2021-06-20, 10:09
Medlem
Haddock93s avatar
Är väldigt nyfiken på kommande IPSOS. Förhoppningsvis blir vi andra största parti snart igen där SD fortsätter ta väljare från både S och M.

Man längtar tillbaka till november 2019 när SD blev största parti.

Corona kom så sjukt lägligt för S.
2021-06-20, 10:51
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/mattias-karlsson-fullt-mojligt--med-nivaer-over-30-procent-/

Mattias Karlsson: Fullt möjligt med nivåer över 30 procent

Viktig punkt i artikeln:

Citat:
– Det finns definitivt starka röster inom Moderaterna som inte skulle ha några problem med att tolerera oss i en regeringskonstellation.

Dock premium tyvärr så kan ej låsa upp hela..
2021-06-20, 12:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/kvallsposten/mattias-karlsson-fullt-mojligt--med-nivaer-over-30-procent-/
Mattias Karlsson: Fullt möjligt med nivåer över 30 procent
Viktig punkt i artikeln:
Dock premium tyvärr så kan ej låsa upp hela..

Ja vi har bra kontakter inom M. Långsiktigt kan vi bli allierade, först måste Reinfeldt-falangen i Stockholm falla.

Jag tror 30 % blir svårt när M och KD börjar bli mer invandringskritiska, hade de varit som de var 2010 tror jag SD redan haft över 30 %.
2021-06-20, 13:07
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja vi har bra kontakter inom M. Långsiktigt kan vi bli allierade, först måste Reinfeldt-falangen i Stockholm falla.

Jag tror 30 % blir svårt när M och KD börjar bli mer invandringskritiska, hade de varit som de var 2010 tror jag SD redan haft över 30 %.

Inget som säger att många inom S/M inte drar till SD oavsett hur man låter. Visst nu är det svårt men med tiden och SD blir normalt i media och S kollapsar som man gjort i många andra nationer så kanske många flockas till SD. SD varnade ju först och många kommer aldrig rösta S eller M på grund av deras skuld till förfallet.

Karlsson tror ju på det och han vet ju bättre än oss.
2021-06-20, 13:19
Medlem
Citat:
Inget som säger att många inom S/M inte drar till SD oavsett hur man låter. Visst nu är det svårt men med tiden och SD blir normalt i media och S kollapsar som man gjort i många andra nationer så kanske många flockas till SD. SD varnade ju först och många kommer aldrig rösta S eller M på grund av deras skuld till förfallet.

Karlsson tror ju på det och han vet ju bättre än oss.
Så är det, jag röstade moderaterna i alla val till och med 2010. Jag kommer aldrig glömma vad dem och Reinfeldt gjorde med Sverige.

Vad som skulle kunna få mig att återvända till M:
* Kristersson slutar som partiledare (han är ju en del av Reinfeldts gäng)
* Ersättaren till Kristersson går offentligt ut och ber om ursäkt för Reinfeldt och är tydlig med att all ökning av migration som M bidragit till har varit ytterst skadligt och det största sbedsteget M någonsin gjort.
* M blir tydligt invandringskritiska på nivån att de vill börja jobba för att skicka hem folk som redan är här och gör det till en kärnfråga.

När jag stöter på välarbetade för M nu under eventuellt extraval 2021 och ordinarie valet 2022 kommer jag göra det klart att jag är en av alla moderater som gått till SD och berätta varför.

Jag förstår att M och KD behövs för en konservativ valvinst och jag är pragmatisk. Men min röst hamnar på SD och jag hoppas SD blir största partiet för maximal politiskt inflytande.
2021-06-20, 14:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Så är det, jag röstade moderaterna i alla val till och med 2010. Jag kommer aldrig glömma vad dem och Reinfeldt gjorde med Sverige.

* Ersättaren till Kristersson går offentligt ut och ber om ursäkt för Reinfeldt och är tydlig med att all ökning av migration som M bidragit till har varit ytterst skadligt och det största sbedsteget M någonsin gjort.
* M blir tydligt invandringskritiska på nivån att de vill börja jobba för att skicka hem folk som redan är här och gör det till en kärnfråga.

När jag stöter på välarbetade för M nu under eventuellt extraval 2021 och ordinarie valet 2022 kommer jag göra det klart att jag är en av alla moderater som gått till SD och berätta varför.

Jag förstår att M och KD behövs för en konservativ valvinst och jag är pragmatisk. Men min röst hamnar på SD och jag hoppas SD blir största partiet för maximal politiskt inflytande.

Ja självklart, M är bara ett nödvändigt ont och helst skulle vi ha en ren SD-regering, men de som ännu inte gått till SD ser det kanske inte så utan tänker att nu behöver de inte gå till SD för M har ändrat sig, därför ökar SD långsammare än om de fortsatt i Reinfeldts anda.
2021-06-20, 15:24
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Amen. Lite som innan Corona då SD var lika stor som M+KD i opinionen. Plus lite Socialdemokrater till så att det konservativa blocket blir störst.

Då kan inte M göra mycket annat än att ställa sig bakom SD i en regeringskonstellation. Man behöver inte heller oroa sig över potentiella svek från M som vi ju är så vana med. Om inte M skulle göra Seppuku i nationell TV och gå till S då.
2021-06-21, 03:09
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Intrycket jag får av M är att endast Hanif Bali är någorlunda vettig. Resten av M, särskilt på kommunal nivå, är rena och skära Reinfeldt-moderater
2021-06-21, 07:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Intrycket jag får av M är att endast Hanif Bali är någorlunda vettig. Resten av M, särskilt på kommunal nivå, är rena och skära Reinfeldt-moderater

Finns vettiga moderater men de är sällsynt. Finns mest i Skåne.

Hanif Bali är vettig men ser honom bara som ett verktyg för Moderaterna att försöka locka tillbaka väljare från SD.
2021-06-21, 11:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Finns vettiga moderater men de är sällsynt. Finns mest i Skåne.

Hanif Bali är vettig men ser honom bara som ett verktyg för Moderaterna att försöka locka tillbaka väljare från SD.

Ja vi kommer ha "två" moderaterna. Många liberala M-kommuner som vägrar samarbeta med SD, som istället kommer samarbeta med S, och andra konservativa M-kommuner där de samarbetar med SD. Kanske en tredje typ, gamla borgerliga kommuner där Alliansen fortfarande har egen majoritet (Rika kommuner). Frågan är vilket M som kommer bestämma på risknivå.

Ja Hanif är totalt sett dålig för SD och Sverige för han saknar makt och inflytande över Ms politik men vissa väljare röstar M p.g.a. honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Löfven har fallit.

En fin SD-skalp.
2021-06-21, 16:48
Medlem
Nu fan tror jag att SD kommer stabilisera sig ovanför 20% i kommande OU's. Dem har synts mycket mer i media på senaste tiden än t.ex M
2021-06-21, 16:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu1
Nu fan tror jag att SD kommer stabilisera sig ovanför 20% i kommande OU's. Dem har synts mycket mer i media på senaste tiden än t.ex M

Japp och man fällde regeringen och ledde vägen med sin missförtroendeförklaring.

Åkesson var stabil imorse också i Nyhetsmorgon.

Förövrigt HejaFinland så skulle det inte förvåna mig om Baas smygläser tråden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in