2021-06-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Regeringen struntade inte i att följa avtalet eftersom man följde avtalet genom att LÄGGA FRAM förslaget. Avtalet gick inte ut på att förslaget måste gå genom riksdagen.

Ja, jag använder avtalsbrott eftersom man ibland får använda fantasin din idiot. Handlar ingenting om att det är juridiskt bindande eller ej. Jag leker endast med orden. Men du är skitnödig som tar allting bokstavligt.
Har du ens läst avtalet du refererar till?
http://januarioverenskommelsen.se/

Det står att reformerna skall genomföras under mandatperioden. Det handlar inte om att regeringen skall lägga förslag utan om att punkterna skall genomföras. Både C och L poängterade när avtalet offentliggjordes att punkterna skulle genomföras och att varje misslyckande att genomföra punkterna i deras ögon skulle betraktas som ett avtalsbrott.

Det står att V inte skall ha inflytande över politiken, inte att regeringen skall ge V inflytande när de hotar med misstroende (vilket hände i fallet med arbetsförmedlingen).

Det står inte en stavelse om vad som händer om avtalet inte följs och det finns ingen fastslagen gräns för hur mycket man kan avvika från avtalet utan att bryta mot det. Det är ett frivilligt avtal som man följer när det passar. Inte mer än så. Att det skulle vara något annat är fria fantasier från din sida.
Citera
2021-06-16, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nej, du har ju missuppfattat detta totalt.

Det krävs minst 35 mandat för att väcka misstroendeförklaring. Så långt är du säkert med?
Det krävs sedan minst 175 mandat för att under misstroendevotumet fälla Löfven. Så långt är du säkert också med?

SD själv kan väcka misstroende(förklaring), det kan inte V då deras mandat inte räcker till.

V vägrar kontakta SD för att komma överens om att väcka misstroende: CHECK
I det fall misstroende ÄR väckt, vägrar V att gå vidare med att rösta ner Löfven, så vida inte M + KD uttryckligen är med på noterna: CHECK

KD har redan förklarat att KD inte kommer gå vidare med att rösta ner Löfven, så vida inte V kontaktar SD och kommer överens. Hur Kristersson ställer sig i samma fråga vet jag inte, men jag förvånas inte om han har samma inställning.

Och då börjar cirkeln om igen, där V vägrar kontakta SD.

Hur i helvete har du tänkt att detta skall kunna gå framåt? Läget är ju helt låst, SOM VANLIGT (när SD är inblandat, eftersom 7-klövern skiter ner sig bara de hör ordet Sverigedemokraterna), och allt kommer visa sig att det bara är ETT SPEL!

Skall vi slå vad eller?
Mitt resonemang går endast ut på att V är beredda på att fälla regeringen även om SD väcker själva misstroendet. Det var det du satte emot. Sen blandar du in M/KD för att rädda ditt ansikte. Vem som helst fattar att M/KD:s röster behövs för att få igenom ett misstroende, ingen har sagt emot detta.

Tror du verkligen på vad Ebba säger? Inser du inte att Ebba bara synar V?

Det som kommer hända är.

SD väcker misstroende efter att Dadgostar ämnar fälla regeringen. M/KD ansluter sig. Regeringen fälls. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-06-16, 21:41
Medlem
ragnarokkrs avatar
Är egentligen för marknadshyror men är inte säker på att de funkar i Sverige. Bra att börja med enbart nybyggen. De kommer bli vansinnigt dyra. Just nu rusar priserna på material. De prisökningarna hamnar såklart på hyrorna.

Ett problem vi har redan idag är att socialen tar en stor del av nyproduktionen. Dessa sjuka hyror kommer alltså hamna på skattsedeln. Det är inget litet problem.
Citera
2021-06-16, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Har du ens läst avtalet du refererar till?
http://januarioverenskommelsen.se/

Det står att reformerna skall genomföras under mandatperioden. Det handlar inte om att regeringen skall lägga förslag utan om att punkterna skall genomföras. Både C och L poängterade när avtalet offentliggjordes att punkterna skulle genomföras och att varje misslyckande att genomföra punkterna i deras ögon skulle betraktas som ett avtalsbrott.

Det står att V inte skall ha inflytande över politiken, inte att regeringen skall ge V inflytande när de hotar med misstroende (vilket hände i fallet med arbetsförmedlingen).

Det står inte en stavelse om vad som händer om avtalet inte följs och det finns ingen fastslagen gräns för hur mycket man kan avvika från avtalet utan att bryta mot det. Det är ett frivilligt avtal som man följer när det passar. Inte mer än så. Att det skulle vara något annat är fria fantasier från din sida.
Är du CP som tolkar "genomföra" som att regeringen måste försäkra C/L om att det ska finnas en riksdagsmajoritet för alla förslagen i januariöverenskommelsen? Är du så pass dum som inte fattar att C/L själva inser att de inte kan göra ett skit om oppositioner skjuter ner deras förslag? Hur ska man belasta regeringen för det?

Ett tips till dig är att faktiskt lyssna på debatten mellan Anders W Jonsson (C) och Elisabeth Svantesson (M) i aktuellt efter att förslaget sköts ner. När programledaren frågade om inte detta innebär att avtalet är sprucken så sa Anders W Jonsson att avtalet går ut på att regeringen ska lägga fram förslagen, inte att det måste genomföras och gå genom riksdagen.
Citera
2021-06-16, 21:44
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Varför skulle sossarna ta fram ett förslag som skiljer sig från de direktiv som C/L redan förhandlat fram? De direktiv som C/L satt som villkor med JÖK? Och de direktiv som kommer ligga till grund för förslaget som M/KD knappast kommer rösta ner.

Du är lågbegåvad och har uppenbarligen aldrig utarbetat komplexa förslag eller ens enkla förslag. Det finns alla möjligheter att klanta sig även om intentionen är god och sossarna är inte direkt de smartaste.
Citera
2021-06-16, 21:45
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Mitt resonemang går endast ut på att V är beredda på att fälla regeringen även om SD väcker själva misstroendet. Det var det du satte emot. Sen blandar du in M/KD för att rädda ditt ansikte. Vem som helst fattar att M/KD:s röster behövs för att få igenom ett misstroende, ingen har sagt emot detta.

Tror du verkligen på vad Ebba säger? Inser du inte att Ebba bara synar V?

Det som kommer hända är.

SD väcker misstroende efter att Dadgostar ämnar fälla regeringen. M/KD ansluter sig. Regeringen fälls. Svårare än så är det inte.

Jag hoppas innerligt att du har rätt! MEN, vågar du gå med på att konstatera att du har sämre analytisk förmåga än mig, och att min analytiska förmåga vida överstiger din, samt att du är en idiot och att jag är otroligt smart - i det fall du visas ha fel och jag visas ha rätt?

För vad jag menar kommer hända, är att här kommer bara bli tjafs och pajkastning och ena kommer skylla på den andra att den andra får börja och först sen "hoppar de på tåget", och den andra kommer säga likadant och så vidare. Det kommer bli en enda soppa som bara rinner ut i sanden och hela diskussionen kommer att dö ut.

Så har det varit innan, så kommer det att bli nu.

Löfven kommer INTE att fällas, utan han kommer sitta så säkert och tryggt där på tronen till valet 2022. Den som tror något annat är tämligen naiv.

Men må jag ha fel! För då kommer jag att fira!
Citera
2021-06-16, 21:46
Medlem
V bluffar. Lösa skott.
Citera
2021-06-16, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du är lågbegåvad och har uppenbarligen aldrig utarbetat komplexa förslag eller ens enkla förslag. Det finns alla möjligheter att klanta sig även om intentionen är god och sossarna är inte direkt de smartaste.
Nej, det är du som spekulerar för att försöka rädda ditt ansikte i den här diskussionen.

Du säger att regeringen kan klanta sig, men du kan inte ens komma med ett enda scenario där regeringen klantar sig på ett förslag som grundar sig på en utredning om en fråga som är svart och vitt. Antingen kommer förslaget innebära fri hyressättning i nyproduktion eller så kommer förslaget INTE innebära fri hyressättning i nyproduktion, och då har S brutit mot avtalet.
Citera
2021-06-16, 21:48
Medlem
Citat:
Är du CP som tolkar "genomföra" som att regeringen måste försäkra C/L om att det ska finnas en riksdagsmajoritet för alla förslagen i januariöverenskommelsen? Är du så pass dum som inte fattar att C/L själva inser att de inte kan göra ett skit om oppositioner skjuter ner deras förslag? Hur ska man belasta regeringen för det?

Ett tips till dig är att faktiskt lyssna på debatten mellan Anders W Jonsson (C) och Elisabeth Svantesson (M) i aktuellt efter att förslaget sköts ner. När programledaren frågade om inte detta innebär att avtalet är sprucken så sa Anders W Jonsson att avtalet går ut på att regeringen ska lägga fram förslagen, inte att det måste genomföras och gå genom riksdagen.
Det är du som påstår att avtalet måste följas ordagrant och där står det ordagrant att punkterna skall genomföras och inget annat.

Jag har hela tiden hävdat att det är frivilligt att följa politiska avtal när det passar och inte mer än så. Då behöver man inte heller följa dem ordagrant.
Citera
2021-06-16, 21:49
Medlem
Klart vi ska marknadshyror på nyproduktion
Citera
2021-06-16, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag hoppas innerligt att du har rätt! MEN, vågar du gå med på att konstatera att du har sämre analytisk förmåga än mig, och att min analytiska förmåga vida överstiger din, samt att du är en idiot och att jag är otroligt smart - i det fall du visas ha fel och jag visas ha rätt?

För vad jag menar kommer hända, är att här kommer bara bli tjafs och pajkastning och ena kommer skylla på den andra att den andra får börja och först sen "hoppar de på tåget", och den andra kommer säga likadant och så vidare. Det kommer bli en enda soppa som bara rinner ut i sanden och hela diskussionen kommer att dö ut.

Så har det varit innan, så kommer det att bli nu.

Löfven kommer INTE att fällas, utan han kommer sitta så säkert och tryggt där på tronen till valet 2022. Den som tror något annat är tämligen naiv.

Men må jag ha fel! För då kommer jag att fira!
Du har fel därför att du är en konspiratorisk stolle.

Du sa att V inte kommer gå med på en misstroendeförklaring från SD. När jag visade dig en källa om det så började du tvista på det och blanda in M/KD.

Det Dadgostar säger om M/KD är att deras röster behövs för att fälla regeringen, inte att M/KD i förväg måste säga att de ska fälla regeringen för att Dadgostar ska kunna godta att SD inleder själva misstroendeförklaringen.
Citera
2021-06-16, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är du som påstår att avtalet måste följas ordagrant och där står det ordagrant att punkterna skall genomföras och inget annat.

Jag har hela tiden hävdat att det är frivilligt att följa politiska avtal när det passar och inte mer än så. Då behöver man inte heller följa dem ordagrant.
Vill inte S följa avtalet så kommer inte C/L tolerera den här regeringen. Det är det som blir ett avtalsbrott (eller vilket annat ord du nu vill använda för att man ska göra dig glad).

C/L har aldrig sagt att regeringen måste försäkra sig om att alla 73 punkter har en riksdagsmajoritet för att sitta kvar. Tror du det så är du en idiot som inte förstår det politiska spelet.

Inget fel i att det står ordet "genomföras" i en överenskommelse eftersom det är det som är utgångspunkten. Det betyder knappast att det till 100 procent kommer att genomföras på grund av olika omständigheter, exempelvis att en riksdagsmajoritet är emot ett förslag i avtalet. Tror du på allvar att C/L ska klandra regeringen för att en majoritet i oppositionen slår ner ett förslag som regeringen lägger fram från avtalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in