2021-06-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nästan en tredjedel av de som avlidit av deltan i UK är fullvaccinerade.
Almost one third of people in the UK who have so far died from the Indian variant had received both their vaccinations.

A new report from Public Health England (PHE) shows out of the 42 British people known to have died with the Delta variant, 12 of them (29%) were fully vaccinated with two doses.
https://metro.co.uk/2021/06/14/12-people-who-died-of-indian-covid-variant-in-uk-were-fully-vaccinated-14765923/

Jag kan ju tycka att vaccinet funkar sådär. Hade man inte vaccinerat så skulle säkert fler avlidit. Men att bland de avlidna i UK så är en tredjedel full vaccinerade tycker jag är i lite väl mycket, jag hade förväntat mig ett bättre resultat. Men en så länge är detta i början så vi får väl följa detta med spänning.

Nej nästan hälften är fullvaccinerade i Storbritannien. 45,8%
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

Jag tror även att det säger något om människors beteende efter vaccination. Detta när det gäller att bli smittad naturligtvis. Att det inte verkar skydda bättre mot allvarlig sjukdom och död får man väl anse vara en besvikelse. Frågan är hur den tredjedelen ser ut. Är det lika som vanligt? 85 år och uppåt, och/eller underliggande faktorer. Kan tänka mig att gamla människor trillar av lättare i värmen också.
Citera
2021-06-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Siffran skulle vara betydligt större än så, om hundra procent smittats.

Dessutom: alldeles då i början, när Tegnell obstruerade och förhalade alla förslag om att stoppa flyg, sätta upp karantänanläggningar och testa folk vid gränserna, testa återvändande sportlovsresenärer från Alperna o.s.v. - så visste man inte hur farligt det var. Det gick ju redan då runt klipp från Kina, där till synes friska människor plötsligt bara stupade på gatorna (vilket förmodligen var fejk men det kunde ingen veta då), och videos från överbelagda IVA-avdelningar i norra Italien, samt skräckberättelser från läkare och sjuksköterskor där (som var sanna).

Det hade inte spelat någon roll om det hade varit en sjukdom som var lika smittsam som mässlingen och lika dödlig som böldpesten. Tegnell skulle ändå ha bestämt att det måste vara öppna gränser, man får inte ha några reserestriktioner, testning ska vara frivilligt, karantän kan bara rekommenderas men inte påtvingas någon, smittspårning är meningslöst... Tänk vilket blodbad det skulle ha blivit i Sverige, om sjukdomen visat sig vara så illa!

Kanske visste han något som du och jag inte visste? Kanske visste han att det var fejk från kineserna?

Men med facit i hand hade jag gärna sett stängda gränser för inresa i tidigt skede. Better safe than sorry. Hade varit ett yperligt tillfälle att behålla dem stängda ett tag för att få minska inflödet av skräpmänniskor också, utan att bli Hitler och ”värdegrunden” och allt det där. Hade kunnat passa på att verkställa lite utresor i lugn o ro också. Naturligtvis med munblöjor på flyget. Utom när man äter förstås....Då är man ju tufri...
Citera
2021-06-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om man inte vet när den inträffar och vilken sjukdom det blir, hur kan det då betraktas som förutsägbart och vad ska man ha beredskap mot?

Man vet ju hur många kroppsöppningar människan har, och i vilka virus brukar göra entré. Man vet också att det är troligast att bli smittad om man släpper in smittade i sin närhet. Att ha beredskap innebär väl att vara beredd på eventualiteter, baserat på troliga scenarion. Att göra ingenting eller stoppa huvudet i sanden p.ga att man inte har alla fakta i förhand är väl motsatsen till beredskap.

Förr hade vi även en militär beredskap värt namnet, utan att veta exakt hur fi ser ut eller hur ett angrepp skulle gå till. Men vi hade troliga scenarion som vi byggde det kring.

Edit: Att vara naiv och fantasilös är ju idag likställt med godhet. PK är viktigast, sanning är sekundärt.
Senast redigerad av Siix 2021-06-20 kl. 14:49.
Citera
2021-06-20, 14:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Hur är det möjligt att Kina enbart har 4636 individer som avlidit i Covid19?

Tekniskt är det ju möjligt att genom stenhård lockdown hålla viruset borta. Data från NZ och Taiwan litar jag helt på. Men med tanke på att Kina har total kontroll över informationsflödet så skulle dom utan vidare kunna mörka om det var 1miljon döda.
Citera
2021-06-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
lägg av med antivaccin snacket det är så urvattnat men det tar inte bort att det fortfarande innefattar 84 vaccinerade.. så jäkla 100 är det inte som ALLA verkar vara invaggad att tro...

missinformationen att det är 100% säkert och effektivt måste suddas ut! polarisering och censuren kring detta är vansinnigt

som tidigare nämnt jag är inte för och jag är inte emot

Det går inte att disskutera idag. Oavsett ämne. Det blir polariserat direkt. Ett talande exempel var hypotesen om labbläckan. Trump trodde på den, så media vägrade reflexmässigt att ta i den. Det blev en ”konspirations-teori”. Trots att hypotesen var olycka, och labbet just sysslade med gain of function-research och råkade ligga i Wuhan.

Big Tech har en stor skuld i detta. När några få stora plattformar har makten över narrativen, samtidigt som människor har tappat förmågan att resonera och debattera, då får vi detta.
Citera
2021-06-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Man vet ju hur många kroppsöppningar människan har, och i vilka virus brukar göra entré. Man vet också att det är troligast att bli smittad om man släpper in smittade i sin närhet. Att ha beredskap innebär väl att vara beredd på eventualiteter, baserat på troliga scenarion. Att göra ingenting eller stoppa huvudet i sanden p.ga att man inte har alla fakta i förhand är väl motsatsen till beredskap.

Förr hade vi även en militär beredskap värt namnet, utan att veta exakt hur fi ser ut eller hur ett angrepp skulle gå till. Men vi hade troliga scenarion som vi byggde det kring.

Edit: Att vara naiv och fantasilös är ju idag likställt med godhet. PK är viktigast, sanning är sekundärt.
Tänk om man har missat ett scenario då? Då kanske man står där med ett lager respiratorer och så var det dialysmaskiner man behövde. Det var någon gammal tysk general som sa något i still med: Ingen plan överlever första kontakten med fienden. Beredskap och planering är jättefint, flexibilitet ännu bättre.
Citera
2021-06-20, 16:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
lägg av med antivaccin snacket det är så urvattnat men det tar inte bort att det fortfarande innefattar 84 vaccinerade.. så jäkla 100 är det inte som ALLA verkar vara invaggad att tro...

missinformationen att det är 100% säkert och effektivt måste suddas ut! polarisering och censuren kring detta är vansinnigt

som tidigare nämnt jag är inte för och jag är inte emot
Men snälla lilla rara, det är ingen som sagt att det är 100% effektivt. Men man räknar inte effektivitet baserat på andelen som dör utan på andelen som smittats. Snälla rara lillpojken, lugna ned dig ett par grader. Enligt samma källor är 98% av samtliga som läggs in på sjukhus INTE vaccinerade. Det är DET du skall räkna på. Allvarligt talat, är du helt okunnig?
Citera
2021-06-20, 16:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
1413 ovaccinerade personer hamnade på sjukhus
84 vaccinerade personer hamnade på sjukhus
De smarta antivaxxarna tror typ att det är en ren slump. Asså man bara dör när man inser hur körda de är

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men snälla lilla rara, det är ingen som sagt att det är 100% effektivt. Men man räknar inte effektivitet baserat på andelen som dör utan på andelen som smittats. Snälla rara lillpojken, lugna ned dig ett par grader. Enligt samma källor är 98% av samtliga som läggs in på sjukhus INTE vaccinerade. Det är DET du skall räkna på. Allvarligt talat, är du helt okunnig?
Jag får inte riktigt i hopp det du skriver.

Det är väl från denna artikel siffrorna kommer ifrån?https://www.reuters.com/world/uk/britain-says-33630-new-cases-delta-coronavirus-variant-latest-week-2021-06-18/
Som länkades tidigare i tråden.
It said that as of June 14, a total of 806 people had been hospitalised with the Delta variant, an increase of 423 from the previous week.

PHE added that of those hospitalised , 527 were unvaccinated, and 84 had received both doses.
Den 14 juni var det då sammanlagt 806 personer som blivit inlagda för deltan. 84 av dessa 806 (ca 10%) var då fullvaccinerade. 527 av dessa var ovaccinerade och resterande ca 200 bör då ha fått en spruta.

Hur kan du få detta till "1413 ovaccinerade personer hamnade på sjukhus
84 vaccinerade personer hamnade på sjukhus" eller har du någon annan källa?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-20 kl. 16:59.
Citera
2021-06-20, 16:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Så hösten kan bli spännande att se hur den ter sig med en borglig regering och hur de kommer hantera Corona.

Imorgon kommer psyksvetsaren att bli avsatt på grund av misstroendeförklaringen.
Citera
2021-06-20, 17:55
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man börjar känna igen de som haft covid på deras oförmåga att förstå att man själv får reda ut den smet man själv satt sig i.

Det är ju ganska enkelt, de som uppnått medellivslängden måste leva vidare för att kompensera för de som dött innan de nått medellivslängd. Jag förstår inte att det kan vara svårt att förstår, men jag har inte haft covid-19 ännu.

Cirka 75 % av alla bilförare tycker att de kör bättre än medelbilisten.

Gör nu inte en tankevurpa...

de som dog med c19 hade en medelålder på 83 år... dvs där ör en hel del som dog i högre ålder för att kompensera för de som dog med C19 och var under medelåldern för c19
Citera
2021-06-20, 17:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tekniskt är det ju möjligt att genom stenhård lockdown hålla viruset borta. Data från NZ och Taiwan litar jag helt på. Men med tanke på att Kina har total kontroll över informationsflödet så skulle dom utan vidare kunna mörka om det var 1miljon döda.

Har pratat med folk som bor i Shenzen tex o nä de har inte märkt att det varit massa sjuka. Tror inte det gått att mörka väldigt höga dödstal. Troligare de mörkar mindre smitthärdar, virusets ursprung o intern kritik mot hanteringen.
Citera
2021-06-20, 17:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag tror även att det säger något om människors beteende efter vaccination. Detta när det gäller att bli smittad naturligtvis. Att det inte verkar skydda bättre mot allvarlig sjukdom och död får man väl anse vara en besvikelse. Frågan är hur den tredjedelen ser ut. Är det lika som vanligt? 85 år och uppåt, och/eller underliggande faktorer. Kan tänka mig att gamla människor trillar av lättare i värmen också.

precis som de som dött med C19

Medelåldern 83 år
86% med underliggande sjukdom

Källa socialstyrelsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här