2021-06-19, 20:27
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Antagligen gick de på konstruktionsritningarna från varvet och underleverantören. Om de stämmer så kan du skatta vikten på säg 1-2% när (plåttjocklek har toleranser, m.m.). Det är inte trivialt att mäta vikten på ett (ca!) 55 ton tungt föremål som inte är på hjul.

Innan du kastar ut stämpeln ”usla JAIC” kan du kanske ta i beaktande att Meyervarvet såvitt känt aldrig haft synpukter på viktuppskattningen i JAIC. Systerfartyget Diana II hade väl dessutom ett identiskt bogvisir?

Sedan har exakt vikt ingen större betydelse i det officiella förloppet eftersom bogvisiret slets loss av vågkrafter uppåt, inte av sin egen tyngd. Men visst, om bogvisret visar sig väga säg 50% mer än vad som tidigare antagits är det märkligt att ingen tänkt på det.

Jag tog för givet att bogvisiret hade undersökts grundligt efter katastrofen och således även att korrekt vikt noterats. Jag tycker bara att det är märkligt att bogvisiret skall undersökas på nytt och kanske vägas för första gången. Givetvis är det glädjande att det görs! Allt detta skulle ha varit genomfört för många herrans år sen. Varenda sten måste vändas och allt undersökas trots att det kan tänkas onödigt. Helt otroligt för mig att allt inte gjordes för att få svar på denna tragedi. Om nu inte bogvisiret har ansetts vara viktigt, vad mer har fått stå tillbaka för att undersökas?
Citera
2021-06-19, 20:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Uppenbarligen fraktade militär och underrättelsetjänst bevisligen något på Estonia vid ett flertal riktigt tillfällen vilket gör att det hela är långt ifrån fria fantasier. Att svensk underrättelsetjänst i samarbete med främmande makt fraktade något på Estonia natten hon förliste är en klar möjlighet som inte är ett dugg verklighetsfrämmande. Vi har inga riktiga belägg för det, men det är heller inget som på något sätt är undersökt och avfärdat.

Att det i så fall endast skulle vara frågan om något uttjänt rysk materiel de lämnat kvar är knappast troligt. Då var det något av relativ vikt. Materielet kanhända på något sätt var köpt i Baltikum men härstammade från Ryssland och inte var kvarlämnat.

Ja, det är svårt att se något rimligt scenario där fartyget sänks genom minor, en fartygsattack eller kollision med fartyg givet fakta kring haveriet. Men oskrivet är bäst så länge undersökningen av vrak och händelseförlopp varit så bristfälligt.

Du deklarerade vad du ansåg om Lars Ångström och det verkar spela in en del för dig när det gäller bedömningen av de militära transporterna att det finns en politisk bakgrund. Min uppfattning är att det finns en del som du som ser det så att det ändå var rätt att dölja dessa saker, dvs en hemlig operation tillsammans med CIA och MI 6, där man bedrev spioneri och uppsnappande av ryska militära kunskaper och materiel som fördes över på Estonia även om de nu skulle ha förekommit. Därför vill ni gärna förringa möjligheten att sådant förekom.

Jag håller inte med om det. Jag är en vän av ett starkt försvar, antikommunist och accepterar att vissa saker gällande Sveriges försvar måste vara hemliga och döljas. Men det innebär inte att man måste tycka att vad som helst är ok. Det är skillnad på att rikets intressen kräver tystnad och att skydda sina egna misstag. Det ser ut på oviljan till att utreda haveriet fullt ut som något hemlighållits för allmänheten här och det rimligaste är att det då är på det sättet, men det behöver inte nödvändigtvis vara så.
Du missförstår mig fullständigt vad avser hemlighållandet av eventuella inköp och transport tidigare Sovjet-materiel. Allt om detta får gärna offentliggöras, precis som DC3-or eller de vettlösa spaningsuppdragen mot WP-hamnar som DN skrev om nyligen.

Men jag ser det så här: det har gått snart 27 år sedan Estonias förlisning. Vi har nu fått lite nytt kött på benen i form av det nyupptäckta hålet. Att i det läget som åtskilliga dra den gnisslande positivveven ett varv till och skriva inlägg om att ”alla begriper” att det föreligger en ”mörkläggning” avett ”massmord” motiverat av ”smuggling” av ospecificerad ”rysk militärmateriel”… hur andefattigt är inte det?

Och om man nu ändå tror på detta ”självklara”, är det för mycket begärt att få en koppling till de fakta vi faktiskt har: Estonias bogvisir föll av omkring midnatt 28/9 1994 och vi har ett oförklarat hål på SB sida >2 m över vattenlinjen? Svar nej, det är det inte. Och därför kommer jag att fortsätta påtala detta för de oinsatta men likväl tvärsäkra som dyker in i tråden med jämna mellanrum.

Personligen anser jag att det finns åtskilligt intressant att diskutera om haveriet som inte innefattar mystiska transporter och mörkläggning med 100+ inblandade i minst två länder. Du och jag har t.ex. haft ganska hetsiga diskussioner om vad som hände på bildäck och vid bogrampen. Jag är inte säker på att någon övertygat den andre i sak, men man lär sig saker! Till skillnad från att studera LÅs vandring mot foliehattarnas land.
Citera
2021-06-19, 21:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Jag tog för givet att bogvisiret hade undersökts grundligt efter katastrofen och således även att korrekt vikt noterats. Jag tycker bara att det är märkligt att bogvisiret skall undersökas på nytt och kanske vägas för första gången. Givetvis är det glädjande att det görs! Allt detta skulle ha varit genomfört för många herrans år sen. Varenda sten måste vändas och allt undersökas trots att det kan tänkas onödigt. Helt otroligt för mig att allt inte gjordes för att få svar på denna tragedi. Om nu inte bogvisiret har ansetts vara viktigt, vad mer har fått stå tillbaka för att undersökas?
Det är klart att bogvisiret har undersökts! I detalj, av både JAIC och Meyervarvets experter. Men det är ju inte jättekonstigt att man inte byggde en speciell anordning på Hangö för att väga ett ca 55 ton tungt bogvisir som man hade konstruktionsritningar på. Avvikelsen kan inte vara större än att lyftanordningarna som underleverantören till bogvisiret konstruerade fungerade i 15 år på Estonia, liksom Diana II.

Jag kan faktiskt inte komma på något i bogvisirets haveri som påverkas väsentligt av dess exakta vikt. Det slets loss av våglaster snett uppåt som beräknats till ca 500 kN dvs ca 10 ggr mer än tyngdkraften. Anledningen att SHK nu är intresserade av massan är att den påverkar rörelsemängden och rörelsemängdsmomentet när och om bogvisiret träffar fartygssidan.
Citera
2021-06-19, 21:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du missförstår mig fullständigt vad avser hemlighållandet av eventuella inköp och transport tidigare Sovjet-materiel. Allt om detta får gärna offentliggöras, precis som DC3-or eller de vettlösa spaningsuppdragen mot WP-hamnar som DN skrev om nyligen.

Men jag ser det så här: det har gått snart 27 år sedan Estonias förlisning. Vi har nu fått lite nytt kött på benen i form av det nyupptäckta hålet. Att i det läget som åtskilliga dra den gnisslande positivveven ett varv till och skriva inlägg om att ”alla begriper” att det föreligger en ”mörkläggning” avett ”massmord” motiverat av ”smuggling” av ospecificerad ”rysk militärmateriel”… hur andefattigt är inte det?

Och om man nu ändå tror på detta ”självklara”, är det för mycket begärt att få en koppling till de fakta vi faktiskt har: Estonias bogvisir föll av omkring midnatt 28/9 1994 och vi har ett oförklarat hål på SB sida >2 m över vattenlinjen? Svar nej, det är det inte. Och därför kommer jag att fortsätta påtala detta för de oinsatta men likväl tvärsäkra som dyker in i tråden med jämna mellanrum.

Personligen anser jag att det finns åtskilligt intressant att diskutera om haveriet som inte innefattar mystiska transporter och mörkläggning med 100+ inblandade i minst två länder. Du och jag har t.ex. haft ganska hetsiga diskussioner om vad som hände på bildäck och vid bogrampen. Jag är inte säker på att någon övertygat den andre i sak, men man lär sig saker! Till skillnad från att studera LÅs vandring mot foliehattarnas land.

Men som jag har skrivit tidigare är haveriet som sådant och frågan om militärtransporterna på Estonia två separata saker. Det kan ha förekommit mörkläggning av sådana orsaker även om haveriet som sådant var en följd av att bogvisiret föll av. Det är möjligt att det är orättvist, men jag uppfattar att du vill förlöjliga idén om de eventuella militärtransporterna med hjälp av att spekulativa teorier om hur Estonia förliste ofta är verklighetsfrämmande eller åtminstone har svårt att presentera ett sammanhängande olycksförlopp.

Uppgifterna om militär bevakning av Estonia i Tallins hamn och lastbilar som kördes ombord osv är ostyrkta och kan mycket väl vara fel men mycket långt ifrån foliehattsteorier.

Konspirationsteorier är alltid spekulativa och ofta är de huvudlösa. Men samtidigt är det fakta att konspirationer ibland förekommer och att det speciellt i militärt-politiska sammanhang förekommer att stater hemlighåller saker för medborgarna de anser bör hemlighållas av olika skäl. Man kan hålla det i minnet samtidigt som man diskuterar det man faktiskt vet utan att föra in för spekulativa inslag i det i onödan.
Citera
2021-06-19, 22:16
Medlem
Citat:
Det är klart att bogvisiret har undersökts! I detalj, av både JAIC och Meyervarvets experter. Men det är ju inte jättekonstigt att man inte byggde en speciell anordning på Hangö för att väga ett ca 55 ton tungt bogvisir som man hade konstruktionsritningar på. Avvikelsen kan inte vara större än att lyftanordningarna som underleverantören till bogvisiret konstruerade fungerade i 15 år på Estonia, liksom Diana II.

Jag kan faktiskt inte komma på något i bogvisirets haveri som påverkas väsentligt av dess exakta vikt. Det slets loss av våglaster snett uppåt som beräknats till ca 500 kN dvs ca 10 ggr mer än tyngdkraften. Anledningen att SHK nu är intresserade av massan är att den påverkar rörelsemängden och rörelsemängdsmomentet när och om bogvisiret träffar fartygssidan.
Eftersom man uttryckt en avsikt att nu utreda om hålet på styrbordssidan kan ha orsakats av bogvisiret är det rimligt att få dess exakta vikt för bedöma flytförmågan och därmed se om det ens haft en teorerisk möjlighet att hålla sig flytande tills Estonia i aktuell fart förflyttat sig ungefär halva sin längd, eller?
Citera
2021-06-19, 22:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Eftersom man uttryckt en avsikt att nu utreda om hålet på styrbordssidan kan ha orsakats av bogvisiret är det rimligt att få dess exakta vikt för bedöma flytförmågan och därmed se om det ens haft en teorerisk möjlighet att hålla sig flytande tills Estonia i aktuell fart förflyttat sig ungefär halva sin längd, eller?
Precis. Det kan därför mycket väl vara motiverat att idag undersöka vikten närmare för att bedöma om bogvisiret hypotetiskt kan ha orsakat hålet. Även en ny undersökning av bucklor m.m. är motiverad, även om jag inte tror mycket på teorin.

Men min poäng var att det inte är motiverat att slå ner på JAIC för att de gick på ritningarna och annan information från varvet och underleverantören von Tell. Ibland blir jakten på fel hos JAIC lätt absurd. Som skattebetalare är jag inte nödvändigtvis missnöjd med att man inte byggde en specialanordning för kanske 500-1000’ (?) för att väga det 55 ton tunga bogvisiret 1994.
Citera
2021-06-19, 23:33
Medlem
Citat:
Spännande berättelse. Nu är ju inte Estonia torpederad utan vad vi talar om är ett oförklarat hål centrerat ca 2-2.5 m över vattenlinjen. Ingen sansad tror att Estonia sjönk pga detta hål endast.

Sedan kan man även i sagornas land hälla sig till en konsekvent linje tänker jag: om svensk underrättelsetjänst köpte radarmateriel så behövde de inte smuggla den, de hade givetsvis möjlighet att importera den på samma sätt som allt annat de införskaffar. Så ’transportera’ är ett mer korrekt, om än mindre spännande, ordval.

Till sist lämnar jag åt övriga läsare att bedömma hur rimligt det är att Ryssland mördar 852 personer för att stoppa transport av militärmateriel som de lämnade efter sig 3 år (?) tidigare när de lämnade sina militärbaser. Materiel som alltså är minst 3 år gammal (de lär inte ha flyttat dit något efter 1991!), förmodligen mycket äldre.

Inte tre år- den ryska reträtten fullbordades slutligen i augusti 1994:

” Dessutom utgör hösten 1994 – tidpunkten för m/s Estonias förlisning – en särskilt känslig tidpunkt för att smuggla ut ryska militära hemligheter. För till Baltikums stora glädje har USA, med hjälp av Sverige, precis fått Ryssland att verkställa en impopulär reträtt av sin militära närvaro i Baltikum. Ryssland förmås att fullborda sin baltiska reträtt före den sista augusti 1994, och det är ett omfattande ryskt tillbakadragande det handlar om.”

https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/
Citera
2021-06-19, 23:38
Medlem
Citat:
Precis. Det kan därför mycket väl vara motiverat att idag undersöka vikten närmare för att bedöma om bogvisiret hypotetiskt kan ha orsakat hålet. Även en ny undersökning av bucklor m.m. är motiverad, även om jag inte tror mycket på teorin.

Men min poäng var att det inte är motiverat att slå ner på JAIC för att de gick på ritningarna och annan information från varvet och underleverantören von Tell. Ibland blir jakten på fel hos JAIC lätt absurd. Som skattebetalare är jag inte nödvändigtvis missnöjd med att man inte byggde en specialanordning för kanske 500-1000’ (?) för att väga det 55 ton tunga bogvisiret 1994.
Förstår din poäng och håller med.

Dock... Behövs det en specialbyggd anordning för att väga?
Går det inte väga bogvisiret genom att lägga det på en vagga/trailer som klarar hög vikt och köra upp på en fordonsvåg eller blir det för oexakt?
Citera
2021-06-19, 23:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men som jag har skrivit tidigare är haveriet som sådant och frågan om militärtransporterna på Estonia två separata saker. Det kan ha förekommit mörkläggning av sådana orsaker även om haveriet som sådant var en följd av att bogvisiret föll av. Det är möjligt att det är orättvist, men jag uppfattar att du vill förlöjliga idén om de eventuella militärtransporterna med hjälp av att spekulativa teorier om hur Estonia förliste ofta är verklighetsfrämmande eller åtminstone har svårt att presentera ett sammanhängande olycksförlopp.

Uppgifterna om militär bevakning av Estonia i Tallins hamn och lastbilar som kördes ombord osv är ostyrkta och kan mycket väl vara fel men mycket långt ifrån foliehattsteorier.

Konspirationsteorier är alltid spekulativa och ofta är de huvudlösa. Men samtidigt är det fakta att konspirationer ibland förekommer och att det speciellt i militärt-politiska sammanhang förekommer att stater hemlighåller saker för medborgarna de anser bör hemlighållas av olika skäl. Man kan hålla det i minnet samtidigt som man diskuterar det man faktiskt vet utan att föra in för spekulativa inslag i det i onödan.
Det fetade är precis min poäng. Men de som ständigt hoppar in i den här tråden, eller gamla huvudtråden, med inlägg med teorier om ”smuggling av militärmateriel” gör rimligen en koppling mellan de två sakerna, inte sant? I annat fall kunde man skriva i en helt egen tråd.

Och om man nu gör denna implicita eller, som skribent fuljapsbastard, explicita kopplingen då är de f-n i mig inte för mycket begärt att man relaterar sin normalt helt ogrundade teori till de fakta som finns. Men det sker i princip aldrig. I stället upprepas det som en papegoja att ”ryssarna sänkte Estonia för att svenskarna smugglade militärmateriel”. Noll bevis. Noll vittnen. Noll förslag vad denna mytiska materiel skall vara som motiverar det påstådda ”massmordet” och följande mörkläggning. Och framförallt: noll självkritik när vi nu till slut vet att inget sprängt hål under vattenlinjen existerar.

Vi kommer att diskutera det nyupptäckta hålet, dess orsak och eventuella inverkan på sjunkförloppet åtminstone fram till SHK rapporterar nästa vår/sommar. Gott så. Men bara en totalt oinsatt eller totalt faktaresistent kan tro att detta hål över vattenlinjen ensamt kunde sänka Estonia på mindre än en timme. Att därför som Evertsson börja rulla Saras gamla berättelser om gröna lastbilar, eller nybakade ubåtssagor från hr. Reintamm, det visar bara att man inte har något vettigt att säga om själva förloppet.

.
Citera
2021-06-19, 23:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Förstår din poäng och håller med.

Dock... Behövs det en specialbyggd anordning för att väga?
Går det inte väga bogvisiret genom att lägga det på en vagga/trailer som klarar hög vikt och köra upp på en fordonsvåg eller blir det för oexakt?
Jag tänkte också på fordonsvåg. Tankbilar+trailer kan ju väga uppåt 60 ton och det finns bevisligen trailers för stridsvagnar på >55 ton. Men man kan knappast köra omkring på väg med ett bogvisir som mäter minst 15 x 20 m.

Så man får i så fall frakta fordonsvågarna till visiret i stället för tvärtom. Kanske är det så man tänker sig göra? Blir då förmodligen betydligt billigare än de 500-1000’ jag gissade på.

Edit: idag finns det tydligen portabla grejer som kan mäta lastbilar. Ingen aning hur noggranna de är eller om det räcker med en.
https://youtu.be/IgbFKlQhkMY
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-06-20 kl. 00:07.
Citera
2021-06-20, 00:17
Medlem
Citat:
Jag tänkte också på fordonsvåg. Tankbilar+trailer kan ju väga uppåt 60 ton och det finns bevisligen trailers för stridsvagnar på >55 ton. Men man kan knappast köra omkring på väg med ett bogvisir som mäter minst 15 x 20 m.

Så man får i så fall frakta fordonsvågarna till visiret i stället för tvärtom. Kanske är det så man tänker sig göra? Blir då förmodligen betydligt billigare än de 500-1000’ jag gissade på.

Edit: idag finns det tydligen portabla grejer som kan mäta lastbilar. Ingen aning hur noggranna de är eller om det räcker med en.
https://youtu.be/IgbFKlQhkMY
Kanske räcker det med en lagom stor kranbil och dess inbyggda våg?
Själva vägningen av bogvisiret är nog rätt enkelt fixat.
Som du skriver fanns det tidigare inte så stor vits att ta reda på visirets exakta vikt/flytförmåga, men nu finns det goda skäl utreda det mer noggrannt samt se om skador på bogvisiret kan matchas mot hålet i skrovet.

Jag lägger min slant på att slutsatsen blir att bogvisiret sjönk i stort sett direkt det lossnade och tumlade ned i havet.
Senast redigerad av Prudent 2021-06-20 kl. 00:21.
Citera
2021-06-20, 08:33
Medlem
Vet inte om den här estniska magisteruppsatsen diskuterats i tråden:

Comparison of previous investigations of the sinking of MV Estonia in relation to new information
https://digikogu.taltech.ee/en/Item/7f2a296f-5764-4c44-af56-f953ac10b4c7

Visserligen mestadels på estniska, men jag fann den ändå intressant. Titta tex på de sista sidorna, som visar skisser på hur bogvisiret troligen fallit och fått sina skador.

Jag hittade länken till uppsatsen i den här artikeln i DN:
Estoniaanhörig försvarar haveriutredningens resultat
https://www.dn.se/varlden/estoniaanhorig-forsvarar-haveriutredningens-resultat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in