2021-06-19, 13:36
  #1
Medlem
Hej,

Jag budade på ett hus under veckan. Jag hade hösta budet var endast jag och en till budgivare. Innan vi tittade på huset så kontaktade jag mäklaren ställde lite frågor tex. Hade säljaren bråttom att sälja, inträdesdag och priside. Mäklaren sa att säljarens priside var 9.5 milj.
Jag accepterade och berättade min limit och lånelöfte.

Från att det var kommande försäljning så startades budgivningen redan den här veckan det var endast jag och en till budgivare i torsdags under lunch tid hade jag högsta budet sedan eftermiddag ringer mäklaren mig och säger att budgivare 1 la ett villkorat bud och säljaren har accepterat det. Fick reda på att villkorat budet låg på 9.5 milj.

Tycker det är märkligt att mäklaren inte ringde upp mig tidigare och frågat om jag var beredd och matcha det budet. När mäklaren vet att jag kunde lägga ut 10 milj. på huset.
Dessutom var huset på kommande försäljning och det var en privatvisning för 3 familjer att en till visning var påväg.

Tycker ni inte det är märkligt? När inträdesdagen skulle va december eller årsskiftet?
Citera
2021-06-19, 13:41
  #2
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det händer att vid kommande försäljningar så lägger man ett bud som gäller fram till budgivningen börjar, ibland tar säljaren det säkra före det osäkra och accepterar. Sen kan andra saker spela in, t ex om köparen har en lägenhet som säljaren kan ta över eller specifika datum för tillträde osv.
Citera
2021-06-19, 14:32
  #3
Medlem
Vet du vad villkoren var?

Kan ju vara så att det är fel på huset som en besiktningsman hittar, dealen var att dom säljer för 9.5 och friskriver alla former av fel?

Mäklaren förmedlar bara bud, sen ligger det generellt i deras intresse att få ett högt pris men generellt så förmedlar dom bara. Kanske var det en barnfamilj och säljaren hade blödigt hjärta och var nöjd med summan, en halv mille till såelar ingen roll?
Citera
2021-06-19, 15:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Vet du vad villkoren var?

Kan ju vara så att det är fel på huset som en besiktningsman hittar, dealen var att dom säljer för 9.5 och friskriver alla former av fel?

Mäklaren förmedlar bara bud, sen ligger det generellt i deras intresse att få ett högt pris men generellt så förmedlar dom bara. Kanske var det en barnfamilj och säljaren hade blödigt hjärta och var nöjd med summan, en halv mille till såelar ingen roll?

Det har på senare tid varit några trådar kring budgivning och fastighetsmäklare.

Konstateras kan att säljaren slutligen säljer om denne vill och då till vem som helst oavsett bud, accepterat pris, påbörjad budgivning eller inte. Säljarens bevekelsegrund kan i saken vara mer eller mindre redovisad, tillika mer eller mindre underlig för en utomstående betraktare däribland andra budgivare. En säljare behöver inte ens förklara sig. Inte ens för sin mäklare.

Mäklaren har inget att säga till om alls i någon av dessa frågor.

Den enda situation som skulle kunna bli intressant att angripa är om man kan styrka att mäklaren inte informerat säljaren om eventuella andra bud eller möjlighet att stämma av andra bud innan säljaren slutligen bestämmer sig. Men om mäklaren har redovisat förutsättningarna korrekt för säljaren och säljaren sedan väljer att sälja till någon på ett, från någon utomstående ifrågasatt, sätt är det inget man kan göra åt. Det är så avtalsmekanismen rörande försäljning av fast egendom och reglerna om mäklares roll och ansvar ät konstruerade i Sverige.
Citera
2021-06-19, 15:27
  #5
Medlem
Vad var villkoret?

En halvvanlig variant är att man lägger ett bud och säger att detta gäller innan budgivningen börjar. En säljare kan då tycka det är skönt att släppa den psykiska pressen om man ändå är nöjd.

En annan variant är att man under en budgivning lägger ett bra bud och säger att jag vill skriva på nu i eftermiddag. Av samma anledning så kan en säljare ta det för att slippa pressen.

En mäklare är bara förmedlare, men är samtidigt nån om snabba och ej krångliga försäljningar. Om ett hus går upp några
100 tkr spelar ofta ingen större roll, finns mycket mer pengar att tjäna på att sälja fler objekt. Av det följer: det är inte en bra taktik att ta en mäklare nödvändigtvis som ”säljer mest i området”.
Citera
2021-06-19, 15:31
  #6
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokong01
Hej,

Jag budade på ett hus under veckan. Jag hade hösta budet var endast jag och en till budgivare. Innan vi tittade på huset så kontaktade jag mäklaren ställde lite frågor tex. Hade säljaren bråttom att sälja, inträdesdag och priside. Mäklaren sa att säljarens priside var 9.5 milj.
Jag accepterade och berättade min limit och lånelöfte.

Från att det var kommande försäljning så startades budgivningen redan den här veckan det var endast jag och en till budgivare i torsdags under lunch tid hade jag högsta budet sedan eftermiddag ringer mäklaren mig och säger att budgivare 1 la ett villkorat bud och säljaren har accepterat det. Fick reda på att villkorat budet låg på 9.5 milj.

Tycker det är märkligt att mäklaren inte ringde upp mig tidigare och frågat om jag var beredd och matcha det budet. När mäklaren vet att jag kunde lägga ut 10 milj. på huset.
Dessutom var huset på kommande försäljning och det var en privatvisning för 3 familjer att en till visning var påväg.

Tycker ni inte det är märkligt? När inträdesdagen skulle va december eller årsskiftet?
Vad är märkligt? Säljaren bestämmer allt och köparen har bara att rätta sig efter det. Inga konstigheter.
Citera
2021-06-19, 15:57
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokong01
Hej,

Jag budade på ett hus under veckan. Jag hade hösta budet var endast jag och en till budgivare. Innan vi tittade på huset så kontaktade jag mäklaren ställde lite frågor tex. Hade säljaren bråttom att sälja, inträdesdag och priside. Mäklaren sa att säljarens priside var 9.5 milj.
Jag accepterade och berättade min limit och lånelöfte.

Från att det var kommande försäljning så startades budgivningen redan den här veckan det var endast jag och en till budgivare i torsdags under lunch tid hade jag högsta budet sedan eftermiddag ringer mäklaren mig och säger att budgivare 1 la ett villkorat bud och säljaren har accepterat det. Fick reda på att villkorat budet låg på 9.5 milj.

Tycker det är märkligt att mäklaren inte ringde upp mig tidigare och frågat om jag var beredd och matcha det budet. När mäklaren vet att jag kunde lägga ut 10 milj. på huset.
Dessutom var huset på kommande försäljning och det var en privatvisning för 3 familjer att en till visning var påväg.

Tycker ni inte det är märkligt? När inträdesdagen skulle va december eller årsskiftet?

Kallas dolt bud, läs på vad det innebär så förstår du.
Citera
2021-06-19, 16:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Det har på senare tid varit några trådar kring budgivning och fastighetsmäklare.

Konstateras kan att säljaren slutligen säljer om denne vill och då till vem som helst oavsett bud, accepterat pris, påbörjad budgivning eller inte. Säljarens bevekelsegrund kan i saken vara mer eller mindre redovisad, tillika mer eller mindre underlig för en utomstående betraktare däribland andra budgivare. En säljare behöver inte ens förklara sig. Inte ens för sin mäklare.

Mäklaren har inget att säga till om alls i någon av dessa frågor.

Den enda situation som skulle kunna bli intressant att angripa är om man kan styrka att mäklaren inte informerat säljaren om eventuella andra bud eller möjlighet att stämma av andra bud innan säljaren slutligen bestämmer sig. Men om mäklaren har redovisat förutsättningarna korrekt för säljaren och säljaren sedan väljer att sälja till någon på ett, från någon utomstående ifrågasatt, sätt är det inget man kan göra åt. Det är så avtalsmekanismen rörande försäljning av fast egendom och reglerna om mäklares roll och ansvar ät konstruerade i Sverige.

Rätten att begära ut budhistoriken finns ju numera. Där har man väl en möjlig take.

Men absolut, fri marknad där man säljer till vem man vill.
Citera
2021-06-19, 16:35
  #9
Medlem
Det var ju en kommande försäljning. Att säljaren accepterar ett bud innebär ju inte att en köpekontrakt har upprättats. En enda person budade. Säker på att det inte var mäklarens kompis som budade eftersom att de visste att du var beredd. Man ska aldrig berätta för en mäklare vad man är redo att betala, för då kommer slutpriset landa på den summan. Det gör det alltid. Mäklaren får en procentuell provision på det han säljer huset för. Han förlorar på att ge dig ett korrekt pris.

För övrigt avseende korrekt pris. Byggde en 350 kvadratmeters lyxvilla i lite hollywood Hills-stuk. Bygg materialet gick på 3 miljoner och byggkostnaden på ungerfär lika mycket. Den här typen av villor säljs begangnat för ca 25 miljoner plus.

Vad tror ni att jag kan få med tanke på att det inte är ett begagnat och avdankat hur utan ett prillans nytt och fräsht.

Köpa begagnade hus när man kan bygga ett nytt mycket billigare är ju höjden av efterblivenhet. Att folk just nu kan prata om hus som om det voren en investering. hahaha

Historiskt sett så har husköp setts som en dålig investering och endast en nödvändighet. Man fick vara överlycklig om man lyckades sälja huset för samma pris som man köpt det för eller åtminstone fått betalt för byggmaterialet.

Det är räntorna som pressat upp priserna för det har gjort att folk har kunnat låna billigt. När det snart blir dyrt att låna så går huspriserna ner.

När räntorna är dubbelt så höga jämfört idag så kan du sälja ditt hus för 5 miljoner. När räntorna dubblas ytterligare en gång så kan du sälja ditt hur för 2,5 miljoner, och då är det sen bara lite högre räntor som krävs för att räntorna ska vara tillbaka på historiskt normala nivåer.

Du har köpt nära toppen. Frågan är... kommer du vara tvungen att sälja på botten. Tar man 7 miljoner i lån så kan man räkna med ca 420 000 kr i årlig räntekostnad när räntorna är tillbaka på normala nivåer. Vem vill köpa ditt hus då.

Man är från vettet eller okunnig om man köper bostäder idag. Man låser in sitt kapital i en enorm risk. Det är mer idiotiskt än att köpa en enda företags aktier.

Jag ska be för dig och hoppas att du har ditt likvid på annat håll och att inte huset inte är din högst värderade tillgång.
Citera
2021-06-19, 16:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maria-2021
Det var ju en kommande försäljning. Att säljaren accepterar ett bud innebär ju inte att en köpekontrakt har upprättats. En enda person budade. Säker på att det inte var mäklarens kompis som budade eftersom att de visste att du var beredd. Man ska aldrig berätta för en mäklare vad man är redo att betala, för då kommer slutpriset landa på den summan. Det gör det alltid. Mäklaren får en procentuell provision på det han säljer huset för. Han förlorar på att ge dig ett korrekt pris.

För övrigt avseende korrekt pris. Byggde en 350 kvadratmeters lyxvilla i lite hollywood Hills-stuk. Bygg materialet gick på 3 miljoner och byggkostnaden på ungerfär lika mycket. Den här typen av villor säljs begangnat för ca 25 miljoner plus.

Vad tror ni att jag kan få med tanke på att det inte är ett begagnat och avdankat hur utan ett prillans nytt och fräsht.

Köpa begagnade hus när man kan bygga ett nytt mycket billigare är ju höjden av efterblivenhet. Att folk just nu kan prata om hus som om det voren en investering. hahaha

Historiskt sett så har husköp setts som en dålig investering och endast en nödvändighet. Man fick vara överlycklig om man lyckades sälja huset för samma pris som man köpt det för eller åtminstone fått betalt för byggmaterialet.

Det är räntorna som pressat upp priserna för det har gjort att folk har kunnat låna billigt. När det snart blir dyrt att låna så går huspriserna ner.

När räntorna är dubbelt så höga jämfört idag så kan du sälja ditt hus för 5 miljoner. När räntorna dubblas ytterligare en gång så kan du sälja ditt hur för 2,5 miljoner, och då är det sen bara lite högre räntor som krävs för att räntorna ska vara tillbaka på historiskt normala nivåer.

Du har köpt nära toppen. Frågan är... kommer du vara tvungen att sälja på botten. Tar man 7 miljoner i lån så kan man räkna med ca 420 000 kr i årlig räntekostnad när räntorna är tillbaka på normala nivåer. Vem vill köpa ditt hus då.

Man är från vettet eller okunnig om man köper bostäder idag. Man låser in sitt kapital i en enorm risk. Det är mer idiotiskt än att köpa en enda företags aktier.

Jag ska be för dig och hoppas att du har ditt likvid på annat håll och att inte huset inte är din högst värderade tillgång.


Det intressanta är det som händer om i ett sånt läge med 6% i ränta på bolån. Om man inte har råd att betala räntan, då ackumuleras räntan till lånet, så att du får betala ränta på räntan. Då kan man snabbt hamna på en årlig räntekostnad på över en miljon.
Citera
2021-06-19, 17:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Rätten att begära ut budhistoriken finns ju numera. Där har man väl en möjlig take.

Men absolut, fri marknad där man säljer till vem man vill.

Ja, som budgivare kan du i efterhand följa lämnade bud.

Men man kan därav inte nödvändigtvis få full inblick i säljarens bevekelsegrunder.

Den rättsliga regleringen rörande själva överlåtelsen av fast egendom, och bostadsrätt genom att samma principer är inkorporerade i bostadsrättslagen, är egentligen inte så fasligt komplicerade. Ett bindande avtal förutsätter skriftlig form och undertecknande av samtliga säljare och köpare. Punkt liksom. Fram till dess kan var och en ångra sig. Och säljaren säljer till vem som helst oavsett högsta bud.

Den rättsliga regleringen rörande mäklarens ansvar utgör en helt annan reglering med andra motiv och intresseavvägningar och är i någon mening mer av mer komplicerad natur faktiskt.

Något annat dock, men likväl mycket intressant, är de taktiska överväganden man kan göra som säljare eller köpare inför en eventuell budgivning rörande överlåtelse av fastighet eller bostadsrätt. Jag anar en sådan frågeställning från TS i vart fall i dess förlängning, jag kan såklart ha fel.

Min erfarenhet är att säljare generellt värdesätter - kort sagt - rakhet, enkelhet, snabbhet och förutsebarhet. Där ligger ofta nyckeln till framgång. Säljaren följer magkänslan oftare än vad man kan tro. Ska man som potentiell köpare använda denna kunskap ska man då inte vara för ”smart”, ”snål” och ”viktig”. Bedöm till vilken nivå man är beredd att gå, våga lämna bud tidigt i processen och gå då i det högre spannet oavsett utgångspris. Men tydliggör då att det är en snabb affär man vill göra. Signalera stabilitet och handlingskraft. Ha så få sk svävarvillkor som möjligt, begränsa det till, om möjligt, en kortfristig överlåtelsebesiktning. Räcker det så räcker det och du köper till ett pris du från början var beredd att ge. Fine. Strunta i om du kunnat få det billigare. Eller så räckte det inte. Alltför ofta ser man en djärv person som agerar tidigt och handlingskraftigt och går sedan segrande ut situationen. Ofta innan den egentliga budgivningen kommer igång. Kvar står personer som egentligen varit beredda att gå ännu högre. Men som kom inte till skott. Det ligger lite av talesättet ”blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor” i det hela.

Det finns olika varianter och termer på ovan agerande.
Citera
2021-06-19, 18:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokong01
Hej,

Jag budade på ett hus under veckan. Jag hade hösta budet var endast jag och en till budgivare. Innan vi tittade på huset så kontaktade jag mäklaren ställde lite frågor tex. Hade säljaren bråttom att sälja, inträdesdag och priside. Mäklaren sa att säljarens priside var 9.5 milj.
Jag accepterade och berättade min limit och lånelöfte.

Från att det var kommande försäljning så startades budgivningen redan den här veckan det var endast jag och en till budgivare i torsdags under lunch tid hade jag högsta budet sedan eftermiddag ringer mäklaren mig och säger att budgivare 1 la ett villkorat bud och säljaren har accepterat det. Fick reda på att villkorat budet låg på 9.5 milj.

Tycker det är märkligt att mäklaren inte ringde upp mig tidigare och frågat om jag var beredd och matcha det budet. När mäklaren vet att jag kunde lägga ut 10 milj. på huset.
Dessutom var huset på kommande försäljning och det var en privatvisning för 3 familjer att en till visning var påväg.

Tycker ni inte det är märkligt? När inträdesdagen skulle va december eller årsskiftet?

Jag köpte nyligen hus och varit tvärtemot dig den som vann med ett villkorat bud.
Var på förhandsvisning och det var budgivning redan då, la ett dolt bud med villkor att det inte gäller om det förmedlas till övriga budgivare.

Säljarna accepterade budet. Inte sagt att det blev en bra affär för det, möjligt att man betala lite överpris men ville verkligen ha objektet.

Kan förstå om övriga budgivare blir irriterade. Sålde i samband med detta lägenheten och även då la andra dolda bud. Vilket aldrig är kul som säljare då man önskar en öppen budgivning. Dessa personer vann inte budgivningen men skillnaden var att dom la ett dolt bud 10 tkr över, och jag övervägde att sälja till de som låg två i budgivningen för att dessa personer inte skulle få den om dom hade vunnit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in