Citat:
Som jag förstår det hade regeringen bett Fohm sekvensera. Finns det några vettiga uppgifter om hur mycket ni sekvenserar i Sverige?
Försökte litet söka dessa uppgifter i mitten av december (när Alfa/Kent/UK -varianten var på tapeten), men lyckades inte med något annat än att göra mig själv rasande över hur dåliga frågor som ställdes på pressinfona...
I Finland sekvenseras mellan 10 och 20 procent av alla tagna prover. Varje gång varianterna redovisas så påpekas det att man inte kan se dessa siffror som absoluta, släpar efter i tid (ca 10-14 dagar), detta visar bara en trend etc.
(Senaste presentationens powerpoints här i pdf-form, översikt av varianterna på sida 7. Sida 5 hade roligt nog i misstag kommit med i svensk version, ingen på pressinfot märkte det övht.)
Försökte litet söka dessa uppgifter i mitten av december (när Alfa/Kent/UK -varianten var på tapeten), men lyckades inte med något annat än att göra mig själv rasande över hur dåliga frågor som ställdes på pressinfona...
I Finland sekvenseras mellan 10 och 20 procent av alla tagna prover. Varje gång varianterna redovisas så påpekas det att man inte kan se dessa siffror som absoluta, släpar efter i tid (ca 10-14 dagar), detta visar bara en trend etc.
(Senaste presentationens powerpoints här i pdf-form, översikt av varianterna på sida 7. Sida 5 hade roligt nog i misstag kommit med i svensk version, ingen på pressinfot märkte det övht.)
I början av april valde dok Fohm att sluta med de snabba typnings-PCR testerna och enbart göra helgenomekvenseringar.
https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester Denna artikel är från 18 maj just då det var som avgörande att göra dessa snabba test om man nu hade önskan om att stoppa deltan. Har du inte hört detta klipp kan jag rekommendera det. Det är en del av Sveriges covid historia.
Detta gjorde att svaret på vilka mutation det handlade om tog ofta över en månad innan regionerna fick kunskapen.
Fohm har fått kritik för att de enbart gör dessa långsamma test.
https://omni.se/kritik-mot-fhm-for-langsam-hantering-av-deltatester/a/PRKmzz Det finns fler artiklar likt denna.
Jag tror att vi sekvenseras 10%.
Har lite dåligt med tid nu att skriva inlägget hoppas detta ändå blev ok.