2021-06-18, 14:25
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, grattis att du svarade på din egna fråga.

Israel lämnade Gaza 2005. Hamas vann 2006. Blockaden infördes 2007 (inkl. Egypten och EU) Svårt att fatta?

För att de attackerar Israel dagligen.
Då håller du med om att Israel började sin bana som stat mha terrorism, där Irgun var en av terroristorganisationerna. Du måste väl minnas vilka som mördade Folke Bernadotte.

Att skylla dagens situation enbart på palestinier och Hamas är ren historierevisionism.

Israel har aldrig velat ingå fred med palestinier eftersom man har kunnat mha amerikanskt stöd peka långfinger åt världssamfundet , samt fortsätta förtrycket av paletinier i Gaza och på Västbanken.

Varför tror du att palestinier attackerar Israel? Har det kanske något med olagliga judiska bosättningar på Västbanken att göra? Har det kanske något med vräkningar av palestinska familjer i Jerusalem att göra?

Ingen rök utan eld.
Citera
2021-06-18, 14:29
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Idèn om att Judar ska återvända till sina religiösa rötter och mark är betydligt äldre än så
Återigen ser du på rättvisan genom religiösa glasögon.

Hur kan du ens tro att en invandrad ryss som påstår sig ha judiska rötter får bygga hus på Västbanken i och med hans/hennes "religiösa rötter", samtidigt palestinier boende i omr[det sedan generationer vräks av ockupationsmakten?

Förklara gärna, utan att dra in Abraham, Mohammed och de andra farbröderna.
Citera
2021-06-18, 14:53
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Återigen ser du på rättvisan genom religiösa glasögon.

Hur kan du ens tro att en invandrad ryss som påstår sig ha judiska rötter får bygga hus på Västbanken i och med hans/hennes "religiösa rötter", samtidigt palestinier boende i omr[det sedan generationer vräks av ockupationsmakten?

Förklara gärna, utan att dra in Abraham, Mohammed och de andra farbröderna.

Jag tror en eller flera Gudar förmodligen inte finns, anledningen till att jag här nämner religion är att de inblandade kan inte sluta att prata om den och på vem sida Gud är (Hizbollah är det bästa exemplet). Kanske med reservation av palestiniernas grupper med Kommunistisk ideologi och vissa andra. Jag skickar gärna lite länkar på folk från alla sidor som talar om Gud och religion, tja nästintill alla.

Här kommer ironin och det sorgliga fram, jag har svårt för law of return, att alla Judar överallt kan komma och göra aliyah till Israel. Jag förstår att det kan kännas konstigt och orättvist.

Vips så hoppar det dock fram de som skriver:

I mina ögon är det väldigt simpelt, antingen är man EMOT judarna, eller så är man med dom.

Japp, Vit, arab, svart, gul.. vad har vi gemensamt? Vi gillar inte judar

(Om att Judar åker till Israel) Hoppas alla varldens judar horsammar ropet. Tycker att araber kan klara jobbet battre an nassarna - fan vad manga overlevde.

Juden o araben ser lika ut men juden ar den som ser smutsig ut

Judar fick medborgerliga rattigheter i Sverige 1870, ungefar samma tid som zigenare. Bada besluten felaktiga o maste aterkallas.

Allah säger om dagens judar:

17:4] Genom uppenbarelsen gav Vi Israels barn en varning: "Två gånger kommer ni att störa ordningen och fördärva sederna på jorden och visa ett högmod utan gräns."

Och så inser jag att det finns människor som alltid kommer att hata, som inte vill ha Judar någonstans alls. Och då inser jag varför lagen behövs, iallafall ETT land litet som Slovenien där Judar alltid kan åka.

Vad jag skulle önska är att Judar kunde leva precis i vilka länder de ville, bära kippah. Jag önskar att law of return inte behövdes för jag fattar problemen med det, jag lyssnar till den andra sidan.

Båda folken har upplevt och upplever orättvisor, önskar att den karusellen kunde stanna.
Senast redigerad av Termos99 2021-06-18 kl. 14:59.
Citera
2021-06-18, 15:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Israel bombade Gaza ännu en gång i morse, andra gången efter vapenvilan.

Så går det när man är kaxig.
Citera
2021-06-18, 15:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Då håller du med om att Israel började sin bana som stat mha terrorism, där Irgun var en av terroristorganisationerna. Du måste väl minnas vilka som mördade Folke Bernadotte.

Jag har aldrig försvarat Irgun. Ser inte din poäng heller eftersom araberna hade varit igång och dödat judar i mer än tio år innan Irgun ens grundades.

Citat:
Att skylla dagens situation enbart på palestinier och Hamas är ren historierevisionism.

Det är ingen som enbart skyller på palestinierna. Det är dock enbart palestiniernas fel att de inte har en stat.

Citat:
Israel har aldrig velat ingå fred med palestinier eftersom man har kunnat mha amerikanskt stöd peka långfinger åt världssamfundet , samt fortsätta förtrycket av paletinier i Gaza och på Västbanken.

Förstår inte varför Israel måste ha någon slags godvilja mot palestinierna, i synnerhet inte efter allt palestinierna orsakat.

Citat:
Varför tror du att palestinier attackerar Israel? Har det kanske något med olagliga judiska bosättningar på Västbanken att göra? Har det kanske något med vräkningar av palestinska familjer i Jerusalem att göra?

De attackerade Israel långt innan det fanns några bosättningar på Västbanken:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_killings_and_massacres_in_Mandatory_Palest ine
Citera
2021-06-18, 15:12
Medlem
Citat:
Hur mycket satsar ni på att palestinierna inte kommer att ta emot vaccinen?

https://www.timesofisrael.com/israel-to-give-palestinians-1-2-million-covid-vaccines-in-coming-days-report/

Ockupationsmakten är tvungna att ge vård till palestinierna. Palestina får inte köpa vaccin själva Israel förbjuder det!
Citera
2021-06-18, 15:14
Medlem
Citat:

Det är Israel som är kaxiga barnmördare. Utan USAs pengar hade de inte ockuperad Palestina.
Citera
2021-06-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Det är Israel som är kaxiga barnmördare. Utan USAs pengar hade de inte ockuperad Palestina.

Barn dör tyvärr på båda sidor.

Hamas riktar dock in sig helt och fullt på civila mord utan urskiljning.
Citera
2021-06-18, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
För att stödja skrivbordstillverkarna så säger jag igen att jag inte vill berätta för Israeler eller Palestinier hur de ska leva sina liv, hur de ska lösa den konflikt de båda har med varandra.
Du går ständigt in på allt du tycker palestinierna gör fel och du har inga problem att säga att det finns saker de kunde göra. Först när du får frågan vad de skulle göra mer konkret duckar du bakom att du inte vill berätta för dem vad de skall göra. Var lite konsekvent!
Citat:
Nu är du bara fånig, jag har flertalet gånger skrivit att nuvarande situation inte är långsiktigt hållbar och att jag vill se en fred båda folken kan leva med.
Så hur var det nu med att du inte ville tala om för dem hur de skall leva sina liv? Vad har ens vad du "vill" med saken att göra? Tror du folk där nere bryr sig ett jota om vad du vill? Vad det handlar om är att Israel tar över mer och mer mark medan du skyller på palestinierna. Skall omvärlden få något inflytande är det med maktmedel, förslagsvis sanktioner mot ockupationsmakten, inte med några floskler om att vargen skall lägga sig ned bredvid lammet.
Citat:
Du nämnde det kollektiva självmordet och jag sa att jag inte försvarade religiösa fanatiska handlingar. Är Masada en symbol för motstånd fine jag förstår, men idèn med självmord förstår jag inte.
Så varför svär en massa IDF-soldater eden just där? Varför har de sin Samson option att ta världen med sig om de riskerar förlora?
Citera
2021-06-18, 15:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Israel stoppar en demonstration med våld:

Israeli forces attack Al-Aqsa protesters during Prophet rally

At least 47 Palestinians also hurt by tear gas, rubber bullets near the town of Beita in the occupied West Bank, says Palestine Red Crescent.

Israeli forces attack Al-Aqsa protesters during Prophet rally | Middle East News | Al Jazeera
Citera
2021-06-18, 16:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney

Jo, de ockuperade Västbanken och Gaza innan de fick ett enda öre av USA.
Citera
2021-06-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Barn dör tyvärr på båda sidor.

Hamas riktar dock in sig helt och fullt på civila mord utan urskiljning.

Nej det är Israel som riktar sig in på civila bostäder. Finns inget bevis att hamas gömmer sig där. Bara tomma ord utan bevis från Israel.

Förhoppningsvis kommer ICC väcka åtal mot Israel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in