2021-06-21, 14:06
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Studien tittar på andelen SYMPTOMATISKA inte SMITTADE. Hela diskussionen grundar sig på ett påstående som löd "vaccinet verkar inte fungera så bra" (det var inte Porky123 som påstod det). Anledningen till det skulle vara att det var 84 vaccinerade som hamnade på sjukhus jämfört med drygt 1400 icke vaccinerade. Detta utan att ha en aning om hur många som SMITTADES, vilket inte är samma sak som hur många som var symptimatiska. Typiskt antivaxxer att försöka hitta ett sätt att få det låta som att vaccinerna inte fungerar.
Jag håller med dig i sak, men tyckte att detaljer i vad du sade inte överensstämde med vad som gick att läsa sig till. Studien som kom fram till 92-96% effekt verkar vara kortfattat men gedigen, och överensstämmer väl med min magkänsla att vaccinationerna gett en mycket betydande påverkan på just svårare sjukdom.

Man har ju vaccinerat grupper som tidigare stod för en mycket stor majoritet av sjukhusinläggningarna, nu är de inte längre i majoritet utan snarare minoritet. Då baslinjen skiljer sig när det gäller symptomatisk sjukdom, sjukhusinläggning, behov av IVA, och andel dödsfall mellan olika grupper är det något man behöver vara skolad statistiker för att utvärdera. Då är det ju alltid bra att referera till studier där sådana deltagit.
Citera
2021-06-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det sker alltid en eftersläpning. Smittspridningen syns inte direkt när skolan öppnar och minskar i en gradvis process. Detta år kan jag tänka mig att vaccineringarna som ökat i hastighet mot slutet av perioden har bidragit till att få ned smittspridningen i samhället. Ska bli spännande att se vad som händer med smittspridningen under sep-nov. Kommer skolan bidra till ökad smittspridning på det sätt vi sett tidigare, eller kommer vaccineringarna göra att de låg nivåerna kvarstår? Det är väl frågan vi alla tycker ska bli spännande.

Hur förklarar du att smittan började minska 2 månader innan skolorna stängde?

Hur förklarar du att smittan minskade från nyår fram till Februari trots att skolorna var öppna?

Om vi en ökad smittspridning i höst - hur ska vi vet om det beror på skolan eller om det beror på att folket kommer tillbaka från semestrarna och i större grad slutar jobba hemifrån?

Jag har själv jobbat hemifrån sedan Mars förra året men efter förra sommaren var det en hel del som började köra nån eller några dagar på kontoret och jag kan tänka mig att många gjorde likadant då det var så lite smitta förra sommaren.
Citera
2021-06-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja men visst, det brukar vara så när antivaxxare sätter igång. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man förklarar eller hänvisar till forskning och fakta, de slår dövörat till så fort de insett att de blivit avslöjade som kvacksalvare och dumskallar. "Läser inte", precis som du säger. Undrar hur länge det kommer dröja innan du fattar att du inte är i majoritet liksom. Det kan typ ta ett tag om man läser hur du svänger dig med uttryck som "folk" i benämningen "de flesta". Tror du på fullt allvar att en majoritet "inte bryr sig"? Det är troligen bara en liten klick dumskallar, flatearthers och allsköns foliehattar som inte fattat detta ännu liksom, och du tillhör den gruppen verkar det som. Vi andra klarar av att tolka den information som publiceras och inser att vaccinernas skydd mot sjukhusinläggning till och med är HÖGRE än den uppgivna 92-94%, eftersom vi kan typ fatta att man inte jämför som du gör utan räknar på antalet vaccinerade och ovaccinerade som blir smittade och SEDAN tittar på hur många som lagts in på sjukhus, men det fattar inte du liksom.

"Folk orkar inte bry sig längre...med undantag från fb då.. märker att samtalsämnet covid har försvunnit på jobbet " *hihi*

Alltså du kan inte vinna detta inser du inte de... de citerade de jag skrivit är ju en observation eller hur?

Hur kan du placera mig i ett fack? Är du dum på riktigt? har aldrig associerat mig med antivaccin rörelsen vad får du de ifrån?

Alltså att du hela tiden måste göra dig "stor" genom att förminska vissa alternativa grupper är ju väldig ip-befriande lägg av med de.. antar att du är så där pk som" gillar olika" eller värre feminist! i det facket hamnar du.

Men det är kul att göra dig irriterad måste jag säga..
Citera
2021-06-21, 14:37
Medlem
Beaver14s avatar
Det är över en månad sedan bekräftade fall började att vända uppåt i UK. Än syns inte någon som helst effekt på dödstal.

En liten liten ökning på sjukhusinläggningar syns, men då får man zooma in (och zooma bort datum före maj).

Någon kommer snart och säger att intensivvårdade fördubblats, från dryga 100 till dryga 200. Det är sant, men sätter man det i relation är det som att Sverige skulle gå från 15 till 30 intensivvårdade, dvs på en väldigt låg nivå i antal där det därmed blir stora %-förändringar.
Senast redigerad av Beaver14 2021-06-21 kl. 14:42.
Citera
2021-06-21, 14:44
Medlem
revodnebs avatar
Kul att se hela riksdagen i munskydd när resten av befolkningen fullständigt skiter i det.
Citera
2021-06-21, 14:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kul att se hela riksdagen i munskydd när resten av befolkningen fullständigt skiter i det.

Tror de skiter i det också. Bara symbolpolitik det där. Munskydd är och förblir ett skämt som vi kommer att skratta åt i framtiden.
Citera
2021-06-21, 14:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur förklarar du att smittan började minska 2 månader innan skolorna stängde?

Hur förklarar du att smittan minskade från nyår fram till Februari trots att skolorna var öppna?

Om vi en ökad smittspridning i höst - hur ska vi vet om det beror på skolan eller om det beror på att folket kommer tillbaka från semestrarna och i större grad slutar jobba hemifrån?

Jag har själv jobbat hemifrån sedan Mars förra året men efter förra sommaren var det en hel del som började köra nån eller några dagar på kontoret och jag kan tänka mig att många gjorde likadant då det var så lite smitta förra sommaren.

Att smittan minskade 2 månader innan skolorna stängde beror på att smittan går i cykler i olika områden. Vi såg det även förra året.

Att smittan minskade från nyår berodde på att skolorna stängde redan runt Lucia pga den höga smittspridningen. I början av feb kunde man ånyo se en ökad smittspridning då skolorna återöppnat efter jullovet.

Rekommendationen om att jobba hemma har FHM meddelat kommer kvarstå under en stor del av hösten. Får vi se ökad smittspridning från okt och framåt tror jag det beror på att skolorna har öppna, för i dagsläget pekar allt på att skolorna kommer att öppna i höst.

Det stora wildcardet som är nu är om de vaccin som nu ges kommer att hjälpa mot kända och okända mutationer av viruset. Jag tror det är alldeles för tidigt att blåsa faran över.
Citera
2021-06-21, 14:54
Medlem
Citat:
Vi är en hel del som använder munskydd så alla skiter inte i att skydda sig
Citera
2021-06-21, 14:57
Medlem
Citat:
Många av dessa är väl totalt anti mot använda munskydd
Citera
2021-06-21, 14:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror de skiter i det också. Bara symbolpolitik det där. Munskydd är och förblir ett skämt som vi kommer att skratta åt i framtiden.

Rätt munskydd som används på rätt sätt gör skillnad. Däremot håller jag med om att de blå ansiktsskydden i tunnaste papp som sluter allt annat än tätt runt ansiktet är ett skämt. De kan man i princip lika gärna vara utan. Inte blir det bättre av att folk springer omkring med dessa nere på hakan.
Det krävs riktiga grejer om man ska skydda sig.

Tyvärr kallas allt kort och gott för "munskydd". På frågan om munskydd hjälper eller inte måste man ha väldigt klart för sig vad man menar med munskydd.
Det är ungefär som att fråga sig om gevär är farliga och sedan inte göra någon skillnad på ett knallpulvergevär och en älgstudsare.
Citera
2021-06-21, 14:59
Medlem
Citat:
Inget fel med munskydd finns för många i samhället som är "blinda" och inte vill ta till sig informationen i ex mataffärer om att hålla 1.5 meters avstånd. Då kommer munskydd bra tillhands.
Citera
2021-06-21, 15:03
Medlem
Citat:
Räcker att 2, 3 stycken av ledamöterna skulle vara sjuk utan att veta om det för att smitta ner stor del av politikerna i det rummet. Munskydd minskade den risken idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in