2021-06-18, 17:02
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Nej. Det betyder att 60% färre blir sjuka i vaccinerad grupp. Inte alls samma sak. För att kunna påstå det du påstår måste man först vaccinera ena gruppen och sedan avsiktligt smitta alla försökspersonerna. Det gör man inte.
Amen sluta nu. Alltså jag orkar inte med när någon som du springer runt och tror att du vet vad du pratar om liksom. Jag kan inte ett dugg om det här och det tog mig 5 minuter att googla fram vad som gäller. Men det klarar inte du av? Det var likadant för ett par dagar sedan när du började svamla om det här och du hade lika fel då. Efficacy är något helt annat än effectiveness och då måste du förklara vilken av dem du pratar om men det gör du inte. Allvarligt, förstår du verkligen inte det här? Jag bara dör alltså, att någon är körd som du är bara för mycket liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå, ett vaccins effektivitet mäts inte i kliniska försök, då mäter man efficacy. Jag försökte förklara det här för en annan kuf här på Flashback men jag tror inte han kopplade. Få se hur du lyckas. Efficacy och effectiveness är två helt skilda saker. De 63% som du hänvisar till och som redovisades i WHOs rapport avser efficacy (skydd mot symptomatisk sjukdom). Effektivitet är det mått som används när man studerar ett vaccins prestanda mätt gentemot en känd utkomst, oftast baserat på vaccinets resultat i en population. I det här fallet allvarlig sjukdom. Ett vaccin med låg efficacy kan ha hög effektivitet. De 92% som Public Health England deklarerat avser vaccinets effektivitet i att skydda mot allvarlig sjukdom. Vaccinets efficacy vad gäller skydd mot symptomatisk smitta är dock fortfarande 63% enligt WHO. Mätt över alla åldersgrupper var efficacy 79% när det gäller skydd mot symptomatisk smitta enligt AstraZenecas fas-3 rapport. Fas-3 rapporten visar också att vaccinets efficacy mot allvarlig sjukdom och död var 100% i alla åldersgrupper.
Citera
2021-06-18, 17:34
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Föredömet norge kör 12 veckor.
Vi borde ta efter dom.
Jävla Tegnell som bara vill köra 7

Typiska svenskar som alltid glömmer Finland

Vi kör också 12 veckor, med det undantaget att de över 65 som fått första dosen AZ och även önskar andra dosen AZ (de får välja AZ eller Pfizer/Moderna, efter alldeles otroligt mycket skrik och gnöl*) kan få den efter 8 veckor istf 12.

* Själv skulle jag väldigt gärna (som <50 årig kvinna) ha tagit AZ (eller allra helst Pfizer+AZ), isynnerhet om jag därmed skulle ha varit färdig vaccinerad några veckor tidigare. Måste sluta läsa kommentarsfält när de oinformerade 65+ typerna skrek som värst, medan jag ännu väntade på min första dos.

Risken med förlängd intervall torde enbart vara några veckor mer med aningens lägre skydd - personligen tror jag att det kommer att visa sig att gruppen som fått vaccin med 7-12veckor intervall kommer att ha en i snitt högre mätbar immunitet än de som fått vaccinet med 3-4vk intervall.
--

Något nytt om SmiNet? Lyckas de fixa saken?

Haveriet är faktiskt ganska så illa. Såg just en tabell med 7dagars incidens för alla Europeiska länder, och Sveriges siffra var så låg att jag inte köper den utan att dubbelkolla. (Posta gärna om ni har vattentäta siffror för 7 och 14 dgrs incidens, isynnerhet regionalt!)
Citera
2021-06-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Skit i det där! Fokusera istället på hur fan det är möjligt att Sverige de senaste två veckorna har högst smittspridning i hela Europa? Vi är sämst i klassen vad beror det på? Varför klara Sverige inte att hålla smittspridningen nere när andra länder som vi brukar betrakta som dysfunktionella på olika plan och sätt fixar detta bättre än vad vi gör? Varför klarar sig FMH, MSB, regeringen och journalistkåren undan, varför reagerar ingen? Ska vi vara sämst i klassen i alla jävla sammanhang?

Har du någon källa på detta?
Citera
2021-06-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Typiska svenskar som alltid glömmer Finland

Vi kör också 12 veckor, med det undantaget att de över 65 som fått första dosen AZ och även önskar andra dosen AZ (de får välja AZ eller Pfizer/Moderna, efter alldeles otroligt mycket skrik och gnöl*) kan få den efter 8 veckor istf 12.

* Själv skulle jag väldigt gärna (som <50 årig kvinna) ha tagit AZ (eller allra helst Pfizer+AZ), isynnerhet om jag därmed skulle ha varit färdig vaccinerad några veckor tidigare. Måste sluta läsa kommentarsfält när de oinformerade 65+ typerna skrek som värst, medan jag ännu väntade på min första dos.

Risken med förlängd intervall torde enbart vara några veckor mer med aningens lägre skydd - personligen tror jag att det kommer att visa sig att gruppen som fått vaccin med 7-12veckor intervall kommer att ha en i snitt högre mätbar immunitet än de som fått vaccinet med 3-4vk intervall.
--

Något nytt om SmiNet? Lyckas de fixa saken?

Haveriet är faktiskt ganska så illa. Såg just en tabell med 7dagars incidens för alla Europeiska länder, och Sveriges siffra var så låg att jag inte köper den utan att dubbelkolla. (Posta gärna om ni har vattentäta siffror för 7 och 14 dgrs incidens, isynnerhet regionalt!)

Finns bara för vissa regioner.
Inga siffror har rapporterats för Sverige som helhet, så hur vi ligger i Europa vet ingen.
Dock tyder allt på att raset fortsätter med tanke på inläggningarna.
Citera
2021-06-18, 17:48
Medlem
Citat:
Har du någon källa på detta?
Jag har hämtat informationen från Internationella siffror är från Johns Hopkins University, CSSE, och de svenska siffrorna är från Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-06-18, 17:58
Medlem
Hmm... Kandidater till mrna-vaccin innan pandemin bröt ut?

Lol.

https://gab.com/disclosetv/posts/106432538292792621

NEW - Confidential documents between the U.S. National Institutes of Allergies and Infectious Diseases (NIAID) and Moderna have reportedly surfaced showing they transferred "potential mRNA coronavirus vaccine candidates" to the University of North Carolina, on December 12, 2019 which was 19 days before the outbreak of novel coronavirus in China.

https://halturnerradioshow.com/index.php/en/news-page/world/documents-u-s-gov-t-sent-mrna-coronavirus-vaccine-candidates-to-university-researchers-weeks-before- covid-outbreak-in-china-how-did-they-know-unless-they-caused-it
Citera
2021-06-18, 18:20
Medlem
[quote=ParMobil|76266404]Finns bara för vissa regioner.
Inga siffror har rapporterats för Sverige som helhet, så hur vi ligger i Europa vet ingen.
Dock tyder allt på att raset fortsätter med tanke på inläggningarna.[/QUOTEhttps://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/gladjen-efter-segern-ska-fira-hela-kvallen/

Det kommer öka igen här var det inte mycket till avstånd
Citera
2021-06-18, 18:27
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Finns bara för vissa regioner.
Dock tyder allt på att raset fortsätter med tanke på inläggningarna.

Det var litet det jag misstänkte, och orsaken till att jag var skeptisk till den här sammanställningen. Visst har säkert fallen i Sverige också rasat betydligt, men närma sig 50-strecket (2vk/100k, jag är vanare att tänka i det) när man vet att det varit vaj på rapporteringen... Hmmm. Möjligt.

Det kanske mest tragiska med hela coronapandemin för Sveriges del är kanske att vi grannar inte mera litar på er byråkratiska kompetens. Man kan säga att Tegnell nog förändrat världen, eller iaf Norden.
Citera
2021-06-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ganska svårt att få två doser om man inte fått den första. För övrigt börjar 65+ bli färdiga nu.

Ni alarmister hittar bara nya saker att hänga upp sig på.

Ja men det vi diskuterade var dosintervallet 3-4 v eller 7 v. Om du har ett godkänt skydd redan vid en dos är det ju bättre att sträcka ut intervallet för då hinner fler få en första dos. Om en dos inte ger ett godtagbart skydd är det bättre att köra det kortaste intervallet vaccinet är avsett för eftersom det räddar fler liv.
Citera
2021-06-18, 18:50
Medlem
Citat:
Det var litet det jag misstänkte, och orsaken till att jag var skeptisk till den här sammanställningen. Visst har säkert fallen i Sverige också rasat betydligt, men närma sig 50-strecket (2vk/100k, jag är vanare att tänka i det) när man vet att det varit vaj på rapporteringen... Hmmm. Möjligt.

Det kanske mest tragiska med hela coronapandemin för Sveriges del är kanske att vi grannar inte mera litar på er byråkratiska kompetens. Man kan säga att Tegnell nog förändrat världen, eller iaf Norden.
Så Tegnell har själv förändrat Norden, de andra har inte hjälpt till med deras beslut. Och vilka är ”grannarna” , för min del är tex Italien en granne, har aldrig förstått poängen med att betrakta ”Norden” på något särskilt sätt, finns inget att hämta där (möjligen Köpenhamn då).
Citera
2021-06-18, 18:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Som ParMobil var inne på minskar inläggningarna, vilket kan betyda att antal nya smittade fortfarande rasar. Men samtidigt sprider sig Deltan och ökar, ja faktiskt fördubblas i några regioner. Vi har fått höra att den sprids bland student firande, unga vuxna och barn. Dessa personer hamnar som känt sällan på IVA och sjukhuset (fast inlagda på IVA i Värmland ökar t.ex. troligen p.g.a deltan). Det behöver därför inte självklart betyda att antal smittade fortsätter minska bara för att antal inlagda överlag i Sverige minskar.

Då vi inte kan få se siffrorna får vi väl helt enkelt lita på Tegnell. (Även om erfarenheten gör det lite svårt )
– Vi har ju en ganska snabb minskning, som fortsätter. Men den innebär ju inte att pandemin är över, utan det är ju viktigt med en fortsatt vaksamhet, säger Anders Tegnell.

Coronasmittan minskar alltså totalt i Sverige. Men deltavarianten av viruset har spridits mer. Nu har man hittat minst 207 fall, i 13 olika regioner. För en vecka sedan var det 71 fall. Det har spridits till flest personer i regionerna Värmland, Kronoberg och Blekinge.
https://sverigesradio.se/artikel/smittan-fortsatter-att-minska-i-sverige
Från idag kl 13.51.

Siffror som vi alla kan få ta del av kommer hoppningsvis presenteras nästa vecka.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-18 kl. 18:57.
Citera
2021-06-18, 19:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Av mer än 1000 personer blev 56 smittade och 6 av dessa var vaccinerade? Ser trots allt ut att stämma ganska bra med hur pass effektiva vaccinerna är. Hade varit riktitg intressant att veta hur fördelningen av smittade med symptom ser ut. Alltså hur många av de 50 ovaccinerade respektive 6 vaccinerade har symptom liksom?

Det är inte vad som sägs i artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in