2021-06-16, 18:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har sagt detta innan i andra trådar och jag vet vad jag pratar om då jag varit där.

När du lever med en destruktiv manipulativ person så börjar du till slut spegla den personen. Det syns tydligt hos både LW och HD. Båda börjar kontrollera och styra över SD. Båda förändras och blir mer och mer lika SD vilket också gör att omgivningen har svårt att förstå och hantera. På ett logiskt plan kan man ofta resonera helt rätt men sen agerar man tvärtom.

Den som bär ansvaret för att LW är död är SD. Det är numera bekräftat på alla sätt och vis.

Kanske har HD ansvar för att städa upp. Det vet ingen av oss. Kanske var hon tom där bakom bullerplanket. Det vet ingen heller. Jag tror inte det. De var båda offer för honom. Båda blev kontrollerade och manipulerade till den nivån att de själva började göra samma sak.

Kan vi inte sluta att hänga ut henne? Vi är nog alla övertygade om att hon hjälpt SD att städa upp. Det finns i hennes samvete och även om hon inte vet det nu så finns det med henne för alltid.

Den front man ser utåt i sociala medier stämmer oftast inte. Ju bättre front desto värre inuti. Låt henne va. Hon får bära sitt helvete resten av sitt liv. Hon behöver plocka upp spillrorna och vara en mamma till sina flickor. Det finns liksom ingen annan. Vi får släppa taget om henne såsom åklagarna gjort. Hon kommer aldrig att lagföras för det men hon kommer att bära sitt kors till den dagen hon inte finns mer.

Kan vi alla i tråden vara lite mindre svart/vita och inse att detta är en fruktansvärd tragedi?

Håller med dig helt och hållet.

Jag tänker att om HD nu är helt och hållet oskyldig, och istället är ett offer för det som du tar upp, då är det ju fruktansvärt alltihop.

Det är ju redan så fruktansvärt allt så det går inte att sätta sig in i situationen.

Det är intressantdet du tar upp om speglingen och att båda börjar bete sig som SD själv. Det är ju något jag har tänkt tisigare, men inte riktigt kunnat sätta ord på det. Har läst om internalisering, att offret börjas se på sig själv och omvärlden med samma ögon som förrövaen. Jag tycker också att det Firesnake pratar om, triangulering, verkar stämma på hur Lena och HD beter sig mot varandra.
Bit för bit börjar jag förstå mer varför och hur allt blev som det blev.

Och jag har alltid trott att roten till det onda som hände, det kommer från SD.

Däremot tror jag inte att det kommer att gå att få tråden att bli mindre svart- vit. Otroligt svårt att ändra på det.

Man kan börja med sig själv, men det är definitivt svårare att försöka få andra att ändra sig.
Citera
2021-06-16, 18:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är inte rätt person att svara på det.

Det man kan ana är väl drag av empatistörning och stor förmåga till att manipulera/gaslighta andra. Snar till att ljuga, i stort och smått. Utåtriktad, men kan av vissa upplevas som udda. Går över gränser, distanslös.

I rätten och även i förhör, skrattar SD på "fel ställen", vilket förhörsledarna reagerar på. Även i TR reagerade man på det och hans försvarare fick försöka föklara "bort det".

SD sa ofta att han aldrig kunde sörja Lena, han fick inte den tiden. Kanske förvånade det honom själv att han saknade den förmågan?

Kanske också att hans egen vilja att alltid få ut en vinning av situationen, att alltid vara den som har övertaget, gör att han får svårt att vänta ut sin tid? Måste få snabbt övertag, leka katt- och -råtta är den njutning han kan få direkt, hellre än att bida sin tid?

Utan att veta säkert, ror jag att SD inte led så mycket av sina tillkortakommanden. Därför tror jag inte så mycket på borderline.

Men trots allt vi läst och hört från FUP, geocahingforumet, rättegångar osv, så kan man inte veta exakt vem SD är. Han fungerar ju i vissa sammanhang också, t om verkar det som att han funkar ganska bra på jobbet, grannar och med sina kompisar.

Det är väl om man synar realtionerna på djupet, som man skulle märka avvikelser. T ex anar man ju att SD har ett grepp på JG.

Och på Lena.
Säkert (det är min tro) även HD.
Citat:
Nu spekulerar jag helt fritt, men funderar på om SD kunde vara så socialt tondöv i vissa situationer, för att han var väldigt empatistörd? Att det var för svårt att förstå hur andra tänker och reagerar, så att det blev stört omöjligt att klura ut det?
Ja, inom autismspektrat isf, för nån smidig psykopat (ihop med högre intellekt) beter han sig inte som - och den klassiska "predatory stare" ang blicken saknas uppenbart.

Flackar, glor under lugg och skrattar på fel ställen. Speedad och gränslös som på filmen. En intelligent besserwisser.
Han till och med beskrivs som en mes på jobbet.
Skulle tippa att nördfaktorn lyser igenom.
Så socialt inkompetent att han blir omplacerad från chefsposition.

Flertal på jobbet har genomskådat honom och likaså inom GC-världen. Kvinnan på hittegods verkar tycka han är helt blåst versus när HD är med då han stramar upp sig.
De finner honom obehaglig.

Samtidigt försök till att vara hjälpsam och väldigt utåtriktad, verkar bli omtyckt på det sättet. Men hur han lyckas charma vissa är för mig obegripligt. Inte ens på filmer där han bedyrar att han älskar LW ser han normal ut. Vete tusan om det är hans tafatthet, totala emotionella brist som slår an nån mammasträng ihop med att stundom vräka över dem omsorg.
En minst sagt udda fågel.
Senast redigerad av develi 2021-06-16 kl. 18:58.
Citera
2021-06-16, 18:38
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Håller med dig helt och hållet.

Jag tänker att om HD nu är helt och hållet oskyldig, och istället är ett offer för det som du tar upp, då är det ju fruktansvärt alltihop.

Det är ju redan så fruktansvärt allt så det går inte att sätta sig in i situationen.

Det är intressantdet du tar upp om speglingen och att båda börjar bete sig som SD själv. Det är ju något jag har tänkt tisigare, men inte riktigt kunnat sätta ord på det. Har läst om internalisering, att offret börjas se på sig själv och omvärlden med samma ögon som förrövaen. Jag tycker också att det Firesnake pratar om, triangulering, verkar stämma på hur Lena och HD beter sig mot varandra.
Bit för bit börjar jag förstå mer varför och hur allt blev som det blev.

Och jag har alltid trott att roten till det onda som hände, det kommer från SD.

Däremot tror jag inte att det kommer att gå att få tråden att bli mindre svart- vit. Otroligt svårt att ändra på det.

Man kan börja med sig själv, men det är definitivt svårare att försöka få andra att ändra sig.

Man börjar likna sin förövare och förlorar därigenom många av sina vänner. Har varit där. LW förlorade sitt stöd. Brände sina broar. Vi får se bortom det. Inuti var hon en kvinna, en mamma, en dotter. Hon gjorde så gott hon kunde. Hon insåg sina begränsningar även om hon inte kunde göra så mycket åt det. Fastän hon försökte.

Detsamma kan vi säga om HD.

Och många andra kvinnor. Lotta t ex.

Vi får låta läkningen ske. SD är borta. Låt såret han orsakat läka.
Citera
2021-06-16, 18:42
Medlem
Citat:
Jag har sagt detta innan i andra trådar och jag vet vad jag pratar om då jag varit där.

När du lever med en destruktiv manipulativ person så börjar du till slut spegla den personen. Det syns tydligt hos både LW och HD. Båda börjar kontrollera och styra över SD. Båda förändras och blir mer och mer lika SD vilket också gör att omgivningen har svårt att förstå och hantera. På ett logiskt plan kan man ofta resonera helt rätt men sen agerar man tvärtom.

Den som bär ansvaret för att LW är död är SD. Det är numera bekräftat på alla sätt och vis.

Kanske har HD ansvar för att städa upp. Det vet ingen av oss. Kanske var hon tom där bakom bullerplanket. Det vet ingen heller. Jag tror inte det. De var båda offer för honom. Båda blev kontrollerade och manipulerade till den nivån att de själva började göra samma sak.

Kan vi inte sluta att hänga ut henne? Vi är nog alla övertygade om att hon hjälpt SD att städa upp. Det finns i hennes samvete och även om hon inte vet det nu så finns det med henne för alltid.

Den front man ser utåt i sociala medier stämmer oftast inte. Ju bättre front desto värre inuti. Låt henne va. Hon får bära sitt helvete resten av sitt liv. Hon behöver plocka upp spillrorna och vara en mamma till sina flickor. Det finns liksom ingen annan. Vi får släppa taget om henne såsom åklagarna gjort. Hon kommer aldrig att lagföras för det men hon kommer att bära sitt kors till den dagen hon inte finns mer.

Kan vi alla i tråden vara lite mindre svart/vita och inse att detta är en fruktansvärd tragedi?
Jag håller med dig om slutklämmen men inte mittenpartiet. Alla, exakt alla, gärningsmän har en historia bakom sig som på sitt sätt kan förklara hens beteende. Med din logik skulle det mao inte vara korrekt att döma en endaste människa för dess gärningar (jag kan lova dig att det finns en slags förklaringsmodell till allt ifrån Palmes mördare som till Breivik).

Om HD varit det minsta inblandad så skall hon fällas för det. Punkt.

Har hon det inte så är det såklart fruktansvärt att hon diskuteras som potentiellt medskyldig till gärningen. Det är helt klart ett dilemma men som med ovan stycke är svårt att komma ifrån.

Om HD är helt och totalt oskyldig så vågar jag ändå även när det kommer till diskussionerna kring HD i denna tråd lägga skulden på SD. Utan SD hade LW varit vid liv och HD hade varken varit medskyldig eller misstänkt till ett bestialiskt mord.

Men som sagt, är hon medskyldig så finns inga rättssäkra argument för att låta henne komma undan med det hela.
Citera
2021-06-16, 18:46
Medlem
Citat:

Nu spekulerar jag helt fritt, men funderar på om SD kunde vara så socialt tondöv i vissa situationer, för att han var väldigt empatistörd? Att det var för svårt att förstå hur andra tänker och reagerar, så att det blev stört omöjligt att klura ut det?

Ja, mycket möjligt. Det är ju bland annat brister i empatin som leder till att aspies ofta sårar utan att inse det, men kan förstå det och känna skam när det påtalas. Oerhört egocentrerade människor vad gäller känslor och relationer. Sen kan det så klart vara snälla för det, men många föräldrar vittnar ju om ett barn som de aldrig upplevt en genuin kärlek ifrån.

Har jobbat med en som var högfungerande. Bara trevlig när han var på bra humör. Förminskade andra och var regelrätt elak nästföljande dag. Besserwisser deluxe (som SD). Kunde t.ex inte förstå att leveransen av sina argument var minst lika viktig som innehållet i dem, i normala sociala sammanhang. Totalt ointresserad av alla andra, och visade det till och med.

En annan aspie som läste ett konstprogram på en folkhögskola, där de även hade en skola bredvid för lätt utvecklingsstörda som lärde sig att leva själva, men som delade samma allmänna utrymmen som folkhögskolan, kom jag på en kväll med att stå och experimentera och ”leka” med de utvecklingsstörda för sitt eget nöjes skull. Den jäveln sa jag åt på skarpen, det var nice.

Båda var helt tafatta och märkliga socialt. Han på jobbet kunde börja skratta helt utan förvarning, teatralt och högt som fan, så man hoppade till och nästan sket ned sig. Tror det ofta var en nedlåtande respons på vad någon annan på mötet sagt.

Helt utan empati båda två. Många tror att empati är detsamma som elakhet, vilket det inte är. Det leder ju dock lätt till ett uppvisat ointresse för andra och gör det lättare att vara elak så klart.

Tycker SD beter sig lite åt det hållet, tafatt socialt, kan inte sätta sig in i andras känslor.
Citera
2021-06-16, 18:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag håller med dig om slutklämmen men inte mittenpartiet. Alla, exakt alla, gärningsmän har en historia bakom sig som på sitt sätt kan förklara hens beteende. Med din logik skulle det mao inte vara korrekt att döma en endaste människa för dess gärningar (jag kan lova dig att det finns en slags förklaringsmodell till allt ifrån Palmes mördare som till Breivik).

Om HD varit det minsta inblandad så skall hon fällas för det. Punkt.

Har hon det inte så är det såklart fruktansvärt att hon diskuteras som potentiellt medskyldig till gärningen. Det är helt klart ett dilemma men som med ovan stycke är svårt att komma ifrån.

Om HD är helt och totalt oskyldig så vågar jag ändå även när det kommer till diskussionerna kring HD i denna tråd lägga skulden på SD. Utan SD hade LW varit vid liv och HD hade varken varit medskyldig eller misstänkt till ett bestialiskt mord.

Men som sagt, är hon medskyldig så finns inga rättssäkra argument för att låta henne komma undan med det hela.

Fast vi får skilja på flashback och polisiärt. Hon är undersökt och friad och kan inte lagföras i lagens mening.

I den moraliska meningen så är hon dömd utåt i och med att hennes f d make dödat sin älskarinna vilket bekräftats av HD. Det finns säkert fakta som ingen av oss vet beträffande hennes inblandning.

Oavsett hennes inblandning så lever hon i ett helvete som ingen av oss hade velat dela.

Tro mig. Även om hon inte lagförs så betalar hon tills den dagen hon inte finns mer.

Jag tänker lite på barnen. Det behövs en punkt så att alla kan gå vidare. LW's barn. SD's barn som faktiskt är oskyldiga i det här. De har en mamma som i lagens mening är oskyldig. Även om hon är skyldig låt henne vara en mamma och stoppa detta kaoset och låta detta sluta här och nu.
Citera
2021-06-16, 18:51
Moderator
Maviels avatar
FUP visar ju att HD hjälpt SD.

De har valt att inte gå vidare.

Kan vi alla tänka på barnen här?

Och sluta denna hemska destruktiva tråd där all smutsig byk tvättats om och om igen.
Citera
2021-06-16, 18:51
Medlem
develis avatar
Citat:

Den front man ser utåt i sociala medier stämmer oftast inte.
Självklart är SD mördaren, om HD diskuteras dvs hennes beteende i FUP beror på ATT hon sagt och gjort saker.
Att hon hatar, ljuger, undanhåller, maskar, påstår vitt skilda saker till olika personer.
Detta beror på henne själv.

Så nej, HD kommer diskuteras. Likt det fortgår på samma sätt i andra trådar även om hon enligt FUP försökt få tråden nedstängd som hon säger.
Citera
2021-06-16, 18:55
Medlem
Citat:
Fast vi får skilja på flashback och polisiärt. Hon är undersökt och friad och kan inte lagföras i lagens mening.

I den moraliska meningen så är hon dömd utåt i och med att hennes f d make dödat sin älskarinna vilket bekräftats av HD. Det finns säkert fakta som ingen av oss vet beträffande hennes inblandning.

Oavsett hennes inblandning så lever hon i ett helvete som ingen av oss hade velat dela.

Tro mig. Även om hon inte lagförs så betalar hon tills den dagen hon inte finns mer.

Jag tänker lite på barnen. Det behövs en punkt så att alla kan gå vidare. LW's barn. SD's barn som faktiskt är oskyldiga i det här. De har en mamma som i lagens mening är oskyldig. Även om hon är skyldig låt henne vara en mamma och stoppa detta kaoset och låta detta sluta här och nu.
Fast det är precis där vi skiljer oss åt i vårat tankesätt. Är HD skyldig så spelar det rent juridiskt ingen roll hur andra påverkas av det och så måste det få vara. Allt annat vore en stor fara för vårt samhälle och rättssystem.
Citera
2021-06-16, 18:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Fast det är precis där vi skiljer oss åt i vårat tankesätt. Är HD skyldig så spelar det rent juridiskt ingen roll hur andra påverkas av det och så måste det få vara. Allt annat vore en stor fara för vårt samhälle och rättssystem.

Jag är nog konstig på det sätt att jag kan förstå många sidor även om de är svåra att förstå.

Jag tror också att ingen av oss kan rymma från det vi ska få.

Ja hon är skyldig. Men friad i lagens mening...? Finns det något nytt utöver allt hon gjort som kan fälla henne?
Citera
2021-06-16, 19:02
Medlem
Citat:
Jag är nog konstig på det sätt att jag kan förstå många sidor även om de är svåra att förstå.

Jag tror också att ingen av oss kan rymma från det vi ska få.

Ja hon är skyldig. Men friad i lagens mening...? Finns det något nytt utöver allt hon gjort som kan fälla henne?
Ja, att SD är dömd. Misstankarna mot henne byggde på att även SD var skyldig, utan en dom mot honom var det svårt att bevisa något.
Citera
2021-06-16, 19:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Där ser man.
L*ena blev hackkycklingen som skulle ut i kylan och mobbades tydligen ut av fler än jag visste om. Man önskar ju att dom skulle haft vett att skämmas i efterhand men tyvärr tror jag inte det.
Följande erinrade jag mig om BP.
Innan mars 2017 ska tydligen LW neutralisera och sitta ihop med henne.
Märkligt resonemang, speciellt ihop med att hon i förhör säger att hon vet om otroheten och accepterat att de har sex.

B inviterar LW att sitta ner, men ger samtidigt HD feedback om att hon ska ta mer plats än LW på geotouren med menande blickar.
Den tour som JG i sin tur tycker att LW ska uteslutas helt från då han tar parti för HD i mars.

Spoilers för att highlighta. Sept 2016:
HD: Soft är inget passande namn tycker jag
SD: Haha. Jo.
HD: Hälsade på varandra. Men hon avböjde när B*eppe välkomnade henne att sitta hos oss
SD: Lika glad för det var du
HD: Verkligen inte passande namn. Finns inget mjukt. Hårda skelettdelar som sticker ut och
vass i samtal
SD: Vi tycker olika. Men av det du berättade om förrgår kväll var obra. Ska prata med henne
om det
HD: Helt ärligt vet jag inte. Så länge du vill vara med henne blir det bara jobbigare om hon
undviker mig. Er relation blir då bara en större belastning för mig. Hade tyckt att det varit bra om hon satt sig där och kunde neutralisera saker
HD: Blev varm och glad av l*ehed och B*eppe ord. Pratade om touren och jag berättade att jag skulle prata på den på FAD. Båda uttrycker att de blev glada att jag skulle göra det och inte någon annan. Och sen säger de att de inte syftar på dig och tittar bort mot Lena. De tyckte det var bra att jag tog plats och vara ansikte för touren tillsammans med dig. Det värmer gott
Ab 163
Senast redigerad av develi 2021-06-16 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in