2021-06-21, 16:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så inga bevis för sådana domäner, endast predikan. Got it. Mer onödig varmluft från Calovius.
Se där hur en ond flyr den kraftfulla texten, återvänder till att spy ut rök och svavel. Hade inget att sätta emot apostolisk predikan.
Citera
2021-06-21, 17:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag finner ingenting som talar för att bibeln skulle förkunna något som är till fullo verkligt, mycket talar för att i och med att den beskriver alla fenomen i metaforer och liknelser bara talar om för oss om hur världen fungerar genom en förenklad berättelse och inte någon beskrivning om vad som kommer ske här på jorden. Om bibeln inte går att tolka bokstavligt innebär väl det att hela världen den beskriver bara är i liknelse och inte exakt?
Den går att tolka bokstavligt, d.v.s. som den är skriven, och efter sin egen kontext. Att säga att den inte förkunnar något verkligt visar att man har noll koll och kanske också att man är en drömmare själv. T.ex. när aposteln Paulus kom med båt till Ptolemais så vet man att det fanns en sådan stad på hans tid där han enligt uppgiften seglade, och att den hade en hamnbassäng vars rester man kan se själv med egna ögon genom att resa till Akko och se hamnen utanför gamla Akko. Man kan, åter tack vare arkeologisk forskning, med relativt stor säkerhet säga i vilken byggnad och i vilket rum i den byggnaden i Caesarea (Maritima) hans fall undersöktes av den romerske landshövdingen. Etc. etc.
Lägg ner dumheterna, lägg bara en gång för alla NER.
Senast redigerad av Calovius 2021-06-21 kl. 17:24.
Citera
2021-06-21, 17:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Den går att tolka bokstavligt, d.v.s. som den är skriven, och efter sin egen kontext. Att säga att den inte förkunnar något verkligt visar att man har noll koll och kanske också att man är en drömmare själv. T.ex. när aposteln Paulus kom med båt till Ptolemais så vet man att det fanns en sådan stad på hans tid där han enligt uppgiften seglade, och att den hade en hamnbassäng vars rester man kan se själv med egna ögon genom att resa till Akko och se hamnen utanför gamla Akko. Man kan, åter tack vare arkeologisk forskning, med relativt stor säkerhet säga i vilken byggnad och i vilket rum i den byggnaden i Caesarea (Maritima) hans fall undersöktes av den romerske landshövdingen. Etc. etc.
Så du ger ett exempel och helt plötsligt går varje text att tolka bokstavligt?
Citera
2021-06-21, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Finns det några exempel på att bibeln tolkades metaforiskt även för väldigt länge sedan, i en tid då vi inte hade gjort några vetenskapliga framsteg?
Intressant om så var fallet.

Nu förtiden tycker jag det mestadels verkar som att metaforiska tolkningar av bibeln helt enkelt är en metod för att kunna bortförklara sådant som uppenbarligen är objektivt felaktigt, typ skapelseberättelsen m.m.

Håller med. Som jag uppfattar det är bibeln tvärtom verkligen skriven för att tolkas bokstavligt av de okunniga ökenbor som den skrevs för. Metaforerna är ett påhitt av präster och teologer mer än tusen år senare. Man talar t.ex. om världen fyra hörn och pi avrundas till 3 jämnt.
Citera
2021-06-21, 18:02
Medlem
Citat:

Nu var det ju inte bibliska platser/personer TS pratade om utan bibliska fenomen
Citera
2021-06-21, 18:17
Medlem
Citat:
Då kan det inte vara speciellt bra evidens om du inte kan presentera det kort och koncist.

Det kan man i så fall säga även om evolutionsteorin.

Kan du presentera kort och koncist evidensen för evolutionsteorin?

Citat:
Citat:
Min övertygelse har inte förändrats att 'art' som koncept är ett mänskligt påhitt och ingenting är 'art', det är bara vårt sätt att beskriva och sätta saker i fack. Biologi är väldigt flytande och vi är mycket närsynta.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så alla är djur?
Citat:
Japp.

Så om alla är djur, så kan man agera efter sina egna djurinstinkter? Eller menar du att det finns lagar och moralnormer hos andra djur?

Citat:
Vi kommer från samma organism. Vi har utvecklats åt ett annat håll och har blivit olika. I grunden är vi samma.

Så förklaringen att människor dödar varandra finns i att även schimpanser dödar varandra?

Citat:
Inte i grunden. De hade samma anfader som vi.
Biologiskt liv är ett träd. Vi är toppen på en gren. Grenen kommer fortsätta växa. Ingen påstår att organismer 'hoppar mellan grenarna' eller 'byter gren'. Vi är alla en lång linje av rak härstamning bakåt. Precis som alla andra organismer.

Så om människor och schimpanser får avkomma så är det inte så förvånande eller moraliskt fel?
Citera
2021-06-21, 18:31
Medlem
Citat:
Guds ord övertygar om sig självt.

Jag efterfrågade som sagt något annat än detta cirkelresonemang.

Den här servetten övertygar också om sig själv: https://pbs.twimg.com/media/DsKJ1JNWkAEONSX.jpg

Tror du på det som står på den också?
Citera
2021-06-21, 18:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så du ger ett exempel och helt plötsligt går varje text att tolka bokstavligt?
1. Jag gav inte ett exempel utan TVÅ.
2. Eftersom du skrev "Jag finner ingenting som talar för att bibeln skulle förkunna något som är till fullo verkligt" hade det räckt med ETT (1) exempel.
3. Det finns många fler exempel.
4. Lägg ner.
Citera
2021-06-21, 18:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aegor
Nu var det ju inte bibliska platser/personer TS pratade om utan bibliska fenomen
Falsk distinktion.
Hon skrev: "Jag finner ingenting som talar för att bibeln skulle förkunna något som är till fullo verkligt...".
Tappert försök, dock.
Citera
2021-06-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så om alla är djur, så kan man agera efter sina egna djurinstinkter? Eller menar du att det finns lagar och moralnormer hos andra djur?

Så förklaringen att människor dödar varandra finns i att även schimpanser dödar varandra?
Är det inte samma Gud som är ansvarig för att skapa djuren enligt dig?
Citera
2021-06-21, 18:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Jag efterfrågade som sagt något annat än detta cirkelresonemang.
Det hjälper inte att tjata om cirkelresonemang. Det är redan konstaterat att jag inte argumenterade utan vittnade. Man begår inte argumentationsfel när man inte argumenterar.
Och det var en giltig logik i vad jag skrev om Bibeln, vilket du också erkände - för att sedan förlora dig i ovidkommande ting.
Du går runt i cirklar när du försöker resonera fram ditt bibelhat, så du är välkommen att klistra på "cirkelresonemang" på det, då du uppenbarligen gillar det ordet.
Senast redigerad av Calovius 2021-06-21 kl. 18:52.
Citera
2021-06-21, 19:00
Medlem
Citat:
Det hjälper inte att tjata om cirkelresonemang. Det är redan konstaterat att jag inte argumenterade utan vittnade. Man begår inte argumentationsfel när man inte argumenterar.
Och det var en giltig logik i vad jag skrev om Bibeln, vilket du också erkände - för att sedan förlora dig i ovidkommande ting.
Du går runt i cirklar när du försöker resonera fram ditt bibelhat, så du är välkommen att klistra på "cirkelresonemang" på det, då du uppenbarligen gillar det ordet.
Ditt argument är att Bibelns vittnesbörd om sig själv, att Bibeln är sann, är ett belägg för att Bibeln är sann.
Det är ett argument och det är ett cirkelresonemang. Även fast du använder ditt maktspel och hela registret av argumentationsfel så förändrar det inte faktum.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-06-21 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in