2021-06-18, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Ja, har man otur så har man.
Hade han inte hjälm?
Jo, har du sett hur en hjälm är konstruerad? Finns ett visir fram varvid han blev penetrerad genom.
Citera
2021-06-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
En moped får köras i 45km/h sen ett par år tillbaka…
Hur fort sprang älgen kan man undra?

Älgar kan springa upp mot 50 km/h i alla fall.
Citera
2021-06-18, 21:42
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Precis min tanke. Mopeden måste ha varit rejält trimmad. Jag kan inte se hur det här ska kunna hända annars.

har nästan krockat två gånger på cykel med vilt. Båda gångerna har jag ramlat av cykeln för jag hunnit väja men är det mörkt och ljudnivån är tillräcligt hög så kan det nog sluta illa. Ljudet av vinden enbart tar ju bort all chans att höra om något kommer direkt från sidan.
Citera
2021-06-18, 21:43
Medlem
elbels avatar
Vad ligger en trimmad moppe på 80km/h?
En mc hade väl haft samma utgång
Citera
2021-06-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vad ligger en trimmad moppe på 80km/h?
En mc hade väl haft samma utgång

Nu finns det väll dom som trimmar så pass men när jag hade moppe så var det väll typ 60-65 som var enkelt att trimma till men drt väll säkert att trimma mer men de flesta nöjde sig med 60
Tragiskt detta livet kan svänga så snabbt ena dagen har man allt den andra så har man inget må han vila i frid nu.
Citera
2021-06-18, 22:26
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde24
Han var nykter och hade hjälm. Han hade glömt mobilen i Åmål och åkte tillbaka dit för att hämta den. På hemvägen hände olyckan. En lastbilschaufför hade sett mopeden och längre bort kroppen.

Någon skrev i tråden att han blivit spetsad av hornen och att älgen sedan sprungit iväg med honom. Ser att även du skriver att han hittades längre bort än själva mopeden.

Är det inte mer troligt att älgen attackerat honom? Skador på kroppen och speciellt huvudet skulle kunna bero på att den stampat på honom eller stångat honom när han redan låg på backen? Ett visir på en hjälm håller inte för det.

Eller kan han ha krockat med älgen, och sen har älgen attackerat honom?

Har man hittat älgen?
Citera
2021-06-18, 22:45
Medlem
pege70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Har man hittat älgen?

"En 15-årig pojke hade kört på en älg och omkommit. Älgen hittades senare av eftersöksjägare i nära anslutning till olycksplatsen, död av sina skador."

"Först på olycksplatsen var en lastbilschaufför, som slog larm. Han såg först mopeden på vägen och senare, efter ett tag, även den omkomne."
Citera
2021-06-18, 22:48
Medlem
Enligt kompisar till W hade mopeden dåligt ljus och dåliga bromsar. Finns inga belägg för att han blivit spetsad vad jag hört. Men mopeden var antagligen trimmad.
Citera
2021-06-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pege70
"En 15-årig pojke hade kört på en älg och omkommit. Älgen hittades senare av eftersöksjägare i nära anslutning till olycksplatsen, död av sina skador."

"Först på olycksplatsen var en lastbilschaufför, som slog larm. Han såg först mopeden på vägen och senare, efter ett tag, även den omkomne."

Jag kan inget om älgars fysik men det låter som en rejäl smäll om både förare och älg dog.
Citera
2021-06-18, 23:28
Medlem
pege70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag kan inget om älgars fysik men det låter som en rejäl smäll om både förare och älg dog.
Samma här, så jag bara gissar. Men säg 75+75 kilo och 50 kilometer i timman så blir det ett tungt ekipage.
Citera
2021-06-19, 01:24
Medlem
Skulle nog vilja påstå att det framstår som högst osannolikt att han skulle blivit spetsad på älgens horn varpå älgen sen skulle irra runt med kroppen hängandes på hornen. Någon skrev ju att en lastbilschaufför upptäckte mopeden och senare kroppen som låg en bit bort, vilket känns mer logiskt. Behöver ju inte heller ha varit en stor älgtjur, att dundra rätt in i en älgkalv i kanske 70 lämnar ingen oskadd. Oavsett är det en oerhörd tragedi att en så ung och rakt igenom snäll grabb mist sitt liv.
Citera
2021-06-19, 07:13
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Kör du in i 300 kg älg så tar det stopp.
Ja det är tufft! Körde själv som 15 åring in i en ko, och hade bara tur som landade i en äng…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in