Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Sannolikt har hon genomfört plastikoperation men utseendet är alltid en följd av beteendet. Vilken frisyr har du t.ex?
Den här typen av omedelbara omdömen baserat på vad våra sinnen upplever, syn, lukt, hörsel osv. är inte 100% träffsäkra men på savannen är det viktigt med omedelbara omdömen och det är därför nedärvt i oss och det är en förklaring till vår framgång som art. Faktum är nog att alla arter har utvecklat detta, de som inte har gjort det finns inte längre med oss.
Visst om det inte är tidskritiskt kan vi göra djupare undersökningar men det är naturligt för oss att göra snabba omdömen även om de är grova. Ska man anställa en person och får hundra ansökningar vill man nog också göra en del snabba omdömen för att sålla bort dem man inte tror på och undersöka ett mindre antal mer noggrant.
Visst, det fetade kan jag hålla med om.
Men varför försätta sig i en sådan situation om man nu skall anställa någon?Varför inte be personen i fråga skriva en kortare essä om sig själv eller genomför en kortare intervju via zoom/telefon.
Jag vill nog hävda att utseendet är generellt är en dålig prediktor för beteende. Jag tror vi får vara överens om att inte vara överens.
Vilket förvisso Aumann (1976) visade att man inte inte kan vara:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aumann's_agreement_theorem