Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Lite konstigt att man inte får välja bort folk med funktionsnedsättning. Man ställer hela tiden krav på utbildning och kompetens.
Får man inte diskriminera mot funktionsnedsättningar i förhållande till jobbet; vad är då poängen med en intervju?
Ja det är klurigt. Det är som huvudregel förbjudet att neka en person arbete enbart på grund av funktionshinder. Om funktionshindret innebär att en inte uppfyller något avgörande yrkeskrav är det dock inte att se som diskriminering trots allt. (DL 2 kap 2 §) Om du ska bli polis eller militär får du exempelvis inte ha något neuropsykiatriskt funktionshinder. Detta räknas inte som diskriminering då yrket innebär att du kan hamna i många oförutsägbara och stressiga situationer som är svårare att hantera för en person med exempelvis autism.
En arbetsgivare är också skyldig att vidta skäliga åtgärder för att en person med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Just vad som är en "skälig" åtgärd är luddigt. I huvudsak handlar det om hurvida arbetsgivaren har råd att vidta åtgärderna och om det är praktiskt möjligt.
I ett fall på Södertörns högskola slog Arbetsdomstolen fast att skolan inte behövde göra anpassningar till en kostnad av en halv miljon kronor per år för att anpassa arbetsplatsen. Det har blivit kritiserat av jurister som menar att en stor statlig myndighet med en personalbudget på ungefär en halv miljard borde ha råd med det. Man ifrågasatte om det inte går emot regeln: “Vägran att anpassa en arbetsplats för personer med funktionsnedsättning utgör en förbjuden diskriminerande handling”. och skrivelsen att man “med avseende på de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna till fullo utnyttja tillgängliga resurser för att gradvis förverkliga konventionens rättigheter”.
Som bipolär kan jag väll vara glad att den här diskrimineringsgrunden finns, för det betyder att jag kan klamra mig fast på en arbetsplats även om jag är deprimerad och seg och långsam i perioder.