Citat:
Ursprungligen postat av
Auxiliary
Under normala körförhållanden drar bilen mycket mer än den ska. Nästan konstant över en liter/mil. Samtidigt på tomgång förbrukar den 1.8 liter/timme med driftsvarm motor. Normalt bör vara 0.6-0.7.
För det första: skit i färddatorns siffror för att dom kan slå mycket åt bägge håll! För det andra vad har du för nytta av förbrukningssiffra på tomgång!? Mät vid pumpen och notera detta i nån textfil på mobilen, du vet hur du mäter "manuellt" med hjälp av tripmätaren.
Körde en XC70 D5 AWD automat 2014, visserligen med Polestar-trim(240 hästar) men den låg oftast på 0,67-0,69 liter/mil. Rekordet var 0,64 liter/mil men det lyckades jag bara med 1 gång, och då fick jag köra jätteförsiktigt. Vad den drog på tomgång var ointressant...
Hade jag varit du hade jag undersökt hjullager, dom kan vara rätt så slut vid dom miltalen. Ett dåligt hjullager kan dels öka bränsleförbrukningen och dels vara livsfarligt när det havererar -har hänt mig en gång, dock med annan bil.
Sen kan det vara alla möjliga småfel på turbo, tjuvluft, bränslesystemet m.m. men börja med att kolla upp hjullagren.