annat ändamål eller sammanslagning eller
uppdelning av olika lägenheter utgöra en ny lägenhet. Även en lägen-
het som genomgått omfattande renoveringar kan betraktas som en
ny lägenhet när ombyggnaden är tillräckligt genomgripande
"

Sedan har vi väl sett tillräckligt med privatiseringar där det skulle bli så mycket billigare med en fri marknad, bilprovningen, apoteken och skolan. Blev helt tvärtom.

Och då skall jag meddela att jag är långt ifrån att staten skall pilla för mycket i olika sektorer och marknader.

Sedan får jag lyfta av hatten för V som stod upp för sina väljare på detta sätt. Det betyder ju helt klart att det inte är makten som är viktigaste för dom!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Enligt ett utdrag av förslaget som någon citerade så gäller det inte alla renoveringar och att de skulle bedömmas från fll till fall.

Men nu kommer det dröja innan det blir av, så inget värt att diskutera.
Och vem skulle utföra kontrollen av att lägenheter blir rätt renoverade?
Jo kommunens byggnads inspektörer. Dom är lättmutade.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det vore i så fall för bra för att vara sant. Att en centerpartist röstade mot partilinjen och tryckte på grön istället för gul knapp idag betyder att det finns minst en centerpartist i riksdagen som inte ställer upp på Lööfs direktiv. Finns det flera?

Hur menar du? En centerpartist var frånvarande men ingen röstade fel. https://www.friatider.se/sex-s-ledamoter-var-franvarande-nar-lofven-avsattes
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Från Aftonbladet:
"Att genomföra fri hyressättning, vilket varit ett krav framför allt från Liberalerna, är allt annat än populärt i S. Många ser det som en öppning för marknadshyror som riskerar att leda till kraftigt höjda hyror och ökad segregation."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/LABPE9/s-talesperson-avtalet-forbattrar-inte-mojligheten-att-fa-bostad

Jag hittar ingenting att detta krav skulle vara explicit från bara Centerpartiet men jag anar mig till att det finns folk i tråden som älskar att skylla Annie för allt...
Jaha, men nu har L sagt att de skiter i Löfven så då kan väl bara Annie Lööf styrka p44 så är allt frid och fröjd så kan Löfven återuppstå som Fågel Fenix ur askan.
Citera
2021-06-21, 19:48
Medlem
Efter att ha varit borta från tråden sen igår kväll så finner jag en helt ny ton. Från massiv positivitet om vad som kommer bli utfallet till bottenlös tomhet om att det kommer bli samma utfall som tidigare.

Är det Löfven mästerförhandlaren som knäckt energin? Eller något annat?
Citera
2021-06-21, 19:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det mesta av de här är högerpolitik, som sossarna tvingas till eftersom de inte har egen majoritet. Privatiseringar, utförsäljningar och skattesänkningar har lett till den usla vård vi har idag, och de brister som finns inom skola och de allt längre bostadsköerna. Utförsäljningen av allmännyttan har dränerat bostadsmarknaden på hundratusen hyresrätter bara i Stockholm. Nyliberalismen har mycket att stå till svars för.
Trams, skolans förfall började under Göran Persson. Våld och brott i Sverige har orsakats av polis-nerdragningar från Vänstern, och mycket är orsakat av invandringen som är vänsterns verk. Arbetslösheten under (s) skulle bli minst i EU men blev näst högst

Jeesus hur din värld är förljugen. Det är sådana som du som gör att Sverige styrs under JÖKen, människor som har en världsbild som är falsk. SD känns verkligen fräscht och äkta när jag läser ditt inlägg.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-21 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in