2021-06-17, 23:29
Medlem
DeValeras avatar
4. Jul
Citera
2021-06-17, 23:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vi har en stad i ett land, som delar namn med en provins i ett annat land.

Staden finns i Brailien. Nu är du på rätt kontinent med provinsens namn.

*pust* Sao Thomé (halva ögruppen, kan ju ses som provins!) samt brasse-staden Sao Thomé das letras...?

Scannat hela f d portugisiska Afrika...
"We're so sorry, uncle Albert
But we haven't done a bloody thing all day...
" ...måste ha missat den, dissat som "låter för afrikanskt".

Om ingen annan kommer emellan kanske jag återupptar detta Sisofysprojekt i morgon... kanske....

Polade med en Chloé - snygg angoles-portugisiska - får man "ringa en vän" ...efter 25 år???
Citera
2021-06-17, 23:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
*pust* Sao Thomé (halva ögruppen, kan ju ses som provins!) samt brasse-staden Sao Thomé das letras...?

Scannat hela f d portugisiska Afrika...
"We're so sorry, uncle Albert
But we haven't done a bloody thing all day...
" ...måste ha missat den, dissat som "låter för afrikanskt".

Om ingen annan kommer emellan kanske jag återupptar detta Sisofysprojekt i morgon... kanske....

Polade med en Chloé - snygg angoles-portugisiska - får man "ringa en vän" ...efter 25 år???

Nej vi håller oss till det afrikanska fastlandet. Jag tror till och med att du besökte provinsen i en annan fråga, då vi var ute efter den största staden i den provinsen.

Om du letar i den andra änden också så att säga och försöker hitta brasilianska charterstäder så ror du nog lätt hem det.
Citera
2021-06-17, 23:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nej vi håller oss till det afrikanska fastlandet. Jag tror till och med att du besökte provinsen i en annan fråga, då vi var ute efter den största staden i den provinsen.

Om du letar i den andra änden också så att säga och försöker hitta brasilianska charterstäder så ror du nog lätt hem det.

Finns ju inget Cabinda i Brasseland! (möjligen Magnusland)??????????????
Citera
2021-06-17, 23:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
4. Jul

Natal så klart!

(ligger ju i Sydafrika... clever luring.... )

Det här gjorde jag svårt i onödan.... skulle utgått fr Brasilien...
Citera
2021-06-18, 00:10
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Natal så klart!

(ligger ju i Sydafrika... clever luring.... )

Det här gjorde jag svårt i onödan.... skulle utgått fr Brasilien...

Rätt, snyggt taget! Två veckor i Natal i pris och äran att ställa en ny fråga!
Citera
2021-06-18, 00:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Rätt, snyggt taget! Två veckor i Natal i pris och äran att ställa en ny fråga!

Obrigado!

Läkaren hade fel - mina upprepade skalltrauman HAR gett irreversibla skador! Natal (Bra) är ju fan stort!
Skulle ha skitit i Google och tänkt till i stället... ...nu satt jag och bokade av provinser i Angola, Mozambique, Guinea-Bissau etc - stället för att tänka utanför boxen, och bara TÄNKA!

Nevermind, f ö - apropå ingenting gillar jag brassarnas inskription på flaggan; "ordning och framsteg", lite lagom halvfascistiskt.

Vill någon nattuggla ta över så är det ok?

(annars säger jag utan några jämförelser i övrigt som MacArthur, "I shall return" -> isf i morgon f m -> må väl DeValera, och övriga!
Citera
2021-06-18, 09:55
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Vill någon nattuggla ta över så är det ok?
Natten är visserligen över men jag antar att erbjudandet kvarstår så jag kör en:

1. Känd karismatisk kvacksalvare (eller möjligen missförstått helgon) hade en dotter som i denna stad råkade ut för drabbning med en björn

2. Staden har tidigare haft biltillverkning

3. Ligger ej i Sydamerika
Citera
2021-06-18, 10:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Natten är visserligen över men jag antar att erbjudandet kvarstår så jag kör en:

1. Känd karismatisk kvacksalvare (eller möjligen missförstått helgon) hade en dotter som i denna stad råkade ut för drabbning med en björn

Känner så väl igen björnstoryn - men hittar inget (om isf någon av Heliga Birgittas döttrar). Baserat på tvåan, samt att det är en gammal anrik stad, slänger jag dock iväg ett långskott på Nyköping..?
Citera
2021-06-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga

Peru, Indiana. Rasputins dotter Maria överfölls av björn då hon joibbade på circus
Citera
2021-06-18, 13:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Peru, Indiana. Rasputins dotter Maria överfölls av björn då hon joibbade på circus

Snyggt plockat! (känns rätt och förklarar trean, ganska långt från Nyköping... ).
Citera
2021-06-18, 14:48
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Känner så väl igen björnstoryn - men hittar inget (om isf någon av Heliga Birgittas döttrar). Baserat på tvåan, samt att det är en gammal anrik stad, slänger jag dock iväg ett långskott på Nyköping..?
Ledtråden kanske var lite felaktigt formulerad, Rasputin har ju aldrig (så vitt jag vet) blivit helgonförklarad. Jag använde ordet i mer vid bemärkelse. Denne charmerande charlatan hade ju en touch av halvgalet helgon över sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Absolut! Peru är helt riktigt!

Bilmärket i fråga hette Model.
Citat:
Early in the 20th century, Peru was home to a pioneering automobile maker, Model Automobile Company; like many other early automobile manufacturers, Model did not survive.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peru,_Indiana

Rasputina och björnen:
Citat:
Mariya Rasputina, daughter of Grigori Rasputin, was mauled by a bear in Peru while working for the Hagenback-Wallace Circus, but survived.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peru,_Indiana

Citat:
förklarar trean
Ledtråd 3 b hade blivit att staden ej heller ligger i Florida! Peru ligger nämligen i Miami county.

Marron vinner kavaj i kobraormskinn, khakiskjorta, Brittiska imperieordens medalj samt rätten att få ställa ny fråga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in