Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Jag tror inte vi gör det "allt mer", vi har alltid gjort det. Det har utvecklats som en överlevnadsinstinkt hos oss så man ska nog akta sig för att säga att det medför nackdelar, då skulle det inte ha utvecklats.
Och som sagt, utseendet kan många gånger säga något om personligheten och beteendet hos personen.
Det finns omfattande forskning hur vi väljer parter som är evolutionärt stabilt. Symmetriskt ansikte (attraktivt) är en bra proxy för att individen inte haft några allvarligare sjukdomar. Så detta argument köper jag utan förbehåll.
Plastikkirurgi och då i synnerhet ankläppar är, ur ett evolutionärt perspektiv, en helt ny fenomen, varför jag har mycket svårt att se hur ett evolutionärt stabilt beteende skulle kunna hinna utvecklas så pass snabbt.
Man skulle dock kunna tänka sig att "märkligt utseende" (tolka mig välvilligt) skulle kunna betraktas som negativt från ett evolutionärt perspektiv.
För en tänkande människa borde beteende vara en betydligt bättre kategoriserare än utseende. Jmf t.ex. Ted Bundy som många kvinnor fann attraktiv. Hade de tittat lite närmare på hans beteende och hans brutna arm borde de kunna ha anat oråd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Ditt exempel med nobelpristagare som helt struntar hur de är klädda styrker snarare det jag säger, det beteendet visar att de fäster större vikt vid andra saker och är kanske helt uppslukade av sitt arbete och mission. Sådana personer skulle knappast ägna sig åt plastikoperationer eftersom de fokuserar på andra saker.
Jo, där har du en poäng.