Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Ja det är första lektionen i nationalekonomi, * There ain’t no such thing as a free lunch*. Många som argumenterar för nuvarande system speciellt från vänster verka tro att just prisreglering på bostäder är en gratislunch.
Dagens system är sjukt med folk som aldrig släpper sina lägenheter vare sig de behöver dem eller inte, och massa svarta pengar. Precis det som hände i kommunistländerna med allt från bilar till kött.
Men att bara huxflux införa rena marknadshyror kommer inte att fungera i det system vi nu har i Sverige. Underklassen och andra som inte kan försörja sig måste fortfarande ha någonstans att bo. Så det kommer bara att öka andelen bidragstagare enormt. Bidragen flyttas sedan från hyresgästerna till riskkapitalisterna som äger bostäder. Så kan vi inte slösa med skattepengar.
Jag bor själv i en orimligt billig liten hyresrätt i Göteborg som garanterat kommer få kraftigt höjd hyra ifall riktiga marknadshyror införs. Men jag försöker att inte tala i egen sak i denna fråga. Jag har råd med högre hyra och troligen väljer jag köpebostad om hyran blir mycket högre.
Kommer byggandet att öka med marknadshyror? Där finns det studier som visar både och så datan är minst sagt skakig. Bostadsbrist och marknadshyror i skön kombination leder till drömläge för fastighetsägarna. Nu tror jag inte det kommer att hända dock. Inga rena marknadshyror på närmaste 30 åren.
Problemet är att ett sjukt system fått växa fram under så lång tid att det nu nästan inte går att ändra på.