2021-06-16, 20:28
Medlem
Under normala körförhållanden drar bilen mycket mer än den ska. Nästan konstant över en liter/mil. Samtidigt på tomgång förbrukar den 1.8 liter/timme med driftsvarm motor. Normalt bör vara 0.6-0.7.

Min tanke är att olje, bränsle och luftfiltret behöver bytas omgående.

Bilen har gått 17000 mil och är i bra skick överlag.
Citera
2021-06-16, 20:37
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Under normala körförhållanden drar bilen mycket mer än den ska. Nästan konstant över en liter/mil. Samtidigt på tomgång förbrukar den 1.8 liter/timme med driftsvarm motor. Normalt bör vara 0.6-0.7.

Min tanke är att olje, bränsle och luftfiltret behöver bytas omgående.

Bilen har gått 17000 mil och är i bra skick överlag.
Bytt luftfilter?
Citera
2021-06-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Bytt luftfilter?
jag har en v50 2,0 D 08 om jag tankar på Preem så drar bilen 0,59/mil blandad körning Jag har nu tankat på Nordin oljor dom är billigare än Preem en annan positiv sak är att nu drar bilen 0,8 /mil
Citera
2021-06-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
jag har en v50 2,0 D 08 om jag tankar på Preem så drar bilen 0,59/mil blandad körning Jag har nu tankat på Nordin oljor dom är billigare än Preem en annan positiv sak är att nu drar bilen 0,8 /mil
0,58/mil skulle det stå
Citera
2021-06-16, 21:02
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
För det första: skit i färddatorns siffror för att dom kan slå mycket åt bägge håll! För det andra vad har du för nytta av förbrukningssiffra på tomgång!? Mät vid pumpen och notera detta i nån textfil på mobilen, du vet hur du mäter "manuellt" med hjälp av tripmätaren.

Körde en XC70 D5 AWD automat 2014, visserligen med Polestar-trim(240 hästar) men den låg oftast på 0,67-0,69 liter/mil. Rekordet var 0,64 liter/mil men det lyckades jag bara med 1 gång, och då fick jag köra jätteförsiktigt. Vad den drog på tomgång var ointressant...

Hade jag varit du hade jag undersökt hjullager, dom kan vara rätt så slut vid dom miltalen. Ett dåligt hjullager kan dels öka bränsleförbrukningen och dels vara livsfarligt när det havererar -har hänt mig en gång, dock med annan bil.

Sen kan det vara alla möjliga småfel på turbo, tjuvluft, bränslesystemet m.m. men börja med att kolla upp hjullagren.
Citera
2021-06-16, 21:04
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Kollar du på färddatorn eller räknar du ut det själv vid pumpen?

Volvos färddatorer litar jag inte på till 100%.

0,58 VS 0,59 låter som att det kan ligga "inom felmarginalen" = ingen skillnad alls i verkligheten.
Citera
2021-06-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
För det första: skit i färddatorns siffror för att dom kan slå mycket åt bägge håll! För det andra vad har du för nytta av förbrukningssiffra på tomgång!? Mät vid pumpen och notera detta i nån textfil på mobilen, du vet hur du mäter "manuellt" med hjälp av tripmätaren.

Körde en XC70 D5 AWD automat 2014, visserligen med Polestar-trim(240 hästar) men den låg oftast på 0,67-0,69 liter/mil. Rekordet var 0,64 liter/mil men det lyckades jag bara med 1 gång, och då fick jag köra jätteförsiktigt. Vad den drog på tomgång var ointressant...

Hade jag varit du hade jag undersökt hjullager, dom kan vara rätt så slut vid dom miltalen. Ett dåligt hjullager kan dels öka bränsleförbrukningen och dels vara livsfarligt när det havererar -har hänt mig en gång, dock med annan bil.

Sen kan det vara alla möjliga småfel på turbo, tjuvluft, bränslesystemet m.m. men börja med att kolla upp hjullagren.

Hur kontrollerar man hjullagerna?
Citera
2021-06-16, 21:08
Medlem
Tok-Franss avatar
Låter motorn som den ska, när den går på tomgång?
Citera
2021-06-16, 21:10
Medlem
Citat:
0,58/mil skulle det stå

Fungerar inte redigera-knappen ?

On Topic : Kan ju vara värt att kolla så inte bromsarna ligger an också. Behöver ju inte bara vara ett fel som höjer förbrukningen, bromsarna är ju enkelt att kolla. Är bromsskivorna onormalt varma på ett hjul jämfört med de andra så är det något som drar upp förbrukningen rätt bra.
Citera
2021-06-16, 21:11
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Hur kontrollerar man hjullagerna?
Man hissar upp bilen och snurrar på hjulet sakta. Det ska gå lätt och inga konstiga malande hjul får höras.

Lättast är att känna på alla 4 hjul samma gång så känner man ev. skillnad ifall nått hjul har dåligt lager.
Citera
2021-06-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Kollar du på färddatorn eller räknar du ut det själv vid pumpen?

Volvos färddatorer litar jag inte på till 100%.

0,58 VS 0,59 låter som att det kan ligga "inom felmarginalen" = ingen skillnad alls i verkligheten.
Enligt Färddatorn
Citera
2021-06-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Låter motorn som den ska, när den går på tomgång?

Låter lite mer som en bensinare men det är väldigt lite åt det hållet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in