Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Så du är apartheidförepråkare. Då tror jag ärligt talat inte vi har mycket att tala vidare om. Du hör hemma på historiens soptipp bland andra högerextremister.
Nej, jag är inte apartheidförespråkare.
Jag är för en tvåstatslösning som de flesta. Gränsdragningen avgörs av förhandlingar.
Palestinerna vill inte vara medborgare i Israel. Israeliterna vill inte heller ha dem som medborgare. Så varför tvinga fram en sådan lösning, det vore en verkligt tickande bomb.
Hamas förkastade Arafats förhandlingslösning. Det ledde till upplopp och en serie terrordåd i Israel. En våg av självmordsbombare mot mjuka civila mål.
Israel flyttar fram sina positioner därpå och bygger en skyddsmur. På så sätt får man slut på bomberna.
Problemet med Hamas är ju att de lever på att radikalisera sin befolkning. de söker inte en fredlig lösning, accepterar inte Israel.
Jag läste några röster från Palestina om hur tråkigt och jobbigt det var med våldet, men att det verkade vara enda sättet att få upp frågan på agendan. Och så är det ju, när Hamas gör sina bondeoffer och ställer civila i skottlinjen som skydd så är ju ni i vänstern där och eldar på.
Så fortsätter vanvettet ett varv till. Fredsrörelsen i Israel dog ut med intifadan efter Camp David. I Palestina dog den med Arafat (som väl inte är så poppis idag, ingen pratar om honom.)
Den enda rimliga strategin är en förhandlingslösning och den bör springa ur civilt motstånd i Palestina. Det är den effektiva strategin och det är vad ni i vänstern bör uppmuntra och premiera. Inte de har perversa galenskaperna.