Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Uppenbarligen fraktade militär och underrättelsetjänst bevisligen något på Estonia vid ett flertal riktigt tillfällen vilket gör att det hela är långt ifrån fria fantasier. Att svensk underrättelsetjänst i samarbete med främmande makt fraktade något på Estonia natten hon förliste är en klar möjlighet som inte är ett dugg verklighetsfrämmande. Vi har inga riktiga belägg för det, men det är heller inget som på något sätt är undersökt och avfärdat.
Att det i så fall endast skulle vara frågan om något uttjänt rysk materiel de lämnat kvar är knappast troligt. Då var det något av relativ vikt. Materielet kanhända på något sätt var köpt i Baltikum men härstammade från Ryssland och inte var kvarlämnat.
Ja, det är svårt att se något rimligt scenario där fartyget sänks genom minor, en fartygsattack eller kollision med fartyg givet fakta kring haveriet. Men oskrivet är bäst så länge undersökningen av vrak och händelseförlopp varit så bristfälligt.
Du deklarerade vad du ansåg om Lars Ångström och det verkar spela in en del för dig när det gäller bedömningen av de militära transporterna att det finns en politisk bakgrund. Min uppfattning är att det finns en del som du som ser det så att det ändå var rätt att dölja dessa saker, dvs en hemlig operation tillsammans med CIA och MI 6, där man bedrev spioneri och uppsnappande av ryska militära kunskaper och materiel som fördes över på Estonia även om de nu skulle ha förekommit. Därför vill ni gärna förringa möjligheten att sådant förekom.
Jag håller inte med om det. Jag är en vän av ett starkt försvar, antikommunist och accepterar att vissa saker gällande Sveriges försvar måste vara hemliga och döljas. Men det innebär inte att man måste tycka att vad som helst är ok. Det är skillnad på att rikets intressen kräver tystnad och att skydda sina egna misstag. Det ser ut på oviljan till att utreda haveriet fullt ut som något hemlighållits för allmänheten här och det rimligaste är att det då är på det sättet, men det behöver inte nödvändigtvis vara så.
Du missförstår mig fullständigt vad avser hemlighållandet av eventuella inköp och transport tidigare Sovjet-materiel. Allt om detta får gärna offentliggöras, precis som DC3-or eller de vettlösa spaningsuppdragen mot WP-hamnar som DN skrev om nyligen.
Men jag ser det så här: det har gått snart 27 år sedan Estonias förlisning. Vi har nu fått lite nytt kött på benen i form av det nyupptäckta hålet. Att i det läget som åtskilliga dra den gnisslande positivveven ett varv till och skriva inlägg om att ”alla begriper” att det föreligger en ”mörkläggning” avett ”massmord” motiverat av ”smuggling” av ospecificerad ”rysk militärmateriel”… hur andefattigt är inte det?
Och om man nu ändå tror på detta ”självklara”, är det för mycket begärt att få en koppling till de fakta vi faktiskt har: Estonias bogvisir föll av omkring midnatt 28/9 1994 och vi har ett oförklarat hål på SB sida >2 m över vattenlinjen? Svar nej, det är det inte. Och därför kommer jag att fortsätta påtala detta för de oinsatta men likväl tvärsäkra som dyker in i tråden med jämna mellanrum.
Personligen anser jag att det finns åtskilligt intressant att diskutera om haveriet som inte innefattar mystiska transporter och mörkläggning med 100+ inblandade i minst två länder. Du och jag har t.ex. haft ganska hetsiga diskussioner om vad som hände på bildäck och vid bogrampen. Jag är inte säker på att någon övertygat den andre i sak, men man lär sig saker! Till skillnad från att studera LÅs vandring mot foliehattarnas land.