Citat:
Ursprungligen postat av
Core.
Nu skrev du det här för snart en månad sedan, men undrar rent generellt. Som jag förstår det så ska marknadshyror på sikt innebära att fler bygger=mindre bostadsbrist= konkurrens tar ned hyrorna. Har jag fel?
Men innan det byggs ikapp måste ju huspriserna fortsätta skjuta i höjden och det lär skapa kaos på bostadsmarknaden i många år först.
Bara en spekulation.
Det är väl tanken, men jag är inte helt övertygad. De kostnader som företagen har kommer ju finansieras med obligationer så avkastningskravet för byggarna lär utgöra ett stopp för hur mycket hyrorna kan gå ner. Så om folk inte vill bo i en trea för 20k (vilket jag tycker låter lite lågt, här kan du hitta tvåor riktade mot studenter för typ 12-14 tusen i månaden), vad är egentligen vunnet? Är det verkligen så svårt att bara göra det billigare och enklare att bygga?
Det här bara stinker dålig politik, som alla förslag centerpartiet lägger fram. Dom enda som kommer tjäna på det här är ett fåtal kapitalstarka företag (och inte fastighetsföretag som kollektiv).