2021-06-16, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du förnekade nyss att SD är ett renodlat högerparti, nu skriver du att de är det.

Vad sossar tycker om saker och ting är som sagt irrelevant. Eller är du sosse?

Det här har vi gått igenom tidigare. Riktar SD ett vänsterextremt misstroende tillsammans med V mot marknadshyror i nyproduktion så tappar de väljare till M. Det tror jag inte M har något emot.

Kommer du inte ihåg hur diskussionen har gått eller saknar du grundläggande läsförståelse?
Var har jag skrivit att SD är ett renodlat högerparti? Jag har sagt att de är varken eller. SD är mitten.

Att du tycker SD är vänster spelar ingen som helst roll i sammanhanget när andra halvan av befolkningen tycker att SD är höger. Så varför har du mer rätt än den andra halvan?

M väljare bryr sig inte om frågan om marknadshyror. En absolut majoritet i Sverige, även borgerliga väljare, är emot marknadshyror. Om M däremot räddar Stefan Löfven så kan du ge dig fan på att M tappar väljare precis som de gjorde 2014-2018 när de fäste sig vid decemberöverenskommelsen.
Citera
2021-06-16, 23:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
C röstade fram Stefan Löfven därför att de fick igenom ett avtal som stipulerade budgetarbetet.

Nu pratar vi om en situation där Stefan Löfven inte kan erbjuda något sådant avtal och budget när han är eventuellt avsatt i höst. Då kommer C vara lika neutrala som de var hösten 2018 när de lade ner sina röster i sista budgetomgången vilket innebar att UK budget gick igenom med passivt stöd från SD. Svårt att greppa detta enkla?

C delade inte din tro på att en M-politik inte skulle färgas av SDs krav men du tror alltså att de har tänkt om där, vad grundar du dessa fantasier på?
Citera
2021-06-16, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
C delade inte din tro på att en M-politik inte skulle färgas av SDs krav men du tror alltså att de har tänkt om där, vad grundar du dessa fantasier på?
SD kommer med nuvarande mandatfördelning i en eventuell budgetomröstning i höst inte kunna kräva mycket därför att M/KD inte kommer sitta i regering och endast komma med en budgetreservation som SD passivt kommer stödja.

SD kommer kunna kräva mycket förrän efter nästa val där M/KD/SD tillsammans når en majoritet. Nu pratar vi om ett scenario där vi går in i höst med en budgetomröstning med en avsatt regering och samma mandatfördelning.
Citera
2021-06-16, 23:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
SD kommer med nuvarande mandatfördelning i en eventuell budgetomröstning i höst inte kunna kräva mycket därför att M/KD inte kommer sitta i regering och endast komma med en budgetreservation som SD passivt kommer stödja.

SD kommer kunna kräva mycket förrän efter nästa val där M/KD/SD tillsammans når en majoritet. Nu pratar vi om ett scenario där vi går in i höst med en budgetomröstning med en avsatt regering och samma mandatfördelning.

C höll ju inte med dig om den tron 2018 och gick därför till vänster-blocket, varför tror du de har ändrat åsikt nu var frågan som du undvek att besvara?
Citera
2021-06-16, 23:55
Bannlyst
Citat:
C höll ju inte med dig om den tron 2018 och gick därför till vänster-blocket, varför tror du de har ändrat åsikt nu var frågan som du undvek att besvara?
Därför att C fick till stånd ett januariavtal.

Januariavtalet fanns inte hösten 2018 då C släppte fram UK budget och kommer inte finnas hösten 2021 om Löfven faller vilket innebär att Lööf i det läget blir neutral.
Citera
2021-06-16, 23:57
Avslutad
Citat:
Var har jag skrivit att SD är ett renodlat högerparti? Jag har sagt att de är varken eller. SD är mitten.

Det har du bland annat skrivit. Du skrev också att många experter och sossar kallar SD renodlat höger och att jag inte har mer rätt än dessa, vilket signalerar att du innerst inne är en sosse som tycker att SD är ett renodlat högerparti.

Citat:
Att du tycker SD är vänster spelar ingen som helst roll i sammanhanget när andra halvan av befolkningen tycker att SD är höger. Så varför har du mer rätt än den andra halvan?

För att jag inte är sosse, som du.

Citat:
M väljare bryr sig inte om frågan om marknadshyror. En absolut majoritet i Sverige, även borgerliga väljare, är emot marknadshyror. Om M däremot räddar Stefan Löfven så kan du ge dig fan på att M tappar väljare precis som de gjorde 2014-2018 när de fäste sig vid decemberöverenskommelsen.

Det här har vi gått igenom flera ggr tidigare. Ett utpräglat vänsterparti som SD (som lever på taktikröster från M) har inget att vinna, men allt att förlora, på att springa vänsterns ärenden och rikta misstroende mot marknadshyror. Det kommer du snart bli varse om de gör verklighet av sina hot.
Citera
2021-06-16, 23:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Därför att C fick till stånd ett januariavtal.

Januariavtalet fanns inte hösten 2018 och kommer inte finnas hösten 2021 om Löfven faller.

Goddag yxskaft.

Att C förhandlade fram JÖK berodde på att de ansåg att M's politik skulle färgas av SDs krav men du tror alltså nu att de inte längre tror det. Hur kom du fram till detta?
Citera
2021-06-17, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det har du bland annat skrivit. Du skrev också att många experter och sossar kallar SD renodlat höger och att jag inte har mer rätt än dessa, vilket signalerar att du innerst inne är en sosse som tycker att SD är ett renodlat högerparti.

För att jag inte är sosse, som du.

Det här har vi gått igenom flera ggr tidigare. Ett utpräglat vänsterparti som SD (som lever på taktikröster från M) har inget att vinna, men allt att förlora, på att springa vänsterns ärenden och rikta misstroende mot marknadshyror. Det kommer du snart bli varse om de gör verklighet av sina hot.
Märks att du tolkat fel det jag skriver. Det jag menade var att du inte har mer rätt än dessa sossar att klassa SD som höger eller vänster eftersom allmänheten uppenbarligen inte kan komma överens om var SD ligger i skalan, vilket man kan dra slutsatsen att SD är ett mittenparti, vilket även jag tycker

Är det därför SD:s uppgång senaste 20 åren i stort sett består av fd moderater?
Citera
2021-06-17, 00:09
Bannlyst
Citat:
Goddag yxskaft.

Att C förhandlade fram JÖK berodde på att de ansåg att M's politik skulle färgas av SDs krav men du tror alltså nu att de inte längre tror det. Hur kom du fram till detta?
Jag konstaterade bara ett faktum att C gick till vänsterblocket genom januariavtalet.

Men du missar givetvis att svara på mina punkter om att C släppte fram Ulf Kristerssons budget 2018 när det inte fanns ett januariavtal.

Och när eventuellt ett januariavtal inte finns hösten 2021 med en regeringskris så kommer Lööf också släppa igenom Ulf Kristerssons budget.

2018 var UK budget också stram med migrationsanslagen. Lööf hade inga problem med detta. Varför skulle Lööf ha problem med en M/KD budget där SD inte förhandlat alls kring? För i det läget kommer inte SD få förhandla med dagens mandatfördelning och en stundande regeringskris samtidigt som M/KD tillsammans lägger en reservation.
Citera
2021-06-17, 00:13
Avslutad
Citat:
Märks att du tolkat fel det jag skriver. Det jag menade var att du inte har mer rätt än dessa sossar att klassa SD som höger eller vänster eftersom allmänheten uppenbarligen inte kan komma överens om var SD ligger i skalan, vilket man kan dra slutsatsen att SD är ett mittenparti, vilket även jag tycker

Du har alltså inte mer rätt än dessa om massinvandringen till Sverige och egentligen är massinvandring något bra? Kanske läggdags nu?

Citat:
Är det därför SD:s uppgång senaste 20 åren i stort sett består av fd moderater?

Jag skrev ju att SD är beroende av Moderater, och därför kan de inte gå för långt åt vänster utan att tappa detta stöd. Hur kan du inte förstå den ekvationen?
Citera
2021-06-17, 00:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag konstaterade bara ett faktum att C gick till vänsterblocket genom januariavtalet.

Ja därför att de ansåg att en M-politik skulle färgas av SDs krav vilket var oacceptabelt för dem. Men nu tror du att C skulle släppa fram en M-budget och att den inte skulle färgas av SDs krav. Varför tror du att C har svängt på detta sätt?
Citera
2021-06-17, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ja därför att de ansåg att en M-politik skulle färgas av SDs krav vilket var oacceptabelt för dem. Men nu tror du att C skulle släppa fram en M-budget och att den inte skulle färgas av SDs krav. Varför tror du att C har svängt på detta sätt?
Men nu har vi facit på att C släppte en M budget med SD stöd 2018.

Samma sak kommer ske 2021 när samma läge gäller där och det inte finns ett januariavtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in