Länderna som har klarat sig bäst i Europa - Topp 10. Jag har dock exkluderat de som har färre än 100 000 inv, mest bara för jag inte tror att dessa defineras som "länder" (?). Men rätta mig om nu någon mer inte hör dit, eller kolla bara i statistiken själv om ni hittar något som förändrar hela bilden.
1. Island. 87 dödsfall per 1 miljon inv. Antal: 30 dödsfall.
2. Norge. 145 dödsfall per 1 miljon inv. (Antal: 790 dödsfall)
3. Finland. 174 dödsfall/1 miljon inv. Antal: 967 dödsfall.
4. Belarus. 320 dödsfall/1 miljon inv.
5. Danmark. 490 dödsfall/1 miljon inv.
("Channel Islands" här, men är inte ett land?
6. Serbien. 803 dödsfall/1 miljon invånare. 6 990
7. Albanien. 854 dödsfall/1 miljon invånare. Antal: 2 454
8. Ryssland. 880 dödsfall/1 miljon invånare. Antal: 128 000
9. Malta. 949 dödsfall/1 miljon invånare.
Antal: 420
10. Estonia. 955 dödsfall/1 miljon invånare.
5 av länderna har för övrigt mellan cirka 5,5 - 9,5 miljoner inv. 4 under det och Ryssland 145 miljoner inv.
På plats 10-20 kommer många fler länder på över 10 miljoner invånare, eller långt över det. Som Tyskland, som är det land som har haft minst dödsfall per invånare av länderna med över 50 miljoner invånare (ja bortsett från Ryssland då).
Även Holland, Ukraina och Grekland ligger där. Osv.
"Men kolla på Italien, England, Belgien, Ungern, England, Frankrike och Spanien!" Osv.
Vi har ju redan kollat på dom varenda dag under hela pandemin! Man kanske ibland även kan kolla på länder som lyckats bättre? Är väl bara Norge som ens brukar nämnas. Varför i hela friden ska man konstant bara kolla på Europas värst drabbade länder som har klarat sig sämst i den här pandemin? För att vinna tävlingar på nätet?
Som egentligen båda sidor ofta kollar på, eller käbblar om. Jag kan då tänka mig att det finns fler lärdomar att dra av länder med färre dödsfall, än det finns lärdomar att dra av länder med flest dödsfall i hela Europa, eller i hela världen...
Sverige är inte heller en framgångshistoria för mig. Men vi är faktiskt (statistiskt sett) varken så pass sämst ELLER så pass bäst som respektive ytterligheter påstår är den verkliga "sanningen". Inte vad jag kan se...
För Sverige hamnar nämligen på en rätt "lagom" plats om man kollar dödsfall per invånare. Sedan har ju dock ingen någon aning om hur det ser ut gällande sjukhusfallen och långtidssjuka i Europs osv. Eftersom all fokus ligger på enbart dödsfallen. Som givetvis är viktigt och relevant och är den värsta konsekvensen, men det är såklart inte enda konsekvensen för drabbade i en pandemi.
Sverige ligger hur som helst på plats 25 av 48, det är visserligen när man inkluderar några som inte defineras som länder (cirka 3-4)
Men hyfsat nära mitten ändå. Som jag gissar att båda sidor av ytterligheterna har invändningar mot 😘 För vi är väl antingen bara bäst eller värst i hela Europa och inga sanningar däremellan "passar" väl direkt någon.
https://www.worldometers.info/coronavirus/