2021-06-19, 11:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Finns tyvärr liknande studier i Sverige.
40 procent av patienterna som vårdades på sjukhus i Östergötland på grund av covid-19 hade behov av rehabilitering efter 3 månader. Bland de vanliga problemen återfinns kognitiva störningar, ångest och sömnproblem. Det visar preliminära resultat av en pågående studie i Östergötland.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/studie-tyder-pa-stort-behov-av-rehabilitering-efter-covid-19/

Det märks nästan vilka skribenter som haft covid och vilka som inte haft det.
Ja det är ju några i covidtrådarna som uppenbarligen drabbats hårt av covid!
Citera
2021-06-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Helst så skulle hela Europa ha stoppat ankommande flygplan från Kina.

Det hade gått att lösa problemet med dom hemvändande turisterna från Italien. Men det saknades vilja.
Det fanns ingen som föreslog det. Då.

Eftersom ingen hade upplevt nåt liknande så kan man inte med dagens kunskap säga vad man skulle ha gjort. Alla direktflyg från Kina till Europa var ju inställda en tid. Att ställa in alla transporter till Sverige hade gjort att vi hade svultit ihjäl.
Citera
2021-06-19, 11:33
Medlem
negrofobens avatar
En 49 åring i England har avlidit i covid efter ha IVA-vårdats i över 1 år!
Tufft!
Citera
2021-06-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Bastuklubbar, Glory holes och offentliga toaletter mm.
De knullar ju runt värre än kaniner.

Du gillar att provocera märker jag. Förmodar att du saknar källa till ditt banala påstående.
Citera
2021-06-19, 11:40
Medlem
Overminds avatar
Citat:
En 49 åring i England har avlidit i covid efter ha IVA-vårdats i över 1 år!
Tufft!

Om jag tyder texten rätt så valde han att dö då han inte ville ha fortsatt vård. I alla fall sjukt hemskt öde och lida i över 1 år på sjukhus!!!
Citera
2021-06-19, 11:49
Medlem
arbetets avatar
Svart svamp (Mucormycosis) och MIS-C i kölvattnet efter deltavarianten i Indien (video):

Svart svamp sprider sig i hans ansikte efter covid-19
Oro för dödliga följdeffekten av corona
Svampinfektion kan drabba tidigare covidsjuka.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/livshotande-svamp-kan-sprida-sig-till-hjarnan/

Kan nå hjärnan med dödlig utgång:
/.../Mucormycosis is usually rare, affecting fewer than 2 people per million people each year in San Francisco,[8] but is now ~80 times more common in India.[19] People of any age may be affected, including premature infants.[8] The first known case of mucormycosis was possibly one described by Friedrich Küchenmeister in 1855.[1] The disease has been reported in natural disasters; 2004 Indian Ocean tsunami and the 2011 Missouri tornado.[20] During the COVID-19 pandemic 2020/21, an association between mucormycosis and COVID-19 has been reported. This association is thought to relate to reduced immune function during the course of the illness and may also be related to glucocorticoid therapy for COVID-19.[4][21] A rise in cases was particularly noted in India.[11]
https://en.wikipedia.org/wiki/Mucormycosis

Bild: (OBS Grafiskt!): https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Periorbital_fungal_infection_known_as_mucormy cosis,_or_phycomycosis_PHIL_2831_lores.jpg#/media/File:Periorbital_fungal_infection_known_as_mucormy cosis,_or_phycomycosis_PHIL_2831_lores.jpg
Citera
2021-06-19, 12:36
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ja Tegnell och svetsarn hade ju noll koll och gjorde allt fel! Coronakommisionen kommer förhoppningsvis döma båda hårt!

Sverige sticker ju verkligen ut i Norden och jämförbara glesbefolkade länder.

Vi har ju minst 10000 fler onödigt döda medborgare…
Både Finland och Danmark hade högre totala dödstal jämfört med Sverige 2020.
En hel del onödigt döda medborgare där också.

https://www.indexmundi.com/map/?v=26&r=eu&l=sv
Citera
2021-06-19, 12:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det fanns ingen som föreslog det. Då.

Eftersom ingen hade upplevt nåt liknande så kan man inte med dagens kunskap säga vad man skulle ha gjort. Alla direktflyg från Kina till Europa var ju inställda en tid. Att ställa in alla transporter till Sverige hade gjort att vi hade svultit ihjäl.

Jodå, vi här i tråden.

Det skulle ha gått att sätta chaufförerna i några dagars karantän, och sedan testa dem innan de fick åka vidare. Eller lasta om vid gränsen, och låta en svensk chaufför (som inte personligen träffar den utländske) köra vidare. Staten hade kunnat gå in med stöd, för att kompensera för förlorade dagar med lön. Men visst var det ett wake up-call. Har även makthavarna fattat nu, att vi måste öka vår inhemska livsmedelsproduktion? Det är livsfarligt att vara beroende av omvärlden för mat!
Citera
2021-06-19, 13:12
Medlem
[quote=utred|76272228]Tyvärr mycket som tyder på en fruktansvärd höst om folk nu agerar som om allt är över ! Sveriges kris beredskap är och har varit en katastrof från början när skall folk fatta det ! Delta och nya mutationer kan spridas även med vaccin och vi vet inte heller effekterna av vaccin än. Man får känslan av apokalypso och fårskocken bara skakar på huvudet när guden Tegnell har sagt att det är bra så här....[/QUOTEhttps://nyheter24.se/nyheter/963368-hela-riksdagen-samlas-pa-mandag-finns-oro-for-smittspridning?fbclid=IwAR0wF5YDonFs65UsxWGWrcY T5zUrMbyEquwFGZ8wc4iWq75wh5Tl-xqVarM

Stefan Löfvén har lärt sig av Tegnell men denna gång nyser Löfvén i munskyddet innan påsättning apropå kris
Citera
2021-06-19, 13:23
Medlem
Nu har Anders Lindberg vaknat och börjat tro på virusets farlighet efter 15 månader. Han har konsekvent varit mot restriktioner och konsekvent varit för Löfvens och FHMs flockimmunitetsexperinent. Jag tänker inte länka till skiten.

Men konstigt nog är det bara misstroendeförklaringen mot Löfven som är orsaken till Lindbergs oro.
Helt plötsligt är det viktigt med karantän och restriktioner eftersom Löfven hotas av entledigande.
Upplysningsvis finns det munskydd och andningsskydd att köpa även om 349 ledamöter måste samlas för att sparka Löfven.

Men attans jag glömde att Tegnell varit emot munskydd och masker och Löfven har ju visat att han inte bryr sig om personalen i kassan när han är ute och handlar.
Citera
2021-06-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nu har Anders Lindberg vaknat och börjat tro på virusets farlighet efter 15 månader. Han har konsekvent varit mot restriktioner och konsekvent varit för Löfvens och FHMs flockimmunitetsexperinent. Jag tänker inte länka till skiten.

Men konstigt nog är det bara misstroendeförklaringen mot Löfven som är orsaken till Lindbergs oro.
Helt plötsligt är det viktigt med karantän och restriktioner eftersom Löfven hotas av entledigande.
Upplysningsvis finns det munskydd och andningsskydd att köpa även om 349 ledamöter måste samlas för att sparka Löfven.

Men attans jag glömde att Tegnell varit emot munskydd och masker och Löfven har ju visat att han inte bryr sig om personalen i kassan när han är ute och handlar.
Miljontals svenskar tar sig till jobbet varje vecka med att stå och trängas i kollektivtrafiken, för att sedan arbeta nära sina arbetskamrater, varför skulle dessa 349 personerna vara ett undantag, vad händer om vi skulle hamna i ett riktig krig , vilka jävla syltryggar
Citera
2021-06-19, 13:40
Avslutad
Länderna som har klarat sig bäst i Europa - Topp 10. Jag har dock exkluderat de som har färre än 100 000 inv, mest bara för jag inte tror att dessa defineras som "länder" (?). Men rätta mig om nu någon mer inte hör dit, eller kolla bara i statistiken själv om ni hittar något som förändrar hela bilden.

1. Island. 87 dödsfall per 1 miljon inv. Antal: 30 dödsfall.

2. Norge. 145 dödsfall per 1 miljon inv. (Antal: 790 dödsfall)

3. Finland. 174 dödsfall/1 miljon inv. Antal: 967 dödsfall.

4. Belarus. 320 dödsfall/1 miljon inv.

5. Danmark. 490 dödsfall/1 miljon inv.

("Channel Islands" här, men är inte ett land?

6. Serbien. 803 dödsfall/1 miljon invånare. 6 990

7. Albanien. 854 dödsfall/1 miljon invånare. Antal: 2 454

8. Ryssland. 880 dödsfall/1 miljon invånare. Antal: 128 000

9. Malta. 949 dödsfall/1 miljon invånare.
Antal: 420

10. Estonia. 955 dödsfall/1 miljon invånare.

5 av länderna har för övrigt mellan cirka 5,5 - 9,5 miljoner inv. 4 under det och Ryssland 145 miljoner inv.

På plats 10-20 kommer många fler länder på över 10 miljoner invånare, eller långt över det. Som Tyskland, som är det land som har haft minst dödsfall per invånare av länderna med över 50 miljoner invånare (ja bortsett från Ryssland då).

Även Holland, Ukraina och Grekland ligger där. Osv.

"Men kolla på Italien, England, Belgien, Ungern, England, Frankrike och Spanien!" Osv.

Vi har ju redan kollat på dom varenda dag under hela pandemin! Man kanske ibland även kan kolla på länder som lyckats bättre? Är väl bara Norge som ens brukar nämnas. Varför i hela friden ska man konstant bara kolla på Europas värst drabbade länder som har klarat sig sämst i den här pandemin? För att vinna tävlingar på nätet?

Som egentligen båda sidor ofta kollar på, eller käbblar om. Jag kan då tänka mig att det finns fler lärdomar att dra av länder med färre dödsfall, än det finns lärdomar att dra av länder med flest dödsfall i hela Europa, eller i hela världen...

Sverige är inte heller en framgångshistoria för mig. Men vi är faktiskt (statistiskt sett) varken så pass sämst ELLER så pass bäst som respektive ytterligheter påstår är den verkliga "sanningen". Inte vad jag kan se...

För Sverige hamnar nämligen på en rätt "lagom" plats om man kollar dödsfall per invånare. Sedan har ju dock ingen någon aning om hur det ser ut gällande sjukhusfallen och långtidssjuka i Europs osv. Eftersom all fokus ligger på enbart dödsfallen. Som givetvis är viktigt och relevant och är den värsta konsekvensen, men det är såklart inte enda konsekvensen för drabbade i en pandemi.

Sverige ligger hur som helst på plats 25 av 48, det är visserligen när man inkluderar några som inte defineras som länder (cirka 3-4)

Men hyfsat nära mitten ändå. Som jag gissar att båda sidor av ytterligheterna har invändningar mot 😘 För vi är väl antingen bara bäst eller värst i hela Europa och inga sanningar däremellan "passar" väl direkt någon.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in