2007-01-21, 23:32
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interassist
Om du är? Som fan skulle mitt svar bli. Skulle kunna tänka mig att det inte bara är att läsa på måfå ur boken så vipps kommer en ond demon fram. Antar att du måste känna till vissa saker och göra vissa saker på rätt sätt för att det ska hända något.

Då är det ju lite konstigt att alla har lyckats göra det fel. För ingen har ju lyckats framkalla någon demon. I synnerhet inte ur Necronomicon...
Citera
2007-01-23, 12:15
Medlem
interassists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Då är det ju lite konstigt att alla har lyckats göra det fel. För ingen har ju lyckats framkalla någon demon. I synnerhet inte ur Necronomicon...
Haha jasså? då vet du itne mycket.
Citera
2007-01-23, 14:16
Medlem
skribbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbullpower
En demon "bibel" som skrevs av en galen arab på 6-700-talet.

Låter sjukt likt Koranen. Men det är väl bara jag?
Citera
2007-01-23, 14:37
Medlem
Varulvs avatar
Necronomicon? Finns den ens? Har för mig att H.P Lovecraft förnekat att den egentligen funnits, dessutom så skrevs den av en rabad vars efternamn var al'Hasrad om den nu ens funnits.
Citera
2007-01-23, 14:39
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Precis.

Lovecraft själv har ju upprepade gånger hävdat i sin brevkorrespondans att Necronomicon är ett fingerat verk som hittades på enbart för att Cthulhu-myterna skulle få lite mer substans i sig. Vad gäller "Den Galne Araben" Abdul Alhazred - den påstådda författaren till boken - så var det ett namn som Lovecraft lånade från verket "Arabian Nights" och byggde upp en egen historia kring.

Hela debatten om hurvida Necronomicon är verklig eller inte kan således strimlas.

Icke destomindre är detta fiktiva verk trots allt intressant - mycket p.g.a mytbildningen kring den, men definitivt också för den ganska trovärdiga bakomliggande historien kring verkets uppkomst osv, som Lovecraft diktade upp. För min egen del är jag ganska övertygad om att han hade planer på att själv vid något tillfälle skriva Necronomicon i sin helhet - något han också gjorde antydningar till i sina brev.

Klart är hur som helst att Lovecraft ska ha stor credit för att hans skönlitterära arv fick en stor genomslagskraft på så gott som alla kulturella plan. Det har skrivits låtar, gjorts filmer och skapats konst som bygger på Cthulhu-myterna och Necronomicon.

Det är inte många Fantasy/Fiction/Horror-författare från den tidsperioden han var verksam under som har lyckats med den bedriften.

Lovecraft är bäst =)
Citera
2007-01-28, 17:35
Medlem
BSOs avatar
Citat:
Haha jasså? då vet du itne mycket.

Vad har herrn för ögonvittnesskildringar att berika våra okunniga stackars liv med då? Rykten gills inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Lovecraft är bäst =)

Absolut!
Citera
2007-01-29, 00:38
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Min far ahr ett ex av svarta bibeln. Försökte prata lite löst med honom om den, men gång på gång sa han att jag absolut inte fick läsa något ur den. Han sa att om man läser fel saker på rätt sätt kan det hända saker som inte inte ens ha kunnat drömmma om.
Ge mig en scan på titelsidan. Jag har rätt bra koll på klassiska ockulta böcker.
Citera
2007-01-30, 11:50
Medlem
interassists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Ge mig en scan på titelsidan. Jag har rätt bra koll på klassiska ockulta böcker.
Vad jag har för mig så är det väl sjätte moseboken? Det var en svensk version som det stod med stora svarta bokstäver "SVARTA BIBELN", om jag minns rätt. Det står ju på hebreiska i boken har jag för mig också.
Citera
2007-07-06, 00:51
Medlem
Citat:

Alltså efter att ha läst ut "Dead Names the simons necronomicon" Så förstod jag alltihop som att det handlar om em genväg till "spiritual liberation" och inte att öppna marken och trolla fram "demoner" som dom i Diablo och warcraft...
Är jag helt borta då eller?
Citera
2007-07-06, 07:06
Medlem
TEOs avatar
Så tar vi det igen. Necronomicon har den gode H.P. Lovecraft hittat på samt en del andra spännande ockulta böcker. Vad han inte hittat på är The Golden Bough: A Study in Magic and Religion Av Sir James George Frazer vilket är en erbarmligt tråkig bok samt Der Hexenhammer (lat. Malleus Maleficarum).

Vi har väl ingen här som tror på "The Old Ones" ?
Citera
2007-07-06, 08:20
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbullpower
Sannolikt så är det necronomicon.En demon "bibel" som skrevs av en galen arab på 6-700-talet.Har ett exemplar och boken är full med besvärjelser,tecken,Böner osv.Den anses tydligen vara världens ondaste bok och bringar otur och förbannelse över dess ägare.

Necronomicon som sägs ha skrivits av Abdul Alhhrab är INTE svarta bibeln..
Varför jag är så super säker på det är för att jag sitter och håller i båda böckerna samtidigt just nu...

Necronomicon är skriven i flera helt olika upplagor, vanligast är den av H. P. Lovecraft, som för övrigt skrev noveller för chock tidningarna.

Svarta bibeln är sjätte och sjunde mosebok samt moses besvärjelser (enligt omslaget).

Svarta bibeln är en helt vanlig grimoar i stil med salomos nycklar, grimoare verum och grimoare of armadel..

Det där med ond bok som anses ge otur är Abramelins magi (The Grimoare of Abramelin the Mage).... inte svarta bibeln.
Citera
2007-07-06, 08:35
Medlem
CDPs avatar
Citat:
Jag måste upprepa att den s.k. Necronomicon är ett påhitt. Alla historier om galna araber osv är rent nonsens. Det som ni tror är mystik är skrivet på 1900-talet för att blåsa naiva människor som er.

Precis som allt annat de diskuterar i "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi" då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in