2021-06-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Som sagt, Både L och Kd skulle åka ut i ett extraval. Då finns inte längre något borgerligt alternativ.

Men L o Kd-röstarna kan rösta SD o M o sen vet vi inte var C står - Lööf vet att hon inte kan
bli statsminister i en S-regering - sen borde S vara förbannade på henne i egenskap av svikare

Hur i helvete kunde Rumpnisse annars ha fått bara 108 röster

Men Meeenlööözaaa Partiet ligger minst lika bra till att ryka.

Kan Mp ha tjänat röster på pandemin o restriktionerna

Kan Mp ha tjänat röster på de arbetslösa inom restaurang/hotell etc
Citera
2021-06-21, 13:26
Medlem
danmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Tror V har satt sin sista potatis, på lång sikt. S kan nu argumentera för att vända sig mot SD istället och då är V totalt bortdribblade.

Är det inte tvärtom det som skulle stärka V och skicka S till avgrunden?
Citera
2021-06-21, 13:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är glasklart vad hon säger och avfärdar. Det är bara du som uppenbarligen inte kan se det. Om de sedan bryter mot detta är en annan sak.

Ja det är glasklart att hon inte avfärdar nytt stöd till S, du kunde inte höra henne göra det heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
S har snart inte råd annat än att vända sej till SD.
Förstår inte varför S krånglar dom står ju SD närmast politiskt av alla andra partier.

Jag håller med och då är jag vänster.

En S/V/osv-regering med SD för invandringsfrågor vore idealet. Men så blir det knappast. :P
Citera
Medlem
vanartads avatar
Kan det möjligtvis vara som så att Löfven hade räknat med detta scenario?
  1. Förlora Riksdagens förtroende
  2. Avvakta en vecka (1v)
  3. Talmansrundor (10-20v)
  4. 12 veckor senare Extraval
En ny borgerlig regering kan tillträda som tidigast först 23-33 veckor senare, dvs efter Jul/Nyår, gissningsvis i slutet av januari eller än värre i mars.
Ordinarie val är September, valrörelsen är i full gång i mars.

En eventuell borgerlig regering lär aldrig kunna åtgärda allt elände som Löfven orsakat, utan riskerar istället att få utstå spott och spe för något som Löfven i grunden orsakat.
Vidare, vänstern kommer även kunna anklaga en borgerlig regering för att vara handlingsförlamade då de inte lyckats få igenom några reformer.

Är misstroendevotumet en Pyrrus seger?
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kan Annie Lööf sitta kvar efter det här fiaskot?

Kanske över den här krisen men frågan är hur centerns inställning och isolationsstrategi kommer se ut inför valet - 22. De är ju ensamt parti kvar med den åsikten. Kan mycket väl vara så att de slutligen väljer Löfven men då får hon ju förhandla med V och möjliggöra deras politik. Tror inte V kommer nöja sig med sådant där de är överens, såsom vetvillig invandring och amnesti till vuxna män utan jobb, utan här blir det krav på att C får backa i sin ekonomiska politik. Känsligt för C.
Citera
2021-06-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tror de skrattar åt Uffe och Jimmie som inte visar prov på statsmannaskap utan skjuter in en förtroendeomröstning så fort de får en chans.

Sedan 1980 har det hållits 12 förtroendeomröstningar och 11 av dessa har initierats av Moderaterna eller Sverigedemokraterna.
Sverigedemokraterna har sedan 2015 initierat förtroendeomröstning ungefär en gång var 15:e månad vilket de är fullständigt unika med i svensk politik.
Du glömmer en viktig sak och det är att sossarna är så makt-kåta att de gör vad som helst för att styra rodret. Den här regeringen skulle aldrig ha fått ske. Det är det som skiljer dessa partier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Högerblocket kommer med stor sannolikhet inte ha nån majoritet efter ett extraval. Liberalerna blir politisk historia. Vänsterpartiet kommer sannolikt att öka rejält på flera partiers bekostnad. Men det som inte kommer att förändras är att Stefan Löfven är statsminister.

Fast kan S verkligen ha kvar Löfven ifall han inte lyckas få ihop detta utan nyval? Ibland förstår jag mig faktiskt inte på S.
Citera
Medlem
Aftonhoran69s avatar
Nooshi har ryggrad som står upp för sina väljares intressen. Nyfunnen respekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftpuppan
Jag tror att punkt 44 kommer strykas, V kommer vända och stödja Stefan i en ny S-regering. V har visat att de menar allvar i alla fall så en liten moralisk seger för dem.

Fast det räcker inte längre. Det var en (C) ledamot som röstade mot Löfven förra gången och utan (L) på sin sida finns det nog en majoritet som motsätter sig en ny Löfven regering. Åtminstone i första omgången. Det är mer tveksamt om Kristersson får majoriteten emot sig.

Nu när Löfven väl avgått är det inte alls självklart att han kan återkomma. Det enda som är säkert är att ingen kan regera utan åtminstone passivt stöd från (C). Det betyder att vi inte kommer att få en vettig regering förrän vi fått en ny riksdag.

Just att det kan bli svårt för Löfven att tillträda igen ökar nog sannolikheten för extra val. Jag är inte säker på att Löfven vill släppa kontrollen. Han har en vecka på sig och får han inte med sig JÖKarna på att ta in (V) till förhandlingsbordet så kanske det slutar med extra val? Man vet aldrig...
Citera
2021-06-21, 13:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker att det är bra att Morgan ljuger så öppet. Det lär göra det svårare att bygga ett regeringssamarbete på (V) mandat i framtiden. Detta skapar säkerligen en hel del misstroende bland (V) mot Löfven och hans ministrar.

Att sossar alltid ljuger är för att de är desperata och de vet att deras korkade väljare inte märker något.
Citera
2021-06-21, 13:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Jag håller med och då är jag vänster.

En S/V/osv-regering med SD för invandringsfrågor vore idealet. Men så blir det knappast. :P
Det vore nog det bästa för folket och landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in