2021-06-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Utseendet har noll betydelse när det gäller arbete.
Det vet de flesta arbetsgivare...
Ska kärringen utesluta alla ovanligt fula människor också?
Så jävla förnedrande att utesluta någon på grund av utseende!
Har själv haft eget och jag kan lova att ett utseende har absolut ingenting med prestation på arbetet att göra..
Låt människor se ut som dom vill!
Vet inte vad du bedriver för verksamhet, men på många jobb är det otänkbart att skämma ut företaget med halstatueringar m.m.
På mitt företag kommer aldrig nån sån att jobba.
Citera
2021-06-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Utseendet har noll betydelse när det gäller arbete.
Det vet de flesta arbetsgivare...
Ska kärringen utesluta alla ovanligt fula människor också?
Så jävla förnedrande att utesluta någon på grund av utseende!
Har själv haft eget och jag kan lova att ett utseende har absolut ingenting med prestation på arbetet att göra..
Låt människor se ut som dom vill!

Stämmer ingenstans. Utseendet har stor betydelse, otroligt stor. Kan ge dig ett simpelt exempel:

-Hur skulle det se ut om statsministern Löfven plötsligt börjar gå på toppmöten i en rosa kjol? Haha. Ja men du fattar.
Sen är man ju ansiktet utåt i ett företag och och ska spegla företagets värderingar.
Citera
2021-06-18, 17:15
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Hur fan tänker man när man använder en dylik bild för att söka jobb? Förutom läpparna ser hon plastig ut, som om hon lagt på något jävla filter.Ta en mer seriös bild för tusan.
Citera
2021-06-18, 17:19
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Stämmer ingenstans. Utseendet har stor betydelse, otroligt stor. Kan ge dig ett simpelt exempel:

-Hur skulle det se ut om statsministern Löfven plötsligt börjar gå på toppmöten i en rosa kjol? Haha. Ja men du fattar.
Sen är man ju ansiktet utåt i ett företag och och ska spegla företagets värderingar.

Utseendet har stor betydelse var det ja.

https://static-cdn.sr.se/images/2071/3255399_2048_1152.jpg

Utöver detta skräckexempel så kommer ju Amanda Lind undan med sitt skatbo till hår.
Citera
2021-06-18, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac

Utöver detta skräckexempel så kommer ju Amanda Lind undan med sitt skatbo till hår.

Ja personen i länken är iaf vackrare än tjejen med anknäbben i OP.
Citera
2021-06-18, 17:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac

Att ha blomkrans vid vissa högtidliga firanden är helt i enlighet med svensk tradition.

Amanda Linds hår skulle förmodligen göra det svårt att få jobb på den vanliga arbetsmarknaden, men nu är hon ju MP-minister.
Citera
2021-06-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Utseende har visst betydelse när det gäller arbete. Faktiskt stor betydelse.
Halstatuering och ankläppar är fruktansvärt fult -det vet alla.
Chanserna att få jobb med det utseendet minskar drastiskt.
Är du dum. De jag känner som arbetsgivare skulle aldrig anställa människor med halstatueringar eller i ansikte. Troligtvis ej tydliga fillers heller. De får ju tänka på sitt rykte. Osedvanligt korkad kommentarer.
Läs hela tråden så ser du vad folk tycker!!
Citera
2021-06-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Vart du lika kränkt som Ronja?
Kränkt?
Citera
2021-06-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Lite konstigt att man inte får välja bort folk med funktionsnedsättning. Man ställer hela tiden krav på utbildning och kompetens.

Får man inte diskriminera mot funktionsnedsättningar i förhållande till jobbet; vad är då poängen med en intervju?

Ja det är klurigt. Det är som huvudregel förbjudet att neka en person arbete enbart på grund av funktionshinder. Om funktionshindret innebär att en inte uppfyller något avgörande yrkeskrav är det dock inte att se som diskriminering trots allt. (DL 2 kap 2 §) Om du ska bli polis eller militär får du exempelvis inte ha något neuropsykiatriskt funktionshinder. Detta räknas inte som diskriminering då yrket innebär att du kan hamna i många oförutsägbara och stressiga situationer som är svårare att hantera för en person med exempelvis autism.

En arbetsgivare är också skyldig att vidta skäliga åtgärder för att en person med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Just vad som är en "skälig" åtgärd är luddigt. I huvudsak handlar det om hurvida arbetsgivaren har råd att vidta åtgärderna och om det är praktiskt möjligt.

I ett fall på Södertörns högskola slog Arbetsdomstolen fast att skolan inte behövde göra anpassningar till en kostnad av en halv miljon kronor per år för att anpassa arbetsplatsen. Det har blivit kritiserat av jurister som menar att en stor statlig myndighet med en personalbudget på ungefär en halv miljard borde ha råd med det. Man ifrågasatte om det inte går emot regeln: “Vägran att anpassa en arbetsplats för personer med funktionsnedsättning utgör en förbjuden diskriminerande handling”. och skrivelsen att man “med avseende på de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna till fullo utnyttja tillgängliga resurser för att gradvis förverkliga konventionens rättigheter”.

Som bipolär kan jag väll vara glad att den här diskrimineringsgrunden finns, för det betyder att jag kan klamra mig fast på en arbetsplats även om jag är deprimerad och seg och långsam i perioder.
Citera
2021-06-18, 18:02
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111

Du behöver ju inte överdriva.. Löfven hade säkert skapat en ny trend..🤣😂
Citera
2021-06-18, 18:09
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Piercing och ankläppar går bort.

Ja må så vara, det var hans pompösa stil kombinerat med den värsta svengelska stavningen på länge som jag påpekade. Men det flög över ditt huvud.
Citera
2021-06-18, 18:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
En arbetsgivare är också skyldig att vidta skäliga åtgärder för att en person med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Just vad som är en "skälig" åtgärd är luddigt. I huvudsak handlar det om hurvida arbetsgivaren har råd att vidta åtgärderna och om det är praktiskt möjligt.

I ett fall på Södertörns högskola slog Arbetsdomstolen fast att skolan inte behövde göra anpassningar till en kostnad av en halv miljon kronor per år för att anpassa arbetsplatsen. Det har blivit kritiserat av jurister som menar att en stor statlig myndighet med en personalbudget på ungefär en halv miljard borde ha råd med det. Man ifrågasatte om det inte går emot regeln: “Vägran att anpassa en arbetsplats för personer med funktionsnedsättning utgör en förbjuden diskriminerande handling”. och skrivelsen att man “med avseende på de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna till fullo utnyttja tillgängliga resurser för att gradvis förverkliga konventionens rättigheter”.

Som bipolär kan jag väll vara glad att den här diskrimineringsgrunden finns, för det betyder att jag kan klamra mig fast på en arbetsplats även om jag är deprimerad och seg och långsam i perioder.

Sådana här krav gör det förstås än mer kostsamt att anställa dessa personer vilket i sin tur gör det svårare för dem att bli anställd. Det gäller bara att hålla tungan i rätt mun här och neka personen jobb av juridiskt hållbara anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in