Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Vi diskuterar samtidigt hur det är och hur det borde vara, så vi får väl hålla båda sakerna i minnet i diskussionen. Ja, det är ju så att kockar och fotbollsspelare kan tvingas hålla tyst om vad de egentligen anser för jobbets skull. Sådana som Ronaldo och en eftertraktad stjärnkock kan strunta i det rätt ofta om de inte känner för det.
Men jag har svårt att förstå det om du förespråkar att denna lojalitet mot arbetsgivare skulle vara något positivt eller önskvärt. Varför då i så fall?
Jag tycker arbetsgivare kan ha synpunkter på vad man gör på jobbet och hur man hanterar affärshemligheter och sånt. Längre än så är det knappast sunt att lojaliteten sträcker sig. Vill arbetsgivaren promota Coca Cola så visst, men det borde inte inte betyda att kocken eller spejaren måste låtsas gilla drycken.
Här finns också den extra dimension att spelaren spelar för Sverige och förväntas vara lojal mot sitt land och landslag. Att han skulle spela för UEFA eller Coca Cola är ju rätt löjligt.
För en arbetsgivare gynnas inte av anställda bråkar om politik, snackar skit om konkurrenter eller att man behöver ha en åsikt om allt.
Jag är inget superfan av Uefa men man kan väl inte förneka att de är en bidragande orsak varför Ronaldo tjänar så bra på fotboll?
Ronaldo har ju tack vare fotbollen fått en plattform han kan använda till att sprida sina åsikter privat.
Hade han gjort detta av ideologiska anledningar hade jag haft lite respekt för han trots det är högst opassade med tanke på det är högst frivilligt om han vill ställa upp på ett em med allt vad det innebär.
Men han är en hycklare som har blivit sponsrad av Coca Cola och Pepsi!
Bara titta på vilka sponsorer som står för 99% av alla pengar till sport. Läsk, snabbmat, olja, cigg , sprit, diktaturer osv.
Om man vill utnyttja sitt kändiskap för något man brinner för är det helt ok! Men se till att ha ryggen fri!