Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Åh okej, då missförstod jag, jag trodde du menade att det skulle ske någon västentlig förändring. Jag tror du är den enda personen på det här forumet som bryr dig om vad ett parti vars mandat aldrig behövdes för att regera och som ändå kommer åka ut med arslet först vid nästa val trycker på för knappar i riksdagen. L har hela tiden varit ett meningslöst bihang på Januariöverenskommelsen. De kunde ha hoppat av förra året och jag hade inte brytt mig.
Frågan är ju om V:s inflytande på regeringen förändras, och där tror jag svaret är nej. Man kan bara hålla lekstuga så länge, att rösta bort regeringen för att tillsätta exakt samma regering igen kommer inte vara förtroendeingivande på sikt. Och V befinner sig i slutändan i samma situation som man alltid gjort. S-regeringen kan alltid vända sig till höger för att få igenom förslag som för landet i riktning mot höger, och för V att vända sig till oppositionen för att faktiskt bedriva politik är inte ett alternativ.
Det spelar roll om L lämnar regeringsunderlaget därför att det är svårt att regera med bara ett mandats övervikt, särskilt om det sitter en politisk vilde på det mandatet. Löfvens bekymmer har bara börjat om vi som jag tror landar i en sådan lösning.
För L är det en överlevnadsfråga att ta sig ur Jöken, och det här är ett gyllene tillfälle att göra det.
Vad gäller V:s inflytande så kan de ju lätt tvinga fram ett extraval om S och C inte gör som de vill. Det skulle inte förvåna mig om många S-väljare går till V vid ett extraval. Dadgostar har imponerat så långt.