2021-06-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det borde vara det.
Fri vilja tillsammans med de begrepp som associeras med fri vilja
(ansvar, skuld, straff etc) handlar om sociala funktioner.

Om det inte går att direkt överföra dessa etiska begrepp till fysiken, varför då envisas med att göra det till en fråga om fysik? Att en biljardboll inte är ansvarig för sina handlingar och att en dominobricka inte är straffbar, borde väl ge en liten hint även till de allra envisaste förnekarna att det kanske inte handlar om fysik, utan just sociala funktioner.

Att någon är skyldig till ett brott är inte en beskrivning av ett fysiskt tillstånd. Eller hur?
Det är en önskan från samhället som projiceras på individen. Man blir taggad med en skuld-tag.
Denna tag kan du inte se, eller hur? Den är inte ett fysiskt objekt.

Här måste jag understryka igen att begreppet fri vilja inte betyder något om det tas ur sitt sammanhang. Fri vilja är alltid associerat med brott och straff-grejen som jag nyss tog upp.

Brott och straff är en tillämpning av fri vilja.

Jag tycker dock den mest intressanta "tillämpningen" är vad det gör med vårat psyke. Hur mycket lidande det skapar, och vilket fängelse vi skapar för oss själva i den felaktiga tron på fri vilja.
Citera
2021-06-16, 11:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, det är ju det som är grunden motsägelsen...

Var då vänlig och ta inte bort kausaliteten om ingen ber dig att göra det!
Citera
2021-06-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hur kan något ens vara ondskefullt ifall det bara följer naturlagarna och inget har något ansvar för sina handlingar ändå? Att straffa följer också naturlagarna, min vilja att kastrera en pedofil som våldtagit någon jag älskar följer naturlagarna. Jag har inget ansvar för min vilja, jag har inget ansvar heller för hur jag vill att staten ska straffa folk som jag finner avskyvärda. Jag har inget ansvar för att jag vill leva ut irrationella känslor snarare än att rationellt se de som kausala resultat av Big Bangs början. Min vilja är som sådan.

Inget kan vara "äkta" ondskefullt, ty det är en mänsklig abstraktion.

Och nej, du har inget ansvar för att ha blivit fött i denna tidsålder, och bär på en hjärna som har fått de övertygelser och funktioner du har.
Citera
2021-06-16, 11:03
Medlem
kajus333s avatar
Den fria viljan är det språk som vi använder när vi talar om möjligheten och därmed tar oss an livsvärlden. Utan detta språk hade vi inte haft någon kultur, något samhälle eller någon dramatisk skönhet. Dom som inte tycker sig vilja använda detta språk använder det i alla fall. Av nöd. Om man inte bejakar den fria viljans språk så missar man all skönhet och all anständighet.
Nu är detta inte lätt att förstå och man får se det bildlikt och på en armlängds avstånd. Bäst ser man fjärran ting, som Kafka sa.
Citera
2021-06-16, 11:05
Bannlyst
Citat:
Är straff och påföljd synonymt för dig?

Det måste de inte vara. Men jag ser det bara som en charad. Som jag nyss skrev i ett annat forum, så är en av mina högsta önskningar att få lyncha dessa as som hycklande sitter och låtsas att de är Gud, fast de inte har någon som helst rätt till det. Det är bara anarkism som är ett ärligt försök att skapa rättvisa. Allt annat är ett vidrigt hyckleri.
Citera
2021-06-16, 11:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Brott och straff är en tillämpning av fri vilja.

Jag tycker dock den mest intressanta "tillämpningen" är vad det gör med vårat psyke. Hur mycket lidande det skapar, och vilket fängelse vi skapar för oss själva i den felaktiga tron på fri vilja.

Förklara gärna.
Citera
2021-06-16, 11:07
Medlem
Citat:
Förklara gärna.

Ångesten människan kan ha över att ha valt fel, vad man gjort, ångesten över vem man är, eller borde vara. Känslan av att inte passa in.

Allt ett psykologiskt fängelse, som man mår så extremt mycket bättre utan.
Citera
2021-06-16, 11:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det måste de inte vara. Men jag ser det bara som en charad. Som jag nyss skrev i ett annat forum, så är en av mina högsta önskningar att få lyncha dessa as som hycklande sitter och låtsas att de är Gud, fast de inte har någon som helst rätt till det. Det är bara anarkism som är ett ärligt försök att skapa rättvisa. Allt annat är ett vidrigt hyckleri.

Oj.
Du är emot hämd samtidigt som du uttrycker hämdlystnad. Det är hyckleri.
Sedan är du emot hyckleri.
Det är dubbelt hyckleri.
Citera
2021-06-16, 11:23
Bannlyst
Citat:
Oj.
Du är emot hämd samtidigt som du uttrycker hämdlystnad. Det är hyckleri.
Sedan är du emot hyckleri.
Det är dubbelt hyckleri.

Min hämndlystnad är rättmätig, eftersom staten inte har rätt att bestämma. Men jag tar inte människor på allvar om de är optimister eller inte anarkister. Det är som sagt en charad. Livet är värdelöst och staten är inte mer legitim än maffian. Tycker man annat är man en pajas i mina ögon.
Citera
2021-06-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Domstolar handlar inte om vetenskap eller ens om rättvisa. Massor av saker i lagen strider bokstavligt talat mot objektiv vetenskap. Den svenska lagen kallar t.ex. alla olagliga droger 'narkotika' fast t.ex. amfetamin absolut inte är narkotika vetenskapligt sett.

Bevisning och evidens är som du kanske förstår viktiga i många domstolsfall och fordrar inte sällan vetenskapliga bedömningar och expertis. Men oavsett vilket är inte detta poängen. Poängen är att påståendet om att tillvaron är förutbestämd inte går att avgöra, påståendet saknar mening för det finns inget man kan peka på som avgör riktigheten, inget experiment som genom sitt utfall skulle falsifiera det påstådda. Med andra ord är det faktiskt och vetenskapligt tomt, meningslöst och kan inte betraktas annat än som en trosföreställning så länge inte ett avgörbarhets-kriterium kan presenteras. Det vilar en bevisbörda på den som påstår att allt är förutbestämt, men inte lika mycket på den som påstår motsatsen eftersom motsatsen stämmer med allmänna uppfattningar och erfarenheter.
Citera
2021-06-16, 12:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Hjärnan är lika komplicerad som hela universum men likväl lika determinerad.
1. Ja, den är väldigt komplicerad.
2. Om universum är deterministiskt eller ej är fortfarande ett öppet case, beroende på t ex hur kvantfysik ska tolkas. Men även OM det är deterministiskt på elementarpartikelnivå, gör det ju ingen som helst skillnad på makronivå just pga komplexitet och kaos. Det går inte att förutsäga allt som händer oavsett hur mycket information man har och oavsett hur kraftfull dator man har.
3. Frågan om fri vilja är frikopplad från frågan om determinism vs indeterminism enl kompatibilistisk filosofi, enl t ex Daniel Dennett.
Citera
2021-06-16, 12:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jo, jag svarade ju att det behövs ibland för att möta motdebattörer, och kan tillägga att "vi" är fullgoda abstraktionsnivåer för samtalsämnet.
Men det där är ju inte ett svar på min fråga om vad DU menar. Vet du inte själv vad du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in