2021-06-20, 18:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Som vi har sett så kjøpte han Bitcoin med Dash coin. Det er vel derfor ganske sannsynlig at han kjøper en eller annen coin med Monero fks. Ethereum før han veksler dem inn i penger. Med andre ord, helt umulig å følge.

Ja, man vil slite med å følge overføringene.

Det er mer der de eventuelt dukker opp "IRL" - altså som "hvite penger" - jeg tenker
politiet bør sjekke. Folk som kanskje uventet begynner å bruke penger på dyre ting.
Dyre hus og biler f.eks. Luksusferier. Så kanskje de finner noen som har problemer
med å redegjøre for midlene sine.
Citera
2021-06-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, man vil slite med å følge overføringene.

Det er mer der de eventuelt dukker opp "IRL" - altså som "hvite penger" - jeg tenker
politiet bør sjekke. Folk som kanskje uventet begynner å bruke penger på dyre ting.
Dyre hus og biler f.eks. Luksusferier. Så kanskje de finner noen som har problemer
med å redegjøre for midlene sine.
Det lille vi vet om personen er at han er en krypto/PC/mining nerd. Hadde jeg vært politiet, hadde jeg sjekket hvem i Norge som nylig har kjøpt PC for hundre tusen kroner.
Citera
2021-06-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen

Noe av det første politiet gjorde var å sjekke såkalte moduskandidater.

Mulig denne TB var blant de.

Slik jeg forstår det er det i dag mulig å sjekke bevegelser til enkeltpersoner uten å ta de inn til avhør. All slags elektroniske og digitale spor. Videoovervåkning. Osv. Med litt flaks finner politiet raskt entydige beviser på at uskyldige mennesker er uskyldige.

Moduskandidatene ble nok sjekket ut av saken i løpet av de første ukene etter forsvinningsdagen.
Citera
2021-06-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Da lurer jeg på om den som overførte beløpet til den kontoen kan se om pengene står der, eller er "tatt ut"?

Nei. Det er noe av det som er spesielt med Monero. Balansen på en gitt adresse er kun synlig (+tilgjengelig) for eieren.
Citera
2021-06-20, 19:17
Medlem
Men hvorfor var TH så opptatt av anonymiteten som Monero gir?
Det har jo liten relevans utifra et investeringsperspektiv i kryptovaluta.
Citera
2021-06-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det lille vi vet om personen er at han er en krypto/PC/mining nerd. Hadde jeg vært politiet, hadde jeg sjekket hvem i Norge som nylig har kjøpt PC for hundre tusen kroner.

Unødvendig å kjøpe en kraftig PC hos en elektrokjede. Forholdsvis enkel å bygge selv, med deler kjøpt fra EU/KIna, Alternativt å få noen til å bygge den for deg, ut fra specs.
Citera
2021-06-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

Dette er jo RUs versjon. Hvorfor endret han forklaring, etter at han ble siktet?
I de flestes øyne er troverdigheten svekket, men du tar alt for god fisk?
Citera
2021-06-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Dette er jo RUs versjon. Hvorfor endret han forklaring, etter at han ble siktet?
I de flestes øyne er troverdigheten svekket, men du tar alt for god fisk?

At RU valgte å fortelle mer og ikke holde tilbake informasjon, bidrar heller til å styrke troverdigheten i hans forklaringer. Det kan ikke være slik at når man legger kortene på bordet, så er det negativt. Snarere tvert imot. TH derimot har kommet med forklaringer som avviker med fakta.
Citera
2021-06-20, 19:38
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
1: Det er mulig, mitt inntrykk er at ingen hevder at TH er uskyldig. 2: Hva tenker du om dine meningsfeller, for eksempel Kornblomst, som skriver rett ut at "han drepte henne". Hun har tydeligvis fasiten, og ingen av hennes meningsfeller har forsøkte å korrigere henne. Og hun er langt fra alene. Jeg forholder meg til at vi lever i en rettsstat, hvor du er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

1: Ja vel, da sier vi det

2: Kornblomst er en glitrende debattant, og det er med fryd jeg leser hennes velfunderte innlegg. Hun har også bidratt med informasjon som ikke har vært offentlig tilgjengelig. Mye sier meg at hun vet mer om saken enn de fleste her inne. Jeg har dog aldri sett hun har skrevet "han drepte henne", men om hun har gjort det, så er hun nok rimelig overbevist. Og når det er sagt, så er hun langt fra alene om å bruke store bokstaver her inne.
Senast redigerad av Farkosten 2021-06-20 kl. 19:39. Anledning: feilskrift
Citera
2021-06-20, 19:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
At RU valgte å fortelle mer og ikke holde tilbake informasjon, bidrar heller til å styrke troverdigheten i hans forklaringer. Det kan ikke være slik at når man legger kortene på bordet, så er det negativt. Snarere tvert imot. TH derimot har kommet med forklaringer som avviker med fakta.

Uten at jeg vet dette sikkert, kan vi vel også tenke oss at RU har signert avhørene?

I motsetning til visse andre, altså.
Citera
2021-06-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvnxohr
Nei. Det er noe av det som er spesielt med Monero. Balansen på en gitt adresse er kun synlig (+tilgjengelig) for eieren.
kan det være flere «eiere» på de oppgitte adressene i brevet.
Citera
2021-06-20, 20:13
Medlem
Citat:

Link

https://www.idg.se/2.1085/1.697159/monero-cyberkriminella-favorit

Europol: Vi kan inte spåra monero-transaktioner

https://news.trijo.co/nyheter/europol-vi-kan-inte-spara-monero-transaktioner/
Senast redigerad av Braskamin58 2021-06-20 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in