2021-06-20, 17:10
Moderator
Maviels avatar
Jag är lite osäker på att detta är rätt forum - har letat runt och hittade inte riktigt något som var helt rätt så ber om ursäkt om det blev i fel forum.

På mrkoll.se så kommer det upp om någon har legitimerat yrke. Är denna informationen helt pålitlig och finns det en osäkerhet i det hela?

På min arbetsplats har de tagit in en hel del bemanningssyrror. En av dem känns helt opålitlig och det finns mycket som får mig att undra om hon ens är sjuksköterska. När jag söker upp henne på mrkoll.se så står det inte att hon har vårdyrke eller legitimation. Sökte på mig själv och kollegor och på oss kom det upp.

Det visar sig att min arbetsgivare inte gör någon koll på de som kommer via bemanningsföretag utan då köper de så att säga en tjänst. Arbetsgivaransvaret beträffande arbetstid och krav på behörighet ligger helt på bemanningsföretaget. (har kollat med facket då vissa av dem arbetar så pass mycket att de inte är säkra pga trötthet)

Jag tänkte mest på vad man kan och inte kan säga till sin chef om nämnda person. Jag tänker ta upp uppenbara brister jag noterat (har handlett henne i 2 arbetspass, och bad en kollega ta henne halva passet för att inte ensam tycka saker) och vi båda är mycket oroliga. Kan man antyda och be chefen kolla om hon har legitimation som sjuksköterska?
Citera
2021-06-20, 17:17
Medlem
auruns avatar
Ja det är väl klart du kan. Det är ju för era patienters bästa. Mr Koll har inget med att göra dock.
Citera
2021-06-20, 19:00
Medlem
krautbrains avatar
Det som står om mig på Mr koll stämmer inte. Men en bagatell så jag orkar inte bry mig.
Citera
2021-06-20, 20:28
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

På mrkoll.se så kommer det upp om någon har legitimerat yrke. Är denna informationen helt pålitlig och finns det en osäkerhet i det hela?

Kan man antyda och be chefen kolla om hon har legitimation som sjuksköterska?

Nej, den är inte det minsta pålitlig. Jag är legitimerad lärare men står inte som det, dito för några andra legitimerade kollegor. (Även andra saker, som hur länge någon varit skriven på en adress är det lite si och så med.)

Och ja, självklart ska du prata med din chef. Det är väl bara bra att du är noggrann och engagerad i patientsäkerheten?
Citera
2021-06-20, 20:29
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Ja det är väl klart du kan. Det är ju för era patienters bästa. Mr Koll har inget med att göra dock.

Hon anklagade alla på sjuksköterskeutbildningen för att vara rasister och orsaka problem så jag vill vara tydlig med att det ju är faktiska brister och inte beroende på härkomst. Vi har förövrigt kolleger av alla möjliga olika nationaliteter och läggningar etc, men hon kommer antagligen att lägga det så. Råkat ut för det innan med en kollega som nästan tog kål på en patient men snackade sig ur det.
Citera
2021-06-20, 20:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Nej, den är inte det minsta pålitlig. Jag är legitimerad lärare men står inte som det, dito för några andra legitimerade kollegor. (Även andra saker, som hur länge någon varit skriven på en adress är det lite si och så med.)

Och ja, självklart ska du prata med din chef. Det är väl bara bra att du är noggrann och engagerad i patientsäkerheten?

Jag har redan hört av mig till min chef angående det - tänkte mest det att dubbelkolla legitimation. Men det är kanske det minsta problemet. Tack för ditt svar.
Citera
2021-06-21, 06:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Länktips --> Ämnen som inga andra forum handlar om
/Moderator
Citera
2021-06-21, 12:03
Moderator
Maviels avatar
Tack alla för svar. Min chef tog det på allvar. Visade sig att hon hade helt fantastiska referenser, typ översvallande beröm. Men när man började skrapa på ytan var det mycket som inte stämde så de har avslutat uppdraget hos oss.

Det är faktiskt en ful bransch.
Citera
2021-06-30, 18:29
Medlem
Hej Maviel
Fick du svar på hur lång tid det tog för att info skulle komma på Mr koll
, och stämmer informationen
Citera
2023-12-03, 23:25
Medlem
Citat:
Jag är lite osäker på att detta är rätt forum - har letat runt och hittade inte riktigt något som var helt rätt så ber om ursäkt om det blev i fel forum.

På min arbetsplats har de tagit in en hel del bemanningssyrror. En av dem känns helt opålitlig och det finns mycket som får mig att undra om hon ens är sjuksköterska. När jag söker upp henne på mrkoll.se så står det inte att hon har vårdyrke eller legitimation. Sökte på mig själv och kollegor och på oss kom det upp.

Det visar sig att min arbetsgivare inte gör någon koll på de som kommer via bemanningsföretag utan då köper de så att säga en tjänst. Arbetsgivaransvaret beträffande arbetstid och krav på behörighet ligger helt på bemanningsföretaget. (har kollat med facket då vissa av dem arbetar så pass mycket att de inte är säkra pga trötthet)

Jag tänkte mest på vad man kan och inte kan säga till sin chef om nämnda person. Jag tänker ta upp uppenbara brister jag noterat (har handlett henne i 2 arbetspass, och bad en kollega ta henne halva passet för att inte ensam tycka saker) och vi båda är mycket oroliga. Kan man antyda och be chefen kolla om hon har legitimation som sjuksköterska?
hej kan du skicka pm till mig? det jätte viktigt. tack
Citera
2023-12-03, 23:31
Medlem
psykoshippiens avatar
Den är inte 100%, däremot står det inte oriktigt att de är legitimerade.
Vore roligt att veta vad deras algoritm är, som gör att vissa inte uppdateras.
Citat:
Tack alla för svar. Min chef tog det på allvar. Visade sig att hon hade helt fantastiska referenser, typ översvallande beröm. Men när man började skrapa på ytan var det mycket som inte stämde så de har avslutat uppdraget hos oss.

Det är faktiskt en ful bransch.
Bra där
Senast redigerad av psykoshippien 2023-12-03 kl. 23:34.
Citera
2023-12-03, 23:34
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Den är inte 100%, däremot står det inte oriktigt att de är legitimerade.
Vore roligt att veta vad deras algoritm är, som gör att vissa inte uppdateras.
Bra där

Det är en gammal tråd som bumpades ser jag... den har ju några år på nacken. Ja jag har förstått att man inte kan lita på den informationen riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in