2021-06-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilket konkret ifrågasättande har du nu

Påståendet att vi just nu rör oss i 30km/s åt ett håll, och 220km/s åt ett annat håll, samtidigt som vi snurrar runt.

Citat:
och vad baserar du det på?

Att ni inte kan bevisa dessa fantastiska påståenden.
Citera
2021-06-18, 20:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Påståendet att vi just nu rör oss i 30km/s åt ett håll, och 220km/s åt ett annat håll, samtidigt som vi snurrar runt.

Vad har det enligt dig med jordens form att göra, for det första?
Citera
2021-06-18, 20:49
Medlem
Citat:
Vad har det enligt dig med jordens form att göra, for det första?

Ni pekar på indikationer för en sfärisk jord, och försöker använda dem som bevis för hastigheterna. Jag ville bara försöka visa er hur den logiken är lite konstig när den kommer från annars så, enligt dem själva, logiskt tänkande individer.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-06-18 kl. 21:27.
Citera
2021-06-18, 22:41
Medlem
Citat:

Dessa hastigheter kan bl.a bevisas genom att mäta doppler effekten från stjärnornas utstrålning. Man kan göra dessa mätningar i olika riktningar och från olika platser på Jorden. Man observerar olika doppler förskjutningar beroende på riktning och plats på Jorden och stämmer med de uppgivna hastigheterna.
Citera
2021-06-18, 23:32
Medlem
Citat:
... Det finns ingenting som kan bevisa er teori kring hur snabbt allting omkring oss rör sig, ...

Inte ens du kan förneka att dygnet är 24 timmar långt eller att solen rör sig så långsamt som 15 grader per timme.

Sedan kan man ifs diskutera om solen snurrar runt jorden eller tvärtom. Men att ifrågasätta den långsamma hastigheten på snurrandet är bara imbicillt.

Och att du tycker en timvisare rör sig snabbt får stå för dig. Personligen tycker jag en karusell som snurrar ett varv per dygn är en jävligt långsam karusell.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-18 kl. 23:35.
Citera
2021-06-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Inte ens du kan förneka att dygnet är 24 timmar långt eller att solen rör sig med långsamt som 15 grader per timme.

Sedan kan man ifs diskutera om solen snurrar runt jorden eller tvärtom. Men att ifrågasätta den långsamma hastigheten på snurrandet är bara imbicillt.

Att ett dygn är 24h, eller solens långsamma rörelse över himlen, är enligt mig ganska svaga bevis för att jag rör mig 30km/s åt ett håll, 220km/s åt ett annat, samtidigt som jag snurrar omkring i 1500 km/h.

Men alla tycker vi väl olika.
Citera
2021-06-18, 23:55
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Att ett dygn är 24h, eller solens långsamma rörelse över himlen, är enligt mig ganska svaga bevis för att jag rör mig 30km/s åt ett håll, 220km/s åt ett annat, samtidigt som jag snurrar omkring i 1500 km/h.

Vad är ditt problem med hastigheter? Vad är det som är så svårt?
Citera
2021-06-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vad är ditt problem med hastigheter? Vad är det som är så svårt?

Jag gissar på att han utgår från hur fort han kan springa eller hur for en bil går. Vilket är lika korkat som det är svagsint.

Men ser man sig själv som centrum i universum kanske det kan bli sådär tokigt. Att man inte förstår relativ hastighet.
Citera
2021-06-19, 01:09
Medlem
Citat:
Vad ni är roliga. Ni tror på riktigt att ett bevis för att vi rör oss i de otroliga hastigheterna de påstår, finns i att peka på indikationer för en sfärisk jord. Huh?

Det finns ingenting som kan bevisa er teori kring hur snabbt allting omkring oss rör sig, eller vi själva, ingenting. Att ni då tycker det är orimligt att ifrågasätta dessa hastigheter är ju bara så himla roligt. Är ni verkligen så frälsta? Är ni inte kapabla att ifrågasätta något ni inte kan bevisa för er själva? Obegripligt beteende från annars så intelligenta individer.

Jaha är det dags att älta fler otvetydiga fakta i ytterligare 20-30 sidor om den runda jorden tills mod tröttnar på ditt tjat?

Är det inte dags att hålla sig ONtopic och berätta hur den platta jorden är beskaffad? Går det t.ex att zooma in nattsolen med favvokameran? Om inte, varför inte? solen är väl närmre än stjärnorna och dessutom ljusstarkare?
Citera
2021-06-19, 09:01
Medlem
Citat:

Det är inget bevis, det är en följd av att vi känner till vinkelhastighet och avstånd. Om du känner till dessa kan man räkna ut hastigheten. Grundskolematte, du vet v=s/t, s=2pi*r och annat spännande.

Citat:
... Men alla tycker vi väl olika.

Att hastighet är sträcka per tid är inget vi tycker, det är själva definitionen av begreppet.
Citera
2021-06-19, 10:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ni pekar på indikationer för en sfärisk jord, och försöker använda dem som bevis för hastigheterna. Jag ville bara försöka visa er hur den logiken är lite konstig när den kommer från annars så, enligt dem själva, logiskt tänkande individer.

Berätta, vad är det för konstigt med de rörelser vår planet gör i rymden? Vad är det för brist i logiken?
Citera
2021-06-19, 11:08
Medlem
Såg en bild nyss tagen på hubbles teleskop bakom ser man jordens krökning och solen på väg ner som lyser på jorden och teleskopet.
Kan du förklara det dumma sillen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in