2021-06-19, 23:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Det beror helt på vad de väljer att göra. Att förändra sitt kropp i olika mån är ett personligt val och inget som angår någon annan än den som gör förändringen.

Jag ser inte själv annorlunda på de som injicerar fillers i läpparna och vissa som väljer att använda smink. Båda exempel handlar om att förändra och manipulera sitt utseende.Tycker att ditt fiktiva exempel ligger lite väl långt ifrån verkligheten då de flesta i västvärlden vet vad en synlig svastika i första hand signalerar.
Skulle därför tro att antalet vita Buddhister med normal intelligens som tatuerar in sånt på kroppen är nästintill obefintligt.

Men säg att det vore en äldre indisk man med etnisk klädsel som jag hade framför mig vid en anställningsintervju - ja, då hade jag nog låtit den detaljen löpa förbi utan vidare anmärkningar då en sådan person förmodligen ger ett helt annat intryck hos folk än det nazistiska.

Sen så blir det också rätt skevt att jämföra intatuerade hatsymboler med något så oskyldigt som en fylld mun. Eller likaledes oskyldiga tatueringsmotiv. Ni som klagar på sådana ting är ytliga och gör dessutom en liten fjäder till ett helt hönshus.
Jag sade inte att hakkorsexemplet var samma sak som fillers. Jag använde det för att illustrera underliggande principer. Sen var det just ingen hatsymbol i exemplet.

Vi kan iaf vara överens om att det spelar roll hur folk reagerar på anställdas utseende: som du sade i ditt exempel om att den indiske mannens hakkors skulle vara okej för att den "förmodligen ger ett helt annat intryck hos folk än det nazistiska."

(Sen tror jag till skillnad från dig att det skulle ha en negativ påverkan hos en ganska stor del kunder, men det är inte viktigt här eftersom det bara är en åsiktsfråga.)

Sen sade du också att "antalet vita Buddhister med normal intelligens som tatuerar in sånt på kroppen är nästintill obefintligt."

Jag håller med. Det är dock en bedömning du har gjort.

Andra kanske tycker att mängden tjejer med fillers som har god arbetsmoral är, om inte obefintligt, så mycket lägre än snittet. Det har jag själv ingen kunskap om. Men det är en bedömning de har gjort.

Ni gör båda bedömningar om folk utan att veta säkert. Det är inget fel i det i sig. Sen kan man ju ha fel i den individuella bedömningen, men det är en annan sak.
Citera
2021-06-19, 23:18
Medlem
cateatdogs avatar
Jag har eget i en bransch där det nästan enbart är unga tjejer. Vi har några fik, konditori och lite öl/vin-servering.
Jag är extremt noga med vad jag anställer. Det ska vara självsäkra, glada och naturliga tjejer (det är nästan enbart tjejer som söker jobb).

Mina anställda kommer före kunderna för om dom trivs så kommer kunden oxå trivas. Jag har haft några korta inhopp av tjejer med fillers (ja, kalla mig boomer) men det är en fingervisning om dålig självkänsla och att man är för upptagen för sig själv för att fungera i ett team.

Jag kan kanske bli överbevisad i framtiden men jag söker självsäkra och trygga människor som medarbetare.
Det finns många fler saker jag tittar på när folk söker men deras sociala medier avslöjar oftast snabbt i bilder och inlägg hur dom kommer passa in hos oss.
Senast redigerad av cateatdog 2021-06-19 kl. 23:23.
Citera
2021-06-19, 23:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det ger ett oseriöst intryck endast hos människor med ett inskränkt tankesätt och det är dessa tankesätt som utgör ett problem i frågan, inte de personer som väljer att smycka ut sina kroppar med diverse medel.

Och jag tror inte på det du säger om att att företag generellt utesluter folk med tatueringar eller piercings då min bild av verkligheten skvallrar om det motsatta.

Jag såg för ett tag sen t.o.m. en kvinnlig polis (eller om det var en sorts vakt) som troligtvis hade fyllda läppar och även rikligt med smink. Inget att hetsa upp sig över så länge hon sköter sitt jobb.

Kanske skulle jag satsa på att bli egenföretagare. Dit alla intelligenta, meriterade personer är välkomna, oavsett vilket utseende de fått eller själva valt.

Svagsinta freaks likt dig som tänker med ögonen istället för med hjärnan har dock inte mycket att tillföra, varken som kund eller anställd.

Nä, det är fullt jämförbart då det i båda fall handlar om att en människa ratas p.g.a. yttre attribut. Sen om det yttre är självvalt eller ej saknar relevans i sammanhanget.

Jo, det spelar visst roll. Människor med tatueringar finns överallt även om det ännu är lite mindre vanligt med tatuerade ansikten.

I takt med att antalet tatuerade människor ökar så minskar också arbetsgivarens alternativ. De kommer inte att ha något annat val än att ta itu med sina egna lortiga fördomar i slutändan. Som sig bör då arbetsmarknaden bör styras av intelligens och färdigheter snarare än hur en person ser ut.

Sen så är du lite lustig som själv kommer med en verkligt korkad jämförelse mellan hälsovådliga rökare (som förgiftar sina lungor och luften för sina medmänniskor) gentemot tatuerade eller plastikopererade som inte gjort en fluga förnär med sina olika kroppsmodifikationer.

Det hela handlar bara om unken inskränkthet som sagt.

Om kunderna anser det som ett problem är det ett problem. Det spelar ingen roll vad man själv anser om saken. Det är dina pengar det handlar om. Du vill inte riskera att kunderna går över till en annan städfirma.

Det är stor skillnad på lite fillers och smink och tatueringar över hela ansiktet kryddat med piercingar och en tunga som liknar Gene Simmons. Dessutom skrev jag serviceföretag. Dvs sådana där man har mycket kundkontakt. Skumma lager nere i hamnen eller lastbilsåkerier är säkert mindre petiga med sina anställdas utseende.

Men vad bra. Då blir alla nöjda och glada. Du får välja bort de anställda som du inte passar och så får andra företag göra likadant. Kom dock ihåg att oavsett hur jävla god moral du anser dig ha är det inte det som betalar räkningarna.

Klart det inte saknar relevans. Det ena får man skylla sig själv för och kan ändra tillbaka. Det andra kan man inte göra det med.

Det är som sagt skillnad på tatueringar och tatueringar. De flesta har inga problem med tatueringar som inte syns. Eller om det är någon liten knappt märkbar tatueringar på handleden. Det är när det går till överdrift som folk reagerar.

Nej, det kommer de inte för det kommer alltid finnas fler arbetssökanden än vad det finns arbeten och det kommer alltid finnas fler med naturligt utseende än sönderspacklade som Ronja.

Du är inte rätt person att prata om korkade jämförelser som drar upp hudfärg och medfödda missbildningar. Principen är densamma. Bara för att något är vanligt innebär det inte att företaget måste acceptera det.
Citera
2021-06-19, 23:23
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag sade inte att hakkorsexemplet var samma sak som fillers. Jag använde det för att illustrera underliggande principer. Sen var det just ingen hatsymbol i exemplet.

Vi kan iaf vara överens om att det spelar roll hur folk reagerar på anställdas utseende: som du sade i ditt exempel om att den indiske mannens hakkors skulle vara okej för att den "förmodligen ger ett helt annat intryck hos folk än det nazistiska."

(Sen tror jag till skillnad från dig att det skulle ha en negativ påverkan hos en ganska stor del kunder, men det är inte viktigt här eftersom det bara är en åsiktsfråga.)

Sen sade du också att "antalet vita Buddhister med normal intelligens som tatuerar in sånt på kroppen är nästintill obefintligt."

Jag håller med. Det är dock en bedömning du har gjort.

Andra kanske tycker att mängden tjejer med fillers som har god arbetsmoral är, om inte obefintligt, så mycket lägre än snittet. Det har jag själv ingen kunskap om. Men det är en bedömning de har gjort.

Ni gör båda bedömningar om folk utan att veta säkert. Det är inget fel i det i sig. Sen kan man ju ha fel i den individuella bedömningen, men det är en annan sak.
Att svastikan använts som en symbol för hat mot diverse människogrupper är dock inte min egen bedömning utan ett väl dokumenterat faktum.

Några allmänt befästa negativa faktum kring personer med fillers i läpparna existerar dock inte. Det enda som vi hittills bjudits på är intelligensbefriade misogyna tramsargument om "porrbrudar" och angrepp på utseendet enbart. d.v.s. att en del tycker att det är fult med fillers och därmed så förtjänar ingen med sådana läppar att få jobb.

Kan du förstå nu varför jag jämförde fillers med personer som är naturligt "fula"? När folk nästan bara kommer med sådana argument till att neka en tjej som Ronja anställning? För det är ju så fuuult!!
Citera
2021-06-19, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Nej det är det som är poängen, du kan inte veta sånt baserat på ett foto.
Du får ta dig ut lite i livet om du tror att alla som inte ser normala ut enligt dig är värdelösa att anställa.
Jo, man kan utläsa mycket ur hur folk väljer att presentera sig. Det kallas psykologi, och varenda arbetsgivare som vill överleva i konkurrensen behöver lära sig att läsa folk.
Citera
2021-06-19, 23:30
Avslutad
Citat:
Att svastikan använts som en symbol för hat mot diverse människogrupper är dock inte min egen bedömning utan ett väl dokumenterat faktum.

Några allmänt befästa negativa faktum kring personer med fillers i läpparna existerar dock inte. Det enda som vi hittills bjudits på är intelligensbefriade misogyna tramsargument om "porrbrudar" och angrepp på utseendet enbart. d.v.s. att en del tycker att det är fult med fillers och därmed så förtjänar ingen med sådana läppar att få jobb.

Kan du förstå nu varför jag jämförde fillers med personer som är naturligt "fula"? När folk nästan bara kommer med sådana argument till att neka en tjej som Ronja anställning? För det är ju så fuuult!!
Hennes ideal är uppenbarligen Paradise Hotel-tjejer. Är de kända för sin arbetsmoral och ambition? De är kända för party, tjafsbenägenhet och för ointelligens. Det är tydligen nåt Ronja inspireras av. Det fattar du väl att en arbetsgivare inte vill ha en sån?
Citera
2021-06-19, 23:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Det var ingen debatt om huruvida hakkors använts som en hatsymbol. Det var vi helt ense om.

Att döma någon för att frivilligt ändra sitt utseende är inte samma sak som att döma dem för det utseende de föds med.
Citera
2021-06-19, 23:33
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Nej och då har du ju också svar på hur det skulle kännas att få en avhyvling för utseendet. Du kanske vet att du måste göra något åt ditt bukfett men du lär knappast må bättre och få livsglädje om någon börjar mobba dig för det.
Samma sak med den där tjejen som egentligen bara vill ha ett jobb för att få sitt liv och gå ihop.
Om alla tidigare arbetsgivare ratat hennes ansökan av samma skäl som städfirman, och Ronja nu förstår att hon behöver bifoga ett seriöst foto, hur har hon inte blivit hjälpt av det?
Citera
2021-06-19, 23:35
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hennes ideal är uppenbarligen Paradise Hotel-tjejer. Är de kända för sin arbetsmoral och ambition? De är kända för party, tjafsbenägenhet och för ointelligens. Det är tydligen nåt Ronja inspireras av. Det fattar du väl att en arbetsgivare inte vill ha en sån?
Det är snarare du som är helt intelligensbefriad i roten när du utgår ifrån ett enda jäkla tv-program för att bedöma hur en hel grupp fungerar i arbetslivet.

Finns även en hel del blonderade kvinnor i P.H. Ska vi neka blonderade kvinnor arbete? Muskulösa solbrända män också kanske? Har på bild sett många deltagare ur nämnda serie som ser ut på viset. Nä, korkat resonemang som sagt.
Citera
2021-06-19, 23:37
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det var ingen debatt om huruvida hakkors använts som en hatsymbol. Det var vi helt ense om.

Att döma någon för att frivilligt ändra sitt utseende är inte samma sak som att döma dem för det utseende de föds med.
Jo, det är samma sak då den som dömer gör detta enbart pga personens utseende, modifierat eller ej.
Citera
2021-06-19, 23:40
Avslutad
Citat:
Det är snarare du som är helt intelligensbefriad i roten när du utgår ifrån ett enda jäkla tv-program för att bedöma hur en hel grupp fungerar i arbetslivet.

Finns även en hel del blonderade kvinnor i P.H. Ska vi neka blonderade kvinnor arbete? Muskulösa solbrända män också kanske? Har på bild sett många deltagare ur nämnda serie som ser ut på viset. Nä, korkat resonemang som sagt.
Den man beundrar imiterar man. Och om den man beundrar och imiterar representerar idioti så kommer man själv att bli dömd som idiot. Odlar man Hitler-mustasch får man förmodligen inget jobb. Just sayin.
Citera
2021-06-19, 23:48
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Den man beundrar imiterar man. Och om den man beundrar och imiterar representerar idioti så kommer man själv att bli dömd som idiot. Odlar man Hitler-mustasch får man förmodligen inget jobb. Just sayin.
Och du tycker seriöst att en fascistisk hatideologi som nazism är jämförbar med lättsam underhållning likt P.H.? Korkat var ordet ja

Sen så vet du inte heller om Ronja ens tittar på sådana program. Kan lika gärna vara personer som Bianca Ingrosso, Kardashian-familjen (allihop framgångsrika i sina arbeten) som inspirerat henne eller möjligen alla osunda skönhetsideal som dagligen prackas på unga kvinnor.

Jag förstår fullt ut Ronjas osäkerhet och hon ska inte behöva straffas för att hon försöker göra sig fin och följa dessa ideal som vi hela tiden manipuleras till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in