2021-06-17, 18:46
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
S menar väl att V skulle kunna väcka frågan om misstroendevotum när regeringens förslag läggs fram, när V ser vad förslaget innehåller. De partier som då vill haka på ett misstroendevotum och fälla regeringen - även om de gillar regeringens förslag i den här specifika frågan - skulle kunna rösta igenom misstroendet då.

Problemet är bara att remissrundan kommer göra att ett förslag från regeringen kommer läggas fram först under 2022. Och då tänker V att det ordinarie valet är så pass nära att de inte kommer få med sig M och KD på att fälla regeringen. M och KD kommer istället släppa igenom förslaget och satsa på att vinna det ordinarie valet.

Precis, men om de skulle vänta tills förslaget läggs fram så är ju skadan redan skedd enligt Vänsterpartiets syn på saken. Och då finns det inte någon anledning att fälla regeringen för dem längre. Vilket innebär att de inte kommer kunna påverka ett skit. Nu kommer de ju i alla fall, möjligtvis, kunna stoppa förslaget, vilket är ju vad dem vill.
Citera
2021-06-17, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Dagens system är sjukt med folk som aldrig släpper sina lägenheter vare sig de behöver dem eller inte, och massa svarta pengar. Precis det som hände i kommunistländerna med allt från bilar till kött.

Men att bara huxflux införa rena marknadshyror kommer inte att fungera i det system vi nu har i Sverige. Underklassen och andra som inte kan försörja sig måste fortfarande ha någonstans att bo. Så det kommer bara att öka andelen bidragstagare enormt. Bidragen flyttas sedan från hyresgästerna till riskkapitalisterna som äger bostäder. Så kan vi inte slösa med skattepengar.

Jag bor själv i en orimligt billig liten hyresrätt i Göteborg som garanterat kommer få kraftigt höjd hyra ifall riktiga marknadshyror införs. Men jag försöker att inte tala i egen sak i denna fråga. Jag har råd med högre hyra och troligen väljer jag köpebostad om hyran blir mycket högre.

Kommer byggandet att öka med marknadshyror? Där finns det studier som visar både och så datan är minst sagt skakig. Bostadsbrist och marknadshyror i skön kombination leder till drömläge för fastighetsägarna. Nu tror jag inte det kommer att hända dock. Inga rena marknadshyror på närmaste 30 åren.

Problemet är att ett sjukt system fått växa fram under så lång tid att det nu nästan inte går att ändra på.

Marknadshyror i nyproduktion är vad saken handlar om. Din lägenhet skulle alltså inte beröras, så du kan vara lugn du pratar inte i egen sak.
Citera
2021-06-17, 18:48
Medlem
AreYouBacks avatar
De går inte att lösa detta utan ett nyval. Talmansrundor och gul-blått block tar makten. Det blir inget nyval.
Citera
2021-06-17, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det skulle innebära att blåsningen av C+L är fullbordad, de fick bara tomma löften som inte infriades och priset för L blir att de skickas ut från riksdagen.
C och L står med långa näsor. V triumferar. S är glada för att de slipper JÖKEN, utan att själva kunna klandras för ett svek. De kan även i kommande val fria till C.

Jag kommer ihåg när L och C förhandlade med S om stöd för Löfven. Hur media blickade tillbaka mot tidigare samarbeten med S, när C och L ALLTID ALLTID förlorat på det. Jaha. Nu igen.
Citera
2021-06-17, 18:52
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Dagens system är sjukt med folk som aldrig släpper sina lägenheter vare sig de behöver dem eller inte, och massa svarta pengar. Precis det som hände i kommunistländerna med allt från bilar till kött.

Men att bara huxflux införa rena marknadshyror kommer inte att fungera i det system vi nu har i Sverige. Underklassen och andra som inte kan försörja sig måste fortfarande ha någonstans att bo. Så det kommer bara att öka andelen bidragstagare enormt. Bidragen flyttas sedan från hyresgästerna till riskkapitalisterna som äger bostäder. Så kan vi inte slösa med skattepengar.

Jag bor själv i en orimligt billig liten hyresrätt i Göteborg som garanterat kommer få kraftigt höjd hyra ifall riktiga marknadshyror införs. Men jag försöker att inte tala i egen sak i denna fråga. Jag har råd med högre hyra och troligen väljer jag köpebostad om hyran blir mycket högre.

Kommer byggandet att öka med marknadshyror? Där finns det studier som visar både och så datan är minst sagt skakig. Bostadsbrist och marknadshyror i skön kombination leder till drömläge för fastighetsägarna. Nu tror jag inte det kommer att hända dock. Inga rena marknadshyror på närmaste 30 åren.

Problemet är att ett sjukt system fått växa fram under så lång tid att det nu nästan inte går att ändra på.

Ett problem med för höga hyror är dock att områden som bebos utav pensionärer och vanliga arbetare kommer att fyllas på med bidragsberoende utlänningar ganska fort. Jag kommer ihåg när vi bodde i ett hyresområde som skulle "rustas upp" vilket ledde till att nästan alla flyttade ut ifrån området. Idag finns det knappt ett svenskt namn kvar på gatan trots att hyrorna är betydligt högre än genomsnittet i staden.

Jag är väldigt glad att vi köpte en lägenhet i ett lugnt område utan hyresrätter efter det.
Citera
2021-06-17, 18:58
Medlem
Kan bara konstatera att den svenska bostadsmarknaden är sjuk i alla jämförbara avseende (länder) svårt att hitta någon annan metropol/stad som liknar situationen i Sverige, gör om gör rätt!

Rösta bort skiten så man kan flytta hem igen!
Citera
2021-06-17, 19:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Ett problem med för höga hyror är dock att områden som bebos utav pensionärer och vanliga arbetare kommer att fyllas på med bidragsberoende utlänningar ganska fort. Jag kommer ihåg när vi bodde i ett hyresområde som skulle "rustas upp" vilket ledde till att nästan alla flyttade ut ifrån området. Idag finns det knappt ett svenskt namn kvar på gatan trots att hyrorna är betydligt högre än genomsnittet i staden.

Jag är väldigt glad att vi köpte en lägenhet i ett lugnt område utan hyresrätter efter det.

Javisst. Vi ser det redan idag att bostäder med höga hyror (nyproduktion har redan rätt så jävla höga hyror) främst bebos av bidragstagare. Det är bara de som har råd att bo där.

Jag menar att just den effekten blir ännu mer oerhört enorm om vi inför marknadshyror rakt över.

Vanligt folk får göra som man gör i London: Man får packa ihop sig fler personer i varje lägenhet. Allt medans familjen Khan med sju barn vägg i vägg får sin lya pröjsad av kommunen!
Citera
2021-06-17, 19:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Marknadshyror i nyproduktion är vad saken handlar om. Din lägenhet skulle alltså inte beröras, så du kan vara lugn du pratar inte i egen sak.

Jag vet, men inlägget jag svarade på handlade om marknadshyror generellt!
Citera
2021-06-17, 19:07
Medlem
Citat:

Häromdagen var det en artikel i DI som förklarade hur problematiskt det kommer bli med framtida pensioner då våra "pensionsräddare" har för låg sysselsättning. Denna artikel tog i princip enbart hänsyn till garantipensioner så det blir ännu värre. Och trots det tar vi emot ännu fler...

Så marknadshyror eller bostadsbidrag/socialbidrag/socialen betalar 50K för en lägenhet känns lite som samma skit

"Asylanter" får idag dessutom gå före i kön till lägenheter i princip överallt.

Så... känns som allt är skitsamma. Kan knappast bli sämre med marknadshyror... Oavsett är vi inne på helt fel spår...
Citera
Medlem
Citat:

Har varit så länge i Malmö, nyproduktion och Kommunen kräver 20% av lägenheterna till invandrare och socialt utsatta. Invandrarna som idag bor utsatta områdena ställer sig i bostadskön och kräver sen en ny lght när det är deras tur.
Kommunen betalar gladeligen den fördubblade hyran, de till och med försvarar det med att de har rätt till den nya lght eftersom de stått i kön.
När de arbetade svenskarna upptäcker vilka som är deras grannar, otrygghet, sopor på gården etc. så flyttar dom också och kommunen fyller på med fler.
Citera
Medlem
Inte en chans att Löfven utlyser extraval om han blir fälld på måndag. Istället kommer han avgå och leda en övergångsministär medan talmannen kör sina rundor. Förra gången tog det 4 månader. Jag gissar på längre tid nu, kanske sex månader. Sen kanske det utlyses extraval i januari, och valet hålls i april. Ingen regering kommer hinna bildas innan valet i september 2022. Löfven leder övergångsministären ända tills dess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Nämn en djävel som "inte behöver sitt boende."

Min kompis bor i andrahand sedan 7-8 år tillbaka. Gubben som står på kontraktet har flyttat ut ur länet, bor i ett hus numera, och behåller lägenheten enbart för att kunna ge den till sin dotter när hon fyller 18 år.

Hon var typ 5 år när de flyttade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in