2021-06-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Noterat från lördagen också: i Göteborg 13.07 av Fatima Kone i tresteg och därmed klarat U23-EM-kval, Amanda Hansson 13.88w på 100m häck och Filippa Rodrigues 6.15 i längd; Henrik Larsson 10.39 och Elvira Tanderud 23.55 (PB) i Skara, DNS på Lycke Holm ännu en gång; Hugo Sörby 64.97 (PB) i slägga i Sollentuna.
Bra av Tanderud. Kommer 04-or (och 05-or) att tas ut till JEM när det inte blir något U18-EM? Vi har ju några stycken som är bättre än alla 02-or eller 03-or.
Citera
2021-06-19, 22:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Ingen OS-form på Ngarambe, 4:16.58 i Madrid.
Citera
2021-06-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ingen OS-form på Ngarambe, 4:16.58 i Madrid.
Ngarambe, Kinsey och Meijer skulle kunna tas ut av SOK, eftersom de klarat kvalgränsen sen tidigare. Men om SOK håller på kravet att de skall klara gränsen i år så lär i alla fall Ngarambe vara chanslös. Meijer och Kinsey har väl viss chans att nå gränserna, 4.70 respektive 1.96, innan truppen skall tas ut, men visst tycker jag att de skulle kunna tas ut om de är hyggligt nära och visar stigande form.
Citera
2021-06-19, 23:00
Medlem
Jag funderar lite över namn som Elise Malmberg, Sofi Flink och Anna Wessmann. Har någon en uppdatering kring vad de gör idag och om det blir någon säsong i år?

Tänk för övrigt att Flink var i VM-final för 8 år sedan som 18-åring och satte svenskt rekord... Sen blev det inte så mycket mer. Snopet.
Senast redigerad av Smoben 2021-06-19 kl. 23:02.
Citera
2021-06-20, 07:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Från nattens amerikanska OS-uttagningar:
- Cole Walsh och Zach Bradery missade att gå till finalen i herrarnas stav
- Sha'Carri Richardsson 10.64 i för stark medvind (+2.6) i semifinalen på 100 meter, namn som Tianna Bartoletta, och Twanisha Terry missade att gå till finalen
- i damernas diskus vann Valerie Allman finalen på 69 meter, tvåan Michaela Hazlewood persade visserligen i finalen men har inte klarat OS-kvalgränsen
- på herrarnas 800 meter missar Erik Sowinski finalen
- på damernas 400 meter missar Phyllis Francis, Natasha Hastings och Jessica Beard finalen men Allyson Felix säkert vidare
- i finalen på damernas 100 meter så vann favoriten Richardsson med 10.86 i motvind före Javienne Oliver och Teahna Daniels. Oliver och Daniels relativt okända namn medan mer välkända Jenna Prandini, English Gardner, Aleia Hobbs och Candace Hill missar att ta en OS-plats
Citera
2021-06-20, 08:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Michaela Meijer 4.60 i Tyskland igår.

I tyska Ratingen kör Fredrik Samuelsson en tiokamp, ser ut som det har sett ut lite denna säsong: 11.26, 7.13, 13.99, 1.97 och 50.12. I damernas sjukamp föll den stora norska multitalangen Henriette Jaeger på en häck i häckloppet och missade därmed chansen att kvala in till OS och skadade eventuellt foten illa. Finska Maria Huntington startade med 13.16, 1.82, 12.50 och 24.70.
Citera
2021-06-20, 13:53
Medlem
I vilka grenar är de nya skorna en fördel? Lång- och medeldistans är solklart, men i övrigt?
Citera
2021-06-20, 15:40
Medlem
Alkibiadess avatar
4:14.50 av Hanna Hermansson i Polen.
Citera
2021-06-20, 16:03
Medlem
Citat:
4:14.50 av Hanna Hermansson i Polen.
Kvalgränsen är 4.04.20 så det fattas en del.
Citera
2021-06-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
I vilka grenar är de nya skorna en fördel? Lång- och medeldistans är solklart, men i övrigt?

Tyvärr ingen koll på hoppgrenar samt lång- och kortsprint men spinner vidare lite på medel- och lång eftersom det är där skorna varit mest omtalade.

På asfalt har den nya generationens skor sannolikt störst effekt, eftersom sulan där är begränsad till 40 mm, och inte till 25 mm så som gränsen är på distanser från 800m och uppåt på bana.

Nike Dragonfly som är den mest frekvent använda vid medel- och långdistans på bana har ingen kolfiberplatta men får väl onekligen benämnas som den nya generationen av spikskor.

Vore kul om någon satt på statistik på ev. förändring i resultatnivå på olika distanser på säg topp 50 i världen sedan skorna introducerades under 2020. Tror inte de användes under 2019?

Vi har ju fått rekord på både 5000m och 10000m för såväl herrar som damer sedan skorna kom, men hur ser det ut där under? Det borde säga mer än enstaka toppresultat. Cheptegei visade i senaste loppet att det krävs mer än bra skor för att springa fort på 5000m.
Citera
2021-06-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dmkqt
Tyvärr ingen koll på hoppgrenar samt lång- och kortsprint men spinner vidare lite på medel- och lång eftersom det är där skorna varit mest omtalade.

På asfalt har den nya generationens skor sannolikt störst effekt, eftersom sulan där är begränsad till 40 mm, och inte till 25 mm så som gränsen är på distanser från 800m och uppåt på bana.

Nike Dragonfly som är den mest frekvent använda vid medel- och långdistans på bana har ingen kolfiberplatta men får väl onekligen benämnas som den nya generationen av spikskor.

Vore kul om någon satt på statistik på ev. förändring i resultatnivå på olika distanser på säg topp 50 i världen sedan skorna introducerades under 2020. Tror inte de användes under 2019?

Vi har ju fått rekord på både 5000m och 10000m för såväl herrar som damer sedan skorna kom, men hur ser det ut där under? Det borde säga mer än enstaka toppresultat. Cheptegei visade i senaste loppet att det krävs mer än bra skor för att springa fort på 5000m.

Dragonflys platta har förstärkning eller dylikt med kolfiber om jag minns rätt. Styva plattor är det vintrigaste, kolfiberplatta förmodligen bäst. Nya hoppskor har ju kommit nu med snarlik utformning men ej lika klarlagt om dom hjälper där (användingen ej utbredd än). På 800m tror jag skorna har en mycket liten effekt, energiåtergivningen verkar mer ju längre det blir och springer man för fort ger skorna mindre verkar det som. För världsklass-1500 ger dom kanske 0-1,5s. En studie på tekniken på bana behövs.
Citera
2021-06-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Dragonflys platta har förstärkning eller dylikt med kolfiber om jag minns rätt. Styva plattor är det vintrigaste, kolfiberplatta förmodligen bäst. Nya hoppskor har ju kommit nu med snarlik utformning men ej lika klarlagt om dom hjälper där (användingen ej utbredd än). På 800m tror jag skorna har en mycket liten effekt, energiåtergivningen verkar mer ju längre det blir och springer man för fort ger skorna mindre verkar det som. För världsklass-1500 ger dom kanske 0-1,5s. En studie på tekniken på bana behövs.

Tror precis som du att skorna gör störst skillnad på lite längre distanser. Den nya Victoryn har kolfiberplatta likaså en en terrängvariant av den vad jag läst. Dragonfly har ett plastmaterial, precis som spikskor haft tidigare. Minns själv en gammal Reebok-spiksko i den vackra färgkombinationen lila/orange jag hade som var jättestyv. Min åsikt utifrån det jag sett och känt är att det framförallt är skummaterialet som gör den största skillnaden. Ja, forskning på det hade varit intressant att ta del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in