2021-06-17, 12:06
Medlem
Att detta ens diskuteras. Självklart är det arbetsgivaren som bestämmer vem den ska anställa, och precis som många väljer bort folk som är heltäckta i tatueringar kan jag inte se vad felet är i att de väljer bort denna Ronja med fyllda läppar. Fyllda läppar ger ett extremt oseriöst intryck på en annars seriös arbetsplats. Nu var det ju en städfirma, men tänk en advokat eller lärare med fyllda läppar. Jag respekterar att arbetsgivaren vill inneha seriositet i sin städfirma.

Svaret Ronja fick var däremot gränsfall till oacceptabelt och väldigt onödigt. Troligtvis någon bitter kärring som sköter rekryteringen.

Jag måste bara poängtera att det finns ju en anledning till att denna artikeln skrevs. Man försöker normalisera fyllda läppar överallt och med denna artikel få oss som håller med arbetsgivaren att känna oss onormala och avvikande. Därefter är tanken att vi ska anpassa oss till strömmen.
Citera
2021-06-17, 12:10
Medlem
JBernards avatar
Ronja "är i chock"! Ronja kan inte haft mycket motgångar i livet.

Så jävla skönt att någon skriver vad dom tycker utan att bry sig, tyder även på att dom tar uppdragen på allvar. Kvalitetsbevis.
Citera
2021-06-17, 12:14
Medlem
Min första tanke var: Undrar om detta är ett sätt för en tjej att visa upp sin fixade lilla Instagrambild, och mycket riktigt var det en sån med i inslaget.
Det förekommer rätt många såna här nyheter där någon Instagrambrud är "chockad" eller "ryter ifrån" - rätt ofta är de sjuksköterskor som vill visa upp sig. ("Jag har lagt så mycket tid på mitt utseende och är så jävla snygg, speciellt med ett filter, så jag vill gärna visa upp mig. Hmm, vad ska jag vara chockad över....?")

Eftersom städbolaget svarade Ronja via mejl så antar jag att Ronja har sökt ett städjobb via mejl och skickat med sin fina Instagrambild i ansökan...
Men Ronja fick ju som hon ville ändå - hon fick massor av uppmärksamhet!
Citera
2021-06-17, 12:15
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alline1
Nog för att jag skriver som en kratta men är detta raketforskarna vi behövde i Sverige, hur fan släpper man in folk med 90 IQ i landet.
90? Nu gav du nog allt glädjebetyg.
Citera
2021-06-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Det är ju skillnad på vart du städar, tjejen hade utan problem kunna jobba som städare på ett lager eller kontor. Men det här företag riktar in sig på att städa hemma hos folk, klippa gräset, byta glödlampor, ledsagning etc.

Det innebär att arbetet utförs hemma hos privatpersoner, och då ställs det högre krav på dig som arbetstagare. Personer som identifierar sig och klär sig som 1700 tals pirater eller clowner hade nog inte heller fått jobbet om de skickat en bild.
Jo fast vad är det för folk som gör sånt jobb tror du?
Bara kolla på hur personliga assistenter ser ut
Servetriser, butikspersonal i klädbutiker, sjuksköterskor, frisörer osv.
Kan ju inte påstå att man höjer på ögonbrynen när man ser bilden på tjejen skickade om vi ska jämföra med hur tjejer i 20-30 års åldern ser ut i liknande branscher.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar
Någon fjäril på halsen.
Tycker du ärligt talat att det är rätt att neka någon en intervju pga den bilden om man i övrigt har rätt meriter/erfarenhet för just städning och inte jobbet som mäklare.
Citera
2021-06-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

Självklart har en arbetsgivare rätten att ställa krav på hur dom anställda ska se ut. Sen är det ju ganska klumpigt utav företagaren att ge en sån här förklaring. Hade varit mycket mer effektivt om han bara sa att hon inte fick jobbet-utav någon helt annan anledning.
Citera
2021-06-17, 12:20
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Måste ju säga att det var otroligt klantigt skrivet av städfirmans ägare. Håller själv på med bemanning och man kan ju inte uttrycka sig så, även om man tycker det och även om man har rätt att välja anställda.

Idag med alla sociala medier o dyl så måste man formulera sig korrekt så företaget inte blir uthängda och får dåligt rykte. Är det sen skriftligt så går det ju inte att snacka bort..

Sen gör hon så bort sig själv genom att vända sig till pressen...
Du borde byta jobb.

Företaget har gjort Ronja en stor tjänst som talat klarspråk med henne. Halstatueringar och ankläppar formligen skriker psykisk ohälsa, dvs PROBLEM. Inte undra på att hon inte fått ett jobb efter ett års sökande.

Ronja, skippa dina fillers, täck halsen och jobba på ditt mående så ska det nog ordna sig!
Citera
2021-06-17, 12:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De skriver ju att de söker en välvårdad.
Att ha ankläppar o halstatuering faller inte i den kategorin.
Det är ju det här som är så kul/tragisk.
Flickan har levt i sin bubbla där alla bekräftar varandra och så fick hon veta vad folk egentligen tyckte.
Citera
2021-06-17, 12:23
Medlem
Wotans avatar
Yvonne Fager är nog bara avundsjuk, vilken manlig chef som helst hade gladeligen anställt Ronja och fått lite ögongodis på köpet. Hennes dotter är ju faktiskt söt, men själv ser hon ut som en transvestitisk hockeyspelare i dam-dräkt:https://www.fagershemservice.se/om-oss
Citera
2021-06-17, 12:23
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Jag måste bara poängtera att det finns ju en anledning till att denna artikeln skrevs. Man försöker normalisera fyllda läppar överallt och med denna artikel få oss som håller med arbetsgivaren att känna oss onormala och avvikande. Därefter är tanken att vi ska anpassa oss till strömmen.
Just därför är det uppmuntrande att här på ofiltrerade Flashback höra att förnuft alltjämt råder hos den stora majoriteten.
Citera
2021-06-17, 12:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det är väl upp till arbetsgivaren vem dessa vill anställa.

Jag håller med om att uppblåsta läppar inte direkt signalerar gott men det var dumt av arbetsgivaren att ange detta som anledning med tanke på hur media kommer säga ”RASIST”. Nej då men media älskar sånt här.
Det är väl snarare sådant här civilkurage som saknas i vårat samhälle? Vi signalerar inte längre till varandra vad som är ok beteende eller inte.
Citera
2021-06-17, 12:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Det är oftast tjejer som brukar se ut såhär, lutar åt diskriminering.

Det faller ju om företaget anställer andra tjejer på samma positioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in