2021-06-20, 06:43
  #1
Avslutad
Candles Scandinavia
Örebroparet började tillverkade ljus hemma i garaget, idag omsätter
företaget över 100 miljoner, och ska nu börsintroduceras.
Fabriken påminner om tomtens verkstad i Kalle Anka på julafton.

https://www.candles.se
(artikeln blev betalsida snabbare än kvickt)
https://www.na.se/artikel/orebroparet-tillverkade-ljus-hemma-i-garaget-i-dag-omsatter-foretaget-over-100-miljoner-jag-som-ar-d oftallergiker


En framgångssaga eller vad?
__________________
Senast redigerad av explorers 2021-06-20 kl. 07:36.
Citera
2021-06-20, 06:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Candles Scandinavia
Örebroparet började tillverkade ljus hemma i garaget, idag omsätter
företaget över 100 miljoner, och ska nu börsintroduceras.
Fabriken påminner om tomtens verkstad i Kalle Anka på julafton.

https://www.candles.se
https://www.na.se/artikel/orebroparet-tillverkade-ljus-hemma-i-garaget-i-dag-omsatter-foretaget-over-100-miljoner-jag-som-ar-d oftallergiker


En framgångssaga eller vad?

Åh herre jösses, det är tydligen de som står bakom både Yankee Candle och(!) WoodWick. Inte konstigt att de omsätter över 100 miljoner, de har ju i princip monopol på "doftljusmarknaden".
Citera
2021-06-20, 07:15
  #3
Medlem
Enligt sin egen redovisning har de aldrig omsatt mer än Max 73 miljoner och det var senaste året, innan dess var det betydligt lägre omsättning. Kanske att det nuvarande året är oerhört framgångsrikt.

https://www.allabolag.se/5567914147/bokslut

Det som får mig att rygga tillbaka är att de har eget kapital på 5 miljoner….
Men de har kortfristiga skulder på 35 miljoner och långfristiga skulder på över 8 miljoner.

Sjukt tråkigt att man numera inte kan se varulager osv på alla bolag.

För att ha totala skulder på 43 miljoner och egen kassa på 5…. Ja det rimmar illa i min bok.

De har inte heller tagit ngn utdelning vad jag kunde se.
Citera
2021-06-20, 08:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Enligt sin egen redovisning har de aldrig omsatt mer än Max 73 miljoner och det var senaste året, innan dess var det betydligt lägre omsättning. Kanske att det nuvarande året är oerhört framgångsrikt.

https://www.allabolag.se/5567914147/bokslut

Det som får mig att rygga tillbaka är att de har eget kapital på 5 miljoner….
Men de har kortfristiga skulder på 35 miljoner och långfristiga skulder på över 8 miljoner.

Sjukt tråkigt att man numera inte kan se varulager osv på alla bolag.

För att ha totala skulder på 43 miljoner och egen kassa på 5…. Ja det rimmar illa i min bok.

De har inte heller tagit ngn utdelning vad jag kunde se.

Ja jag såg. Vad menas med omsättningstillgångar?

OffTopic:

Hur går det för det här företaget: https://www.allabolag.se/5591602999/voi-technology-ab ?
__________________
Senast redigerad av eisenhoovermachine 2021-06-20 kl. 08:37.
Citera
2021-06-20, 08:36
  #5
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eisenhoovermachine
Åh herre jösses, det är tydligen de som står bakom både Yankee Candle och(!) WoodWick. Inte konstigt att de omsätter över 100 miljoner, de har ju i princip monopol på "doftljusmarknaden".

Tveksamt, dessa bolag är så vitt jag vet inte svenska (Yankee Candle är amerikanskt).
Citera
2021-06-20, 08:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Tveksamt, dessa bolag är så vitt jag vet inte svenska (Yankee Candle är amerikanskt).


Nej, läste du inte mitt inlägg? Det är ju de här som äger Yankee Candle.
Citera
2021-06-20, 08:50
  #7
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Enligt sin egen redovisning har de aldrig omsatt mer än Max 73 miljoner och det var senaste året, innan dess var det betydligt lägre omsättning. Kanske att det nuvarande året är oerhört framgångsrikt.

https://www.allabolag.se/5567914147/bokslut

Det som får mig att rygga tillbaka är att de har eget kapital på 5 miljoner….
Men de har kortfristiga skulder på 35 miljoner och långfristiga skulder på över 8 miljoner.

Sjukt tråkigt att man numera inte kan se varulager osv på alla bolag.

För att ha totala skulder på 43 miljoner och egen kassa på 5…. Ja det rimmar illa i min bok.

De har inte heller tagit ngn utdelning vad jag kunde se.

28,5 mkr i varulager
15,0 mkr i kundfordringar

De gick back över 2 mkr förra året så det åt upp eget kapital.
Citera
2021-06-20, 08:55
  #8
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eisenhoovermachine
Ja jag såg. Vad menas med omsättningstillgångar?

OffTopic:

Hur går det för det här företaget: https://www.allabolag.se/5591602999/voi-technology-ab ?

De går back varje år men tar in pengar konstant.

https://ipo.se/voi-fyller-pa-med-135-miljarder-kronor-modellen-fungerar-uppger-vd-till-di-digital/


Omsättningstillgångar är tillgångar som kan göras om till pengar väldigt snabbt, eller redan är din kassa. Till skillnad från tex en fastighet.
Citera
2021-06-20, 09:28
  #9
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Candles Scandinavia
Örebroparet började tillverkade ljus hemma i garaget, idag omsätter
företaget över 100 miljoner, och ska nu börsintroduceras.
Fabriken påminner om tomtens verkstad i Kalle Anka på julafton.

https://www.candles.se
(artikeln blev betalsida snabbare än kvickt)
https://www.na.se/artikel/orebroparet-tillverkade-ljus-hemma-i-garaget-i-dag-omsatter-foretaget-over-100-miljoner-jag-som-ar-d oftallergiker


En framgångssaga eller vad?

Hann du läsa nånting av artikeln?

när introduceras de på börsen?
hade ju aldrig vågat investera efter va andra skriver i tråden men jag vill gärna följa dem och se hur det går.

har ju så dålig koll på marknaden, men inredningsdetaljer och ljus och sånt bös går ju kvinnor och köper hela tiden utan att begäret någonsin stillas ..... så vem vet, det kanske går lysande (pun intended).
__________________
Senast redigerad av kasperwolfgang 2021-06-20 kl. 09:32.
Citera
2021-06-20, 09:52
  #10
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eisenhoovermachine
Nej, läste du inte mitt inlägg? Det är ju de här som äger Yankee Candle.

Då har Wiki fel gällande ägarförhållanden och marknadsvärde....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yankee_Candle

Edit:

https://www.newellbrands.com/our-brands

Ticker NWL handlas på NASDAQ.
__________________
Senast redigerad av OtherBarry 2021-06-20 kl. 09:54.
Citera
2021-06-20, 09:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Då har Wiki fel gällande ägarförhållanden och marknadsvärde....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yankee_Candle

Edit:

https://www.newellbrands.com/our-brands

Ticker NWL handlas på NASDAQ.


Jahaaaa! Nu fattar jag.. "Candles Scandinavia" är endast tillverkaren. De tillverkar ljus åt Yankee Candle och WoodWick. Det är alltså inte deras märken, utan deras kunder.
Sorry för missförståndet.
Citera
2021-11-03, 07:58
  #12
Medlem
Kraftigt övertecknad. Jag köper vid öppning på måndag 8 November kl 09:00.

Hur gör ni?

https://mfn.se/a/candles-scandinavia/candles-scandinavias-noteringsemission-kraftigt-overtecknad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in