2021-06-21, 14:15
Medlem
Zalixandras avatar
Vet vi vilka 8 riksdagsmän som var frånvarande idag - som inte orkade ta sig till riksdagshuset?
Citera
2021-06-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
C-väljare tror jag inte bryr sig ett jota om marknadshyror vid nybyggen, då de oftast bor i ägt boende. Däremot blir det nog tufft för Annie att svälja den, då hon flörtar med näringslivet/byggbolagen.

Har du något som underbygger det?

Dagens centerpartister domineras väl inte av "bönder med egna gårdar".
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad är det för ryggrad att lägga ner sina röster? Går inte att lita på L. Sabuni säger att de "strävar" efter en borglig regering, inte att L förbehållslöst stödjer det borgliga blocket.

Hade L velat gå stärkt ur misstroendeomröstningen hade de röstat för att avsätta Löfven.

Problemet är att hantera trovärdighetsfrågan. Att lägga ner rösterna (det gjorde både C och L är det enda sättet att signalera att a) man är att lita på i politiska avtal och b) därefter förklara att "nu har vi gjort slut med S" (vilket L valde att göra).
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Jag tror ärligt talat inte att S är emot marknadshyror. Marknadshyror skulle öka på inflationen, vilket i längden skulle gynna ekonomin i Sverige.

Problemet blir att alla låginkomsttagare samt andra utsatta grupper kommer att få det mycket tuffare vilket isf skulle ursäktas genom höjda bidrag iochmed att statsskulden minskar till följd av inflationen.

Kort och gott, väljarbasen fiskas fram med hjälp av bidrag.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Undrar om Nooshi trodde att högerblocket skulle haka på?

Med tanke på att hon mer eller mindre bad om ursäkt för sitt beteende och vädjade till Lövén.

Tror hon mest ville provocera men missbedömde högerns vilja att haka på.

Du missförstår henne. Att visa kompromissvilja efter det att man fällt regeringen är inte att be om ursäkt för sitt beteende, bara att markera att V fortfarande vill ha en rödgrön regering men med en annan politik.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Om det känns bättre för dig att ge din röst till ett större parti i tron att du kan vara med och påverka, trots att partiet i sig inte har det minsta att göra med din egen politiska syn, så gör det.

Jag håller mig dock till verkligheten, hur dyster den än må se ut.

Fast vad jag skrev handlar inte om att jag rekommenderar någon att rösta taktiskt. Det jag skrev är att demokrati råder när varje valberättigad person får rösta och den rösten räknas som en röst. Det är inte någon strid mot demokratin att partierna efter genomfört val samarbetar i olika frågor.

Det är inte heller ett brott mot demokratin att aktivt verka för att inte ge ett visst parti så lite inflytande som möjligt så länge det sker utifrån de mandat som givits i det fria valet. Det har uppstått någon konstig uppfattning i SD-led att det inte råder demokrati när inte SD:s högre väljarandel får slå igenom och att partier med lägre väljarandel går ihop för att utestänga dem. Detta är helt enligt demokratins spelregler.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Undrar om Nooshi trodde att högerblocket skulle haka på?

Med tanke på att hon mer eller mindre bad om ursäkt för sitt beteende och vädjade till Lövén.

Tror hon mest ville provocera men missbedömde högerns vilja att haka på.
Hon bad ju snarare Löfven att fara åt helvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Så är det i alla i princip jämförbara länder. Sverige har en väldigt bostadsmarknad/politik snarare med ett enormt hyresbestånd där även medelklassen kan bo. HR i andra länder är för dom inte av olika omständighet kan skaffa eget. Men det talas det om aldrig. Även vad gäller BR. BR är en svensk grej med. Utomlands är det ägarlägenheter som gäller.
Trams, bara se på ett land som Tyskland där majoriteten hyr.
Citera
2021-06-21, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
C-väljare tror jag inte bryr sig ett jota om marknadshyror vid nybyggen, då de oftast bor i ägt boende. Däremot blir det nog tufft för Annie att svälja den, då hon flörtar med näringslivet/byggbolagen.
Stureplanscentern ser det väl som en frihetsfråga, individen ska förhandla själv med hyresvärden och betala marknadspriset för sin hyra. Så de är nog positiva till marknadshyror. Men jag vet inte om det är en kulle de är beredda att dö på.
Citera
2021-06-21, 14:17
Medlem
StekplankAmbross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Och ändå går S med på att införa det? Varför inga "upplopp" i de egna leden om detta?

Det är väl ingen nyhet att sossarna hellre värnar om makten genom att gå C till mötes än vad deras väljare vill ha. S har länge haft en bild av "väljarna vet inte vad dom vill ha, vi tänker åt dem"
Citera
2021-06-21, 14:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Fullt möjligt. I nästa vecka kan S mycket väl ha en S-MP-regering med samarbete med C och V. Men, det kräver att hyresfrågan desarmeras, vilket kräver en avgörande uppoffring av antingen C eller V. Det är inte helt omöjligt att C, nu när JÖK-en kan betraktas som underkänd i Riksdagen, är beredda på förhandlingar och kan backa - men kalla det för att "vi har gått framåt".

Något behöver hända, hur som helst.
V kommer naturligtvis aldrig att överge sin ståndpunkt "inga marknadshyror". Det är ideologi på högsta nivå.

C borde inte överge sin ståndpunkt. Lööf är extremt rigid, inklusive mot SD, och jag kan inte se henne tumma på något. Men det är säkert så att C-väljarna inte speciellt bryr sig om marknadshyror.

Den som analyserar Sveriges bostadsproblem och marknadshyror kommer ganska snabbt fram till att det är en bostadskris i Sverige och den är till stor del orsakad av hyresregleringen. Så det är så mycket bättre för Sverige om fria hyror införs, först på nybyggen och sedan på allt. Så visst tycker jag C kan lämna sitt stöd av Löfven för denna enda fråga.
Citera
2021-06-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vem kommer hörsamma ditt missnöje då tänkte du? Ingen bryr sig om AfS och deras 0,3%
Ingen i riksdagen vill svenskarna väl, så varför rösta mot sig själv? MS eller AFS är de enda som är i opposition idag. Ingen röst är bortkastad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in