2019-11-08, 20:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gick i flera städer.
São Paulo?

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Staden är inte Rio de Janeiro

2b) Vad ser vi på bilden?

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rätt! 1)Fotbollsmatcher hölls i Belo Horizonte under VM 2014 och sommar-OS 2016. 2) En bild på en vacker horisont, Belo Horizonte betyder just det. 3) Brasilianska med BH, BH är stadens smeknamn(förkortning av Belo Horizonte). 4) Utbåtsräddningsfartyget Belos, Belos minus S ger början på stadens namn.

Resa till Brasilien, strandhatt och frågan till dig!

Ställer mig i skamvrån, som sagt.
Citera
2019-11-08, 20:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Nädå, det behöver du inte. Jag tänkte också på Rio spontant. (Sekundärt tänkte jag på OS i Mexiko 1968, även om Mexiko tillhör Nordamerika rent geografiskt, så kulturellt Latinamerika, vilket jag som "träskalle" ser som samma sak..)
Citera
2019-11-08, 21:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Tycker jag inte du ska göra! Tanken var ju att man skulle tänka på Rio, så det var en liten luring..
Citera
2019-11-09, 14:01
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Det fetade: Knepig uppgift, inte ens 3000 kvadratkilometer, och New York (NYC) har
The City of New York is a vast metropolitan region, occupying a total of 8,683 square kilometers. https://www.worldatlas.com/articles/largest-cities-in-the-world-by-land-area.html

-Nåja, man ska väl ta sydstatarnas uppgifter med flera nypor salt.. (Själv fick jag lära mig i småskolan att Kiruna var/är världens största stad ytmässigt..)
Men men.
Uppgiften om "8,683 square kilometers" syftar på staden New Yorks storstadsregion. Detta inkluderar inte bara staden New York utan även 5 städer i New Jersey och 6 städer i Connecticut.

Se här --> https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_metropolitan_area

Uppgifterna om att Jacksonville är största staden på det kontinentala USA kommer från nationell nivå (United States Census Bureau).

Se här ---> https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_cities_by_area

Enligt uppgifterna från 2010 är Jacksonville 2,265 kvadratkilometer stort medans staden New York är 1,213 kvadratkilometer.

Den sida du länkar till anger att New Yorks storstadsområde utgör 8,683 kvadratkilometer medans Wikipediaartikeln anger 11,640 kvadratkilometer...vilket utav detta som är riktigt vet jag ej.
Senast redigerad av Ynglingasaga 2019-11-09 kl. 14:08.
Citera
2019-11-11, 17:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Uppgiften om "8,683 square kilometers" syftar på staden New Yorks storstadsregion. Detta inkluderar inte bara staden New York utan även 5 städer i New Jersey och 6 städer i Connecticut.

Se här --> https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_metropolitan_area

Uppgifterna om att Jacksonville är största staden på det kontinentala USA kommer från nationell nivå (United States Census Bureau).

Se här ---> https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_cities_by_area

Enligt uppgifterna från 2010 är Jacksonville 2,265 kvadratkilometer stort medans staden New York är 1,213 kvadratkilometer.

Den sida du länkar till anger att New Yorks storstadsområde utgör 8,683 kvadratkilometer medans Wikipediaartikeln anger 11,640 kvadratkilometer...vilket utav detta som är riktigt vet jag ej.

Beror också på hur man tolkar "kontinentala", Alaska ligger på kontinenten, och Sitka är tydligen störst.. ("The "48"" brukar man säga om staterna som "hänger ihop"..).

Skit samma, vatten under bron..
På tal om vatten under bron:

En ny ledtråd om staden vi NU söker:
Finns en del broar, och staden är "full av vatten" eller vad nu Robban Broberg sjöng om..
Citera
2019-11-11, 17:54
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Beror också på hur man tolkar "kontinentala", Alaska ligger på kontinenten, och Sitka är tydligen störst.. ("The "48"" brukar man säga om staterna som "hänger ihop"..).

Skit samma, vatten under bron..
På tal om vatten under bron:

En ny ledtråd om staden vi NU söker:
Finns en del broar, och staden är "full av vatten" eller vad nu Robban Broberg sjöng om..
Angående definitionen av det kontinentala USA utgick från denna Wikipediaartikel --> https://en.wikipedia.org/wiki/Contiguous_United_States

På nya frågan gissar jag Venedig (även om jag inser att det förmodligen ej är rätt).
Citera
2019-11-11, 19:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Angående definitionen av det kontinentala USA utgick från denna Wikipediaartikel --> https://en.wikipedia.org/wiki/Contiguous_United_States

På nya frågan gissar jag Venedig (även om jag inser att det förmodligen ej är rätt).

Venedig/Venezia är inte heldum gissning. Men staden som eftersöks är (ännu) inte så blötlagd som Venedig.

Men gott om vatten, många broar och närheten till havet har "vår stad" tillsammans med Venedig.
Citera
2019-11-11, 20:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Venedig/Venezia är inte heldum gissning. Men staden som eftersöks är (ännu) inte så blötlagd som Venedig.

Men gott om vatten, många broar och närheten till havet har "vår stad" tillsammans med Venedig.

Ännu väldigt stort utfallsrum, men drar till med... ...Amsterdam..?
Citera
2019-11-11, 21:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ännu väldigt stort utfallsrum, men drar till med... ...Amsterdam..?

Ligger rätt närmare här, gällande gissningar. Men annan stad, som var (och är fortfarande) full av vatten och liknande problem. -Oavsett vad folk (och stadsledningen) påstår. Väldigt centralt ligger dock staden, och har bara någon timma (knappt) till övriga världen. Bra kommunikationer alltså.
Citera
2019-11-11, 22:44
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ligger rätt närmare här, gällande gissningar. Men annan stad, som var (och är fortfarande) full av vatten och liknande problem. -Oavsett vad folk (och stadsledningen) påstår. Väldigt centralt ligger dock staden, och har bara någon timma (knappt) till övriga världen. Bra kommunikationer alltså.
Rotterdam kanske? Vill minnas att de har Europas största hamn.
Citera
2019-11-12, 01:10
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Nytt resmål, dvs. ny stad:
  • Föreslagen ny huvudstad
  • Om unionen skulle återuppstå alltså vilket är föga troligt, men staden ligger centralt.
  • Staden fanns inte när unionen existerade.
  • Unionen upplöstes för många många år sedan.
  • Unionen skulle inte bli en supermakt, men nästan en stormakt..
  • Staden ligger centralt, och har goda kommunikationer, stora maktcentra ligger inte ens två timmar bort.

Göteborg?

Unionen skulle då förstås vara Kalmarunionen, vilken det säkerligen finns någon som föreslagit ska återuppstå (och varför inte med Göteborg som huvudstad?).

Göteborg grundades långt efter att Kalmarunionen gått i graven.

Jag vet inte hur lång restiden är mellan Göteborg och de olika nordiska huvudstäderna, men 2 timmar eller mindre med flyg låter rimligt i fråga om Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

Staden ligger vid vattnet och har ju ett par kända broar.
Citera
2019-11-12, 20:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Göteborg?

Unionen skulle då förstås vara Kalmarunionen, vilken det säkerligen finns någon som föreslagit ska återuppstå (och varför inte med Göteborg som huvudstad?).

Göteborg grundades långt efter att Kalmarunionen gått i graven.

Jag vet inte hur lång restiden är mellan Göteborg och de olika nordiska huvudstäderna, men 2 timmar eller mindre med flyg låter rimligt i fråga om Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

Staden ligger vid vattnet och har ju ett par kända broar.

Helt rätt!
Flyg till Helsingfors och Berlin tar en timme, och övriga "EUropa" typ två timmar.
(Köpenhamn hinner flyget knappt lyfta innan det ska landa, Oslo samma sak)

Över till dig och nästa resmål!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in