2021-06-17, 18:26
Medlem
NoraIbsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Lite lustigt att hon skriver att en med äkta stora läppar kan råka ut för samma sak….
Som om det inte syns vad som är vad…

Inte helt otänkbart att det skulle kunna förekomma dock...Jag har en ganska klassisk stil men naturligt lite fylligare läppar och blont hår. Ett flertal gånger har jag fått frågan om jag ”har botox i läpparna”! En man tillade ett ”hehe, jag skulle blivit flickfotograf istället”, när han såg mig på jobbet. Och en kvinnlig karriärcoach för akademiker, framförde att det bästa tipset hon kunde ge till mig var att klippa håret riktigt kort och inte använda läppglans. (Hade lite ljust nuderosa läppbalsam till långbyxor, höghalsat och kavaj.) Jag kanske tar åt mig för mycket, men idag när det är 24 gr ute, har jag undvikit att vara lättklädd och har aldrig färg på läpparna längre. Känner mig alltid ledsen och nedtryckt i skorna av sådana här diskussioner och över risken att bli missuppfattad och kanske kommenterad med nedsättande epitet. Det känns som om vi långsamt börjar närma oss medeltida ideal...
Citera
2021-06-17, 18:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Någon som vet vad tjejer med fillers jobbar med? Det är inte helt ovanligt att man ser bilder på tjejer med fyllda läppar, men jag undrar om jag någonsin sett någon ha ett riktigt jobb? Influencer, Youtuber, bloggare. Men jag har nog inte sett någon med förstorade läppar på ICA, inom vården, på restaurang och framförallt inte bland de som städar. Städpersonal kan möjligen vara lite lätt sminkade med diskret läppstift eller något, men fillers, nej, det har jag aldrig sett.
Citera
2021-06-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Du har inte hög iq va? Det är en analogi och ett helt ärligt svar varför man tex inte anställer någon som säljare. Så svara ärligt stjärtgosse.
Om du inte var så efterbliven så borde du ha vetat att en synonym till "analogi" är "jämförbarhet". Så går det när man försöker spela smart men egentligen är rätt fattig på den fronten.
Afterbliwen du.
Citera
2021-06-17, 18:29
Medlem
Citat:
Är det också helt rätt att skriva "du ser så jävla trött, fet och sliten ut, du har ätit dåligt och förmodligen rökt. Vi måste tänka på vår image och av erfarenhet vet vi att feta och ohälsosamma människor är lata."?

Förstorade läppar är lika med psykiska problem.
Citera
2021-06-17, 18:31
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Om du inte var så efterbliven så borde du ha vetat att en synonym till "analogi" är "jämförbarhet". Så går det när man försöker spela smart men egentligen är rätt fattig på den fronten.
Afterbliwen du.

Vad i helvete vad du är efterbliven.
Citera
2021-06-17, 18:32
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle Lucas
Förstorade läppar är lika med psykiska problem.

Det är även övervikt. Lilla jävla fitta som inte kan svara.
Citera
2021-06-17, 18:32
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ja det var lite taskigt faktiskt. Varför inte bara ha ett standardsvar som så många andra företag har där det står något om att man har valt att gå vidare med andra sökande?

Det svaret som hon fick kändes lite väl personligt, som att det var meningen att såra henne.

Sen kan man ju tycka att det är alldeles för enkelt att såra unga människor idag. Om hon är nöjd med sina läppar så är det väl bara att gå vidare med livet och söka andra arbeten.

Det känns nästan som att hon vill använda det här och den nyfunna "rädslan" för att söka jobb, för att kunna slippa söka jobb ett tag.

Människor är alldeles för sköra idag. Arbetsgivaren i det här fallet har betett sig som ett svin, inget snack om den saken men den unga tjejen måste ju kunna hantera sådana här saker. Framförallt om hon nu har valt att modifiera sitt utseende kosmetiskt så har hon väl ändå gjort det för att få reaktioner? Man kan inte alltid få bra reaktioner.

Hon skriver dock att det är en helt vanlig bild. Vet vi säkert att hon har gjort något med läpparna?

Jag tycker närmast att arbetsgivaren gjorde henne en tjänst, som talade om vad många arbetsgivare tänker. Duckfacet brukar använda denna bild när hon söker jobb och har ju uppenbarligen haft problem att få ett jobb senaste året.

Tuttlisa borde inse att vad hon hört under uppväxten var fel - man varken ska eller kommer att bli respekterad i arbetslivet om man ser det som en scen för att leva ut sina böjelser.

Jag minns en kursare till mig på juristlinjen som var upprörd över att man som domare inte kan få sitta i badbyxor i rätten om man vill… för det är ju inte hur han ser ut som är viktigt, utan vad han säger. Eh, nej, varsågod och klä dig respektabelt, av respekt för de som är tilltalade, målsägande, svarande och kärande… Jag tycker att duckface här gör en liknande tankevurpa som min kursare.
Citera
2021-06-17, 18:35
Medlem
Citat:
Vad i helvete vad du är efterbliven.
Gick det inget bra att försöka leka smart? "det är en analogi" Haha. Gick du ens klart gymnasiet pöjk eller runkade du bort tiden? Bliwen.
Citera
2021-06-17, 18:35
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).
Helt rätt att neka anställning,avskyr själv blowup wannabes och jävla naglar som är 30 cm långa och tro man kan ha ett vanligt arbete.... Sedan kanske dom skulle struntat i att kommentera utan bara lägga hennes patetiska ansökan åt sidan istället
Citera
2021-06-17, 18:38
Avslutad
Konstuppblåst, nytt ord för svenska akademins ordlista?
Citera
2021-06-17, 18:40
Medlem
Citat:
Det står ju att dom inte använder kläder med reklam, inte att dom anställda ska använda sina egna kläder. Du gör som så många efterblivna flingor nu för tiden egna antaganden som inte ens finns där. Dessutom är det väldigt vanligt inom vissa branscher att du använder din egna bil och får milersättning utbetald. Är du 12 år eller? Har du aldrig haft ett jobb? Sen står det ju heller inte att dom inte använder företagsbilar, utan bara att dom inte har bilar med reklam på. Efterblivna antaganden som sagt.

För övrigt är ägaren en 68-årig kvinna som har helt andra värderingar och erfarenheter än dagens snorgärsar som blir kränkta så fort man påpekar något. Hon har som företagare rätt att inte anställa någon med exempelvis tatueringar eller piercingar i ansiktet, eller plastikopererade/fillersfyllda ansikten av hänsyn till sitt företag och sina kunder. Hade det varit en person med massa piercingar i ansiktet så hade hon förmodligen påpekat det också i sitt svar. Arma känsliga människor.

Drevet som piskas upp mot kvinnan är långt mycket vidrigare än några okänsliga kommentarer hon gav till utseendefixerade Ronja med läpparna.

Flinga lilla.

Om du inte själv hade haft värderingar och åsikter om hur folk ser ut från förra århundradet hade du sett det uppenbara, att det är den 68 åriga kärringen som beter sig som en barnunge i sitt brev.

Tjejen har sökt ett jävla städjobb, inte jobb som läppmodell hos ett företag som riktar in sig till 80 plussare.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur mycket kostar det en arbetsgivare att anställa fel person? Varför chansa när man har andra alternativ som verkar bättre på pappret? Det är så en arbetsgivare tänker.

Har dom? Otatuerade akademiker i chinos brukar ju se ner på ett städjobb lika mycket som många gör på tjejen i fråga.

Varför söker dom konstant nya anställda när dom inte är ett tillväxtföretag om dom är så attraktiva att jobba för?
Citera
2021-06-17, 18:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Okej. Och hur hjälper det henne? Hon har redan gjort sina läppar och gjort sin halstatuering. Det hjälper ingenting.
Citat:
Hon kan tona ner tatueringen och läpparna ganska enkelt. En skjortkrage som täcker tatueringen. Le stort så läpparna stramas ut. Sen kanske inte ha 3 kilo smink på sig på den bild man använder som bild i sin ansökan. Ganska simpla steg.
Hon kan ta bort sina fillers. Hon kan även ta bort tatueringen, dock är det dyrt och tar tid. Under tiden kan hon göra som Oksai föreslog.

Framför allt är det väl informativt för tjejer som övervägt att göra såna ingrepp och läser om vad som hände Ronja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in