2021-06-21, 13:32
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det går att förhala detta så länge att det är meningslöst att tillsätta en ny regering och under tiden regerar Steffe vidare.

Jag är rädd för att detta var en seger som borgerligheten inte borde vinna, då den riskerar att garantera ytterligare en mandatperiod med Steffe-Svetsarlärling.
Citera
2021-06-21, 13:33
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Precis, minst 175 ledamöter på din sida och det är fritt fram. Men, det hela ska ju fungera också. Löfven har valt makt istället för landets väl. Kan du erinra dig någon mer inkompetent regering?

För att förhala beslut i angelägna frågor har Löfven & Co tillsatt utredning efter utredning men varit snabba med att införa tvivelaktiga beslut som gymnasieamnestin [kritiserades av lagrådet], plastskatt, bonus malus-skatt o.s.v

Det socialdemokratiska toppskiktet har i och med den kristna falangen [tidigare Broderskapsrörelsen, namnändrad till Tro och solidaritet] anpassat sig efter islam. Samma sak där, två stolar samtidigt för att få makt. Socialdemokraterna kallar sig feministiska men stödjer muslimskt kvinnoförtryck.

Mja, du behöver faktiskt i princip inte har en enda ledamot med dig så länge du har färre än 175 som röstar mot. I princip kan en statsminister godkännas genom att 174 röstar mot (rött) och 175 lägger ner sina röster (röstar gult).
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Hysteriskt roligt att bollen ligger hos Annie och hon måste välja mellan pest eller kolera. Kan nästan inte sluta skratta.

Väljarna bör informeras om vilken hink den hala ålen ligger i. Jag hoppas att medier tar fäste på det faktum att det är Annies tolkning av sin väljarprognos som avgör Sveriges framtid. Samtidigt vore det ju förödande för Annie att uttala sig om en sådan sak på förhand.
Citera
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Jag håller med och då är jag vänster.

En S/V/osv-regering med SD för invandringsfrågor vore idealet. Men så blir det knappast. :P

Om man tar bort hysterin med invandringsfrågan så står S och V närmast SD politiskt.

Nu har man ju ingen självinsikt utan bara målat in sej i ett hörn av principer.
Citera
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Kan det möjligtvis vara som så att Löfven hade räknat med detta scenario?
  1. Förlora Riksdagens förtroende
  2. Avvakta en vecka (1v)
  3. Talmansrundor (10-20v)
  4. 12 veckor senare Extraval
En ny borgerlig regering kan tillträda som tidigast först 23-33 veckor senare, dvs efter Jul/Nyår, gissningsvis i slutet av januari eller än värre i mars.
Ordinarie val är September, valrörelsen är i full gång i mars.

En eventuell borgerlig regering lär aldrig kunna åtgärda allt elände som Löfven orsakat, utan istället risker istället att få utstå spott och spe för något som Löfven i grunden orsakat.
Vidare, kommer vänstern även kunna anklaga en borgerlig regering för att vara handlingsförlamade då de inte lyckats få igenom några reformer.

Är misstroendevotumet en Pyrrus seger?

Så kan det ju vara men det behöver inte vara Löfvens idé. Dels har han ju många lömskingar kring sig som kanske vill stiga fram som staTsminister och partiledare dels har ju Lööf haft minst ett finger i Löfvens stjärt som hon kan dra och böka med när hon vill bestämma. Nu tyckte hon väl det var dags att sätta sig på tronen och räcka ut tungan åt Nabuni och Nooshi.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Sverige är inte en demokrati. Oppositionen får aldrig komma till tals. Riksdagen har ingen opposition.

Jodå, oppositionen har sina röster och de räknas. Det är så det är i en demokrati. Om det inte är demokrati så få de inte använda sina röster och deporteras om de säger något regeringsfientligt.
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
I förlängningen kan det vara slutet för S som största parti. Rödingar som känt sig svikna av S allierade med C kommer säkerligen gå över till V nu.

Nooshi Dadgostar har balls. S saknar tiden då dörrmattan styrde V. Jävlar hon kämpar för sina väljare. Är inte rädd för drev från ett enat msm.

Avgår the great dikator Löfvén? Lagom att innan valet ge plats åt Mona Sahlin som statsminister och partiledare. Hon har ca ett år på sig att återvinna S förtroende bland medborgarna och make S great again.
Citera
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tror de skrattar åt Uffe och Jimmie som inte visar prov på statsmannaskap utan skjuter in en förtroendeomröstning så fort de får en chans.

Jag skulle tro att det beror på att man tillsatt någon som inte klarat av en AMS-svetskurs som statsminister och därmed högste statsman.

Klart att omvärlden inte kan hålla sig för skratt när det precis som väntat går åt helvete...
Citera
2021-06-21, 13:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag är verkligen 50/50 ang. punkt 44. Det är dock, som jag ser det, den enda lösningen på detta. Om inte den stryks, kommer det troligen bli extraval. Frågan är, kommer C backa?

Det finns två alternativ:

1. Förhalning och Steffe regerar vidare
2. Punkt 44 stryks, Annie får något annat och C+V kramar om varandra
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Kan det möjligtvis vara som så att Löfven hade räknat med detta scenario?
  1. Förlora Riksdagens förtroende
  2. Avvakta en vecka (1v)
  3. Talmansrundor (10-20v)
  4. 12 veckor senare Extraval
En ny borgerlig regering kan tillträda som tidigast först 23-33 veckor senare, dvs efter Jul/Nyår, gissningsvis i slutet av januari eller än värre i mars.
Ordinarie val är September, valrörelsen är i full gång i mars.

En eventuell borgerlig regering lär aldrig kunna åtgärda allt elände som Löfven orsakat, utan riskerar istället att få utstå spott och spe för något som Löfven i grunden orsakat.
Vidare, vänstern kommer även kunna anklaga en borgerlig regering för att vara handlingsförlamade då de inte lyckats få igenom några reformer.

Är misstroendevotumet en Pyrrus seger?

Talmannen har aviserat att han inte kommer acceptera en lång process om det går till honom att försöka lösa det här. Kommer bli fyra snabba omröstningar och därefter automatiskt extra val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag är verkligen 50/50 ang. punkt 44. Det är dock, som jag ser det, den enda lösningen på detta. Om inte den stryks, kommer det troligen bli extraval. Frågan är, kommer C backa? Och om C backar, hur ställer sig då L? Behövs stödet från L för att Löfven återigen ska kunna bli statsminister?

Ja.
Om alternativet är extraval kommer de att backa.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Du har rätt principen dom hållt kommer bli svårt att slita sej ifrån.

Lite dålig självinsikt när man tappat så många väljare till SD.

Det är utmärkande för denna generation socialdemokrater att inte vara vidsynta. Det är ett drag som finns hos despoter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in