2021-06-20, 13:39
Medlem
Har hört detta påstående ett par gånger nu när jag letar min första bil. Stämmer detta? och isf när är en bensinbil "slut" kontra en diesel?

Samt lite off topic, vad är en bra första bil under 40k?
Citera
2021-06-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbar
Har hört detta påstående ett par gånger nu när jag letar min första bil. Stämmer detta? och isf när är en bensinbil "slut" kontra en diesel?

Spelar ingen roll, nuförtiden skrotas inte en bil för att motorn är slut.
Det är allt annat som är utslitet.
Under 40K är ett lotteri, du kan ha tur att hitta en problemfri bil eller en som ruinerar dig.
Citera
2021-06-20, 13:54
Medlem
Som förstabil, håll dig borta från Audi, VW och BMW, speciellt med den budgeten.

Jag skulle då istället säga Toyota eller en äldre Volvo bensinare.

Titta på tidigare servicehistorik och tidigare ägarbyten, när du fastnat för något exemplar, kolla upp bilen med hjälp av regnummer på car.info
Citera
2021-06-20, 13:58
Medlem
Citat:

Dieselmotorn är generellt mer slitstark så det stämmer.
Sen beror det alltid på körsätt, underhåll och att korrekt service utförts.
Citera
2021-06-20, 14:02
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Du Grabbar, som framlidne livskonnosören hr Åke Söderqvist bruk' säj'.

Dieselskrindor, får gå längre. Sjukt långt. Ägarna är skäktare, andelsresande lr har bara myr'er i brall'erna å måst' åk, åk, åk hela ti'n.

Köpråd: En sedan-bensinare ifrån Volvo innan de såldes till PRC å blev del av världskommunismen.

Typ en 940, nitti'tal. Törstig som farsgubben en regni' mi'ssommar men håller så en kan skottas ner i den.

Snart nog Miljözon 2 i alla tätorter så passa på nu ännu köra äldre bensinare lr vänta tålmodi't ti's de som uppfyller EUR6 (cirkus årsm. 2016) ramlat nog i pris.

Själva kör vi stolpsedan med helsoffa, åtta burkar å rattväxel. Hittar du grabbar en under 40 papp så köp den. Ger sällan erfaren sällhet.
Senast redigerad av OstermalmWeeknd 2021-06-20 kl. 14:17.
Citera
2021-06-20, 14:03
Medlem
Trasigatrosors avatar
En bil går inte den åker
Men jo Diesel är mer robust
Citera
2021-06-20, 14:03
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Dieselmotorn är generellt mer slitstark så det stämmer.
Sen beror det alltid på körsätt, underhåll och att korrekt service utförts.

Insprutningstrycket i en dieselmotor är avsevärt högre än i en bensinare varpå alla komponenter och gods byggs därefter.
Citera
2021-06-20, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Insprutningstrycket i en dieselmotor är avsevärt högre än i en bensinare varpå alla komponenter och gods byggs därefter.
Ja det är ingen slump att man alltid haft dieselmotorer i lastbilar, bussar, traktorer och andra anläggningsmaskiner.
Gillar personbilsdieslar p.g.a. vridet och kraften på låga varv.
Citera
2021-06-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Som förstabil, håll dig borta från Audi, VW och BMW, speciellt med den budgeten.

Jag skulle då istället säga Toyota eller en äldre Volvo bensinare.

Titta på tidigare servicehistorik och tidigare ägarbyten, när du fastnat för något exemplar, kolla upp bilen med hjälp av regnummer på car.info

V50/S40? eller gills inte dom pga fordmotorer osv..? Tycker annars det verkar som trevliga bilar och oftast relativt fräscha, iaf vad ögat kan se.

Btw varför just bensinare?
Senast redigerad av Grabbar 2021-06-20 kl. 14:15.
Citera
2021-06-20, 14:55
Medlem
V50 D5 är ingen Ford motor, trimmade även bilen och fick 225hk/480 i vrid. Saknar bilen ibland eller motorn menar jag, v50/c30/s40 va ju ingen direkt hit!
Citera
2021-06-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 583ADHD
V50 D5 är ingen Ford motor, trimmade även bilen och fick 225hk/480 i vrid. Saknar bilen ibland eller motorn menar jag, v50/c30/s40 va ju ingen direkt hit!

Kanske inte D5 men dom segare motorerna som 1.6 och 2.0 osv är ford eller renault har jag för mig.
Citera
2021-06-20, 15:19
Medlem
Citat:
Kanske inte D5 men dom segare motorerna som 1.6 och 2.0 osv är ford eller renault har jag för mig.

Stämmer säkert, när jag letar bil så blir det oftast classic modellerna med Volvo motorer.

Sålde min v50 för ca 2år sedan för 60k och köpte mig en lite äldre Volvo igen för 20k. S40/v40 03-04 2.0T/T4

Vill du ha ett tips ang bil och ekonomi så skulle jag tipsa om en s40 eller v40 01-04.Motor 2.0T/T4. Går att fås för 10-20k. Billig försäkring, lätt att byta olja/filter själv. Bensinförbrukning: 0.6-0.8.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in