Citat:
Ursprungligen postat av
RollonHomie
Att jag får rösta är demokrati ja, men att min röst anses vara så pass stötande att den i stort sett hindras från all typ av inflytande är inte demokrati.
Jo det är demokrati. Om Nisse har 20 röster, Kalle 30 röster, Bosse 20 röster, Pelle 10 röster, Olle 10 röster, Svenne 5 röster och Lasse 5 röster så är det upp till dem att rösta i olika frågor i demokratisk ordning. Om Nisses åsikter ligger så långt från de andra att de väljer att gå ihop för att inte Nisse ska få inflytande så gör det de enligt demokratins spelregler.
Om väljarna är missnöjda med att din och andras röster på ett visst parti hindrats så har de ju chansen att stödja er åsikt vid nästa val. Om det inte sker så är det bara konstatera att ni inte har tillräckligt demokratiskt stöd för er åsikt.
Citat:
Att partier väljer att inte samarbeta med SD är en sak, det är demokratiskt. Men när statsministern personligen går ut med att hans bild av SD och dess väljare är den rätta och därmed skall hindras från inflytande är enligt mig inte demokrati.
Jo det är demokrati i enlighet med det jag skriver ovan. Det är helt i enlighet med demokratiska spelregler att tydligt peka ut vad man inte vill eller kommer att medverka till. Risken är ju, som jag skrev, att det slår tillbaka.
Bara för att förtydliga så är jag ju ingen Löfven-vän och tycker att han är en pajas, men det som sker är inte odemokratiskt. Det komiska är ju att Löfven och S menar att SD som sådant är odemokratiskt. För din egen skull, fall inte i samma grop som Löfven. Sluta använda odemokratiskt. Det är ett vänsterbegrepp.